Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Palt

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Palt

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 28 av 28.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 sep 2014 12:54
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oj, nej det har jag aldrig hört talas om-nicket-, men grynkorv åt vi och det gillade jag, minns inte vad vi hade till, var det fläsk månntro?
Pappa körde traditionell mat, ärtsoppa med fläsk, pannkaka med hallonsylt.
Bruna bönor med fläsk och potatis till ibland. Pannbiff, köttbullar mm.
Däremot åt vi sällan kålpudding, eller kåldolmar.
Pappa plockade bär, syltade, saftade, lade in gurkor och gjorde vin.
Han var som -Ernst- men vackrare, men en ömsint pysselpappa som kunde göra saker av ingenting.
Han stoppade strumpor, sydde på maskin, lakan och örngott.
Han målade, snickrade, målade tavlor, skrev böcker, odlade, älskade djur, natur.
Han kunde falla i hänryckning över en tuva vitsippor. I geografi och Historia slog ingen honom på fingrarna, han ympade fruktträd och hade sju sorters äpplen på samma träd. Fattig var han, men han byggde en fin sommarstuga av nästan ingenting, fick virke från gamla byggen, han förvandlade en kulle till ett blomstermåla.
God mat lagade han åt oss, min egen fina pappa....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5821 14 sep 2014 13:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Vilka fina minnen du måste ha av din otroligt mångsidiga pappa!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 sep 2014 14:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja, men oj vilket svårt liv han hade med sjukdom mm. Han var mamma/pappa, även åt mamma.
Jag tog ensam hand om lillasyster då pappa jobbade. Men hans ömma röst glömmer jag aldrig, han var musikalisk också, skrev låtar och spelade munspel. Då någon fyllde år gjorde han melodier med rim på kända melodier.
Katter var hans favoritdjur, han försökte hjälpa övergivna katter, men det blev oftast jag som fick ta hand om det senare. Han var lite rädd att göra fel. Lite vek, men mycket stark.
Han var en spännande människa när man ser utanför papparollen...Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 5821 14 sep 2014 16:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Vissa människor gör större intryck på oss än andra.

Nu har vi hamnat en bra bit från palten. Ett ämne att skriva om framöver skulle kanske kunna vara något i stil med "Personligheter utöver det vanliga". Vi har väl alla någon gång i livet varit i kontakt med någon eller några personer som betytt speciellt mycket för oss, på ett eller annat sätt, och både på gott och ont. Ett intressant ämne, tycker jag.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 sep 2014 18:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja så blir det alltid med mig, paltbröd , blev till pappa, som blev hans person hihi.
Åter till paltbrödet, jag fick stek och äppelkaka idag, så paltbrödet fick vila.
Jo jag såg en ensam kaka paltbröd på Willys, så det finns än. Nu ska jag följa vakan....Kram från Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 5 okt 2014 10:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Det finns lika många paltrecept som paltkokare tror jag. Öländska kroppkakor görs på rå potatis. Själv gör jag vanlig palt på rå potatis och vetemjöl.Blodpalt gjorde min mamma ofta. Snart har vi kött- och paltfest i Stockholms Sameförening. Den palten görs på renblod.
 
Skrivet av Tezz 6 okt 2014 07:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tezz

(Medlem)

Till den som liksom jag älskar palt och då menar jag "Pitepalt" Skulle Du kunna tänka dig att ge mig ett bra recept på palt såväl gråpalt som blodpalt och leverpalt,det Du har är välkommet Tack på förhand.Tezz
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 6 okt 2014 08:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Här på västkusten finns nästan inga av er smaskiga norrlandsmaträtter, kanske ett tips till restaurangerna här nere?
 
Skrivet av Inaktiverad 3466 6 okt 2014 16:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Du får väl skicka ett mail och fråga!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 6 okt 2014 17:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det var en bra idè, det skall jag göra och tack för tipset.
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 10 okt 2014 14:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Bjuder på paltrecept
1kg potatis skalas och rivs(jag har liten köksmaskin) För malde man i köttkvarn.

6dl Vetemjöl

2tsk salt

Smeten formas till paltar och läggs i sjudande vatten. Får koka i tills palten sjunkar. När palten läggs ner i kastrullen hamnar den på botten men stiger till ytan där den skall koka tills den sjunker.
 

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18339 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".