Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Palt

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Palt

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 28.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Lappen 28 dec 2013 18:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Lappen

Lappen

(Medlem)

Vad tycks om palt, potatispalt,blodpalt och leverpalt..
 
Skrivet av Edor 28 dec 2013 19:07
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Blodpalt var för mig förr en riktig delikatess och likaså paltbröd. Men jag har haft svårt att hitta paltbröd i affärerna ( Halland - Västergötland). Paltbröd med vit sås och stekt fläsk, mmmmmummms.
Numera minimerar jag dock intaget av kolhydrater så jag får leva på minnen vad gäller blodmat.
 
Skrivet av dubbeltur 28 dec 2013 19:32
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Minns paltbröd, tjock som en siktkaka när den kokats, stekt fläsk och vitsås. Min fars favoriträtt. Länge sedan jag själv åt rätten.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5128 2 jan 2014 10:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Håller med Edor och resman; paltbröd med stekt fläsk är en delikatess. Tyvärr har jag blivit glutenintollerant så jag kan inte äta det längre, ett öde om inte värre än döden så i alla fall ganska illa. Jag kom ihåg i lumpen när vi fick paltbröd att det antingen älskades eller hatades.
 
Skrivet av Edor 19 jan 2014 10:45
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Smaklig måltid, Anders!
 
Skrivet av ingsan1 20 jan 2014 15:24
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt ingsan1

ingsan1

(Medlem)

Matminnet är klart som korvspad och då är det kroppkakor jag tänker på, mums! Intill Ö-vik i en by i ett folketshus en sommardag vid lunchtid. Så goda så.
 
Skrivet av Ofelia 27 jun 2014 18:12
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Ofelia

Ofelia

(Medlem)

Palt är väl ungefär som Öländska kroppkakor? Skillnaden är väl att palt innehåller kornmjöl?
 
Skrivet av ingsan1 27 jun 2014 20:06
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt ingsan1

ingsan1

(Medlem)

Kroppkakor har jag aldrig gjort själv men ätit och dom är mildare och lenare i både smak ock konsistens än palt. Dom görs på kokt potatis, vetemjöl och ägg.
Palt har lite olika mjöl och bl a kornmjöl och rå potatis. Recepten varierar nog endel.
Jag tycker inte att allt är gott men när det gör bra så är bägge jättegoda.
Palt steker jag helt upp dagen efter i smör och mjölk. Lingonsylt till det och du har en toppenmåltid. Min palt har alltid en fyllning av stekt lök och kött och eller fläsktärningar som kryddas ordentligt med salt och peppar. I kokvattnet får gärna nån köttbuljong följa med.
 
Skrivet av Ofelia 27 jun 2014 20:23
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Ofelia

Ofelia

(Medlem)

Öländska kroppkakor innehåller mest rå potatis och bara lite vetemjöl. Inget ägg till dessa. Fylls med hackat rimmat fläsk, lök och kryddpeppar.

Hemkokta kroppkakor = fest hos ölänningarna.

 
Skrivet av ingsan1 27 jun 2014 22:08
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt ingsan1

ingsan1

(Medlem)

Kroppkakan har mycket mer fyllning än palten. Palten har inte alltid fyllning och kanske max en matsked medans kakan har mer fyllning än deg. Där skiljer sej recepten åt.
 
Skrivet av Ofelia 28 jun 2014 16:35
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Ofelia

Ofelia

(Medlem)

I fattiga ölandshem kokades ibland kroppkakor som saknade fyllning. Dessa kallades för "blinningar."
"Ingen timme är så lång som kroppkaketimmen" tyckte barnen som syftar på att koket ska bli klart.

Vid fiskelägena i Blekinge fylldes ofta kroppkakorna med ål. En delikatess menar många som smakat.

För några år sedan bad en kulturjournalist från Litauen mig om ett recept på en populär rätt på Öland. En rätt där ingredienserna inte kostade så mycket. Jag kom givetvis att tänka på kroppkakorna. Med stor möda översatte jag ett recept till engelska och bifogade en bild på de färdiga kroppkakorna.
Efteråt fick jag veta att denna rätt som kallas för "Zeppelinare" är mycket vanlig i Litauen. Bara formen som skiljer dem åt.
 
Skrivet av LilahBear 14 sep 2014 03:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt LilahBear

LilahBear

(Medlem)

Pitepalt är gjort på rå potatis och kroppkakor är gjord på kokt potatis det är visst den enda skillnaden som jag fått förklarat för mej.
 
Skrivet av Inaktiverad 5821 14 sep 2014 07:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Paltbrödet från min barndom var väldigt likt knäckebröd, lika tjockt och i stora runda kakor, fast rödbrunt. Det tillagades och serverades med fläsk. Aldrig att man åt paltbrödet otillagat (dock hände det att jag som nyfiket barn tog en bit).

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 sep 2014 08:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

hej -nicket-!
Vårt paltbröd såg ut som en torr hålkaka fast brunt. Pappa kokte vit bechamelsås och stekt fläsk till. Det var han och jag som åt, han sade aldrig att det var blodmat. Jag gillade det då, även blodpudding. Idag äter jag inget av det, såg att det fanns på Willys.
Fläsk och köttkorv var vanlig mat också.Blodkorv och Isterband.
Pytt i panna av rester med mycket lök.Rödbetor och ättiksgurka.
Nä nu sitter jag och hungrar till här, hihi....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5821 14 sep 2014 11:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Just det - Sunny - hålkaka var ordet! "Vårt" paltbröd var, förutom till färgen, som knäckebrödshålkakor. Jag har inte sett paltbröd sedan 60-talet, men det kanske beror på att jag inte kollat efter det. En annan under min barndom vanlig maträtt var något som på rättviksmål kallas "ack". Det är korngryn som kokats i buljong och som också serveras med fläsk. En mycket lokal maträtt i Rättvik är "klabbe". Den görs av en deg av bl a vetemjöl och rågmjöl. Degen kavlas ut och med ett glas tar man ut plättar som kokas tills de flyter upp. Klabbe serveras med fläsk och vit sås med messmör i. Klabbfester är mycket populära i Rättvik, de brukar gå av stapeln i februari, både privat och i bystugorna. Inom Rättvik finns också lokala skillnader hur man äter klabbe. Själv har jag dock faktiskt aldrig smakat klabbe.
Nästa inlägg
Uppdaterat: 14 sep 2014 11:12  

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".