Forum > Allmän diskussion > 一 Utanför ämnet > Varningar för Internet Explorer (allvar)
Den här tråden är markerad som löst.
Ingen av oss som programmerar använder Internet Explorer för egen del sedan länge, utan just som du säger bara testar i den när vi måste.
Folk i allmänhet har dock haft och har fortfarande svårt att ta till sig att det är bättre att ladda ner och installera en annan webbläsare. Jag ser dock i statistiken att det på senare tid är stadigt nere under 50% som använder den webbläsaren, senaste exakta siffran jag har är 42,71%.
Majoriteten är numera ganska jämnt fördelade på de tre webbläsare jag länkade till ovan.
/Bengt
Mja... "räcker" beror på hur du menar. Som finns skrivet finns det alltid vissa risker med hackers, säkerhetshål osv. Ett bra och regelbundet uppdaterat virusskydd behövs givetvis också. Vad det gäller just den akuta varningen som nu t.o.m. gått ut från regeringar i flera länder så räcker det med att du installerar Firefox och hela tiden använder den, samt när den frågar om du vill göra den till "standardwebbläsare" svarar du "Ja", för att den akuta risken som det varnas för ska vara avvärjd.
Man behöver inte avinstallera Internet Explorer. Det är inte programmet som sådant som är det kritiska, när det vilar.
Det är användningen av det, och bara på vissa tveksamma sajter, som KAN vara ett allvarligt säkerhetshot. Alltså skulle det kunna användas på "säkra" sajter utan problem, men det blir ändå för osäkert eftersom du rätt som det är kan luras iväg via någon länk till en sådan "tveksam" sajt.
(Som tidigare nämnts har vi som programmerar alltid Internet Explorer till hands, för vi måste testa olika saker vi själva har gjort i den webbläsaren emellanåt.)
/Bengt

Inaktiverad 4500
Det här är ett diskussionsforum, och nu fick du säga din mening, andra får också säga sin mening. Faktiskt tar jag ställning mot användning av Microsoft Internet Explorer, och står för det. Dels finns det en bakgrund till det som alla webbprogrammerare känner väl till, men andra förstås inte är insatta i, men droppen var detta i september i år. Aldrig tidigare har myndigheter i många länder tvingats gå ut med allvarlig varning och uppmanat alla att inte använda en viss webbläsare. Aldrig tidigare har någon släppt ut en webbläsare med så allvarligt säkerhetshål. Att de fixar en uppgradering som stänger säkerhetshålet är en självklarhet, men det gör inte att jag tycker att allt är frid och fröjd kring den webbläsaren ändå.
Som sagt; om någon vill skriva hyllningssånger till programmerarna av Internet Explorer så är det bara att göra det här - det är öppet för diskussion och åsikter.
/Bengt
Sidor:
Vi har 2141 trådar med 18631 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".