Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Sommartid borde avskaffas!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sommartid borde avskaffas!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 107.
Sidor: < [1] 2 3 ... 8  > »
Skrivet av Bengt 24 okt 2013 16:02
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu är det dags på söndag morgon igen. Så här står det i reglementet:
Sommartid upphör den 27/10 klockan 03.00.
Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid).

Det är bara för oss att vara så goda och följa överhöghetens tvång.
I Sverige idag är detta med att ställa om klockan två gånger om året fullständigt irrelevant. Folk har idag de tider för arbete och fritidsaktiveter de vill ha och kan ändra det om de vill, exempelvis under högsommaren. Vi behöver verkligen inte någon påtvingad klockomställning nuförtiden. Det skadar, både människors och djurs dygnsrytm rubbas i onödan. Vinsten är noll, de en gång i tiden uppskattade vinsterna är sedan länge inte alls relevanta.
Slopa sommartiden!

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Laura 24 okt 2013 16:55
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Jag håller fullständigt med dig, Bengt! Redan när sommartiden infördes (var det 1980?) tyckte jag det var ett helidiotiskt påfund, och jag upplever det allt dummare och dummare.

Vi berövas en timme av den ljuvliga försommarnatten och får tillbaka den i slutet av oktoberrusket. Vilket byte!

Hur är det egentligen? Kör tåg och bussar med överljudsfart en timme på våren för att tidtabellen ska hållas, för att sedan stå stilla en timme på hösten? Och ett barn som föds under "extratimmen" som vi får "tillbaka" på hösten kan vara fött kl 02:45 sommartid och är således 15 minuter gammalt 45 minuter före sin födelse...

Nää, slopa tramset!
 
Skrivet av Borka 24 okt 2013 20:10
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Borka

Borka

(Medlem)

Personligen har jag inte haft några problem med omställningen, men det kanske beror på att jag inte har haft "normala" arbetstider utan jobbat skift. Där jag bor är det inga problem med tider då den sista bussen går 02:15 från Kalmar natt mot söndag och är framme i Emmaboda 03:30, men just den natt vi skruvar tillbaka klockan är den framme 02:30.

Så här har SL (Stockholm) löst det:
Grundregeln inom SL-trafiken är att alla avgångar som går från ändhållplatsen från och med klockan 02.00 till och med klockan 02.59 går två gånger.

Men det finns några undantag:
Bussavgångar som avgår i anslutning till nattens sista pendeltåg körs endast en gång (sommartid), det vill säga de körs endast i anslutning till ankommande tåg.



--
I grunden smålänning
 
Skrivet av Bengt 24 okt 2013 20:23
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

torsdag 24 oktober 2013, kl 20:10 skrev Borka
Personligen har jag inte haft några problem med omställningen...

Jag är säkert obstinat, men jag vill vända helt på tankegången! Frågan är: Vem skulle få problem av att vi inte skulle ställa om klockan två gånger om året??
Att vi på olika sätt löser problemen när vi står inför dem, det ligger i människans natur. Men det är alltså inte det jag tycker intressant i den här frågan, utan frågan är varför ska dra på oss problem att lösa helt i onödan? Det är bevisat att vinsten idag med denna klockomställning är absolut noll!

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Doris97 26 okt 2013 01:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Doris97

Doris97

(Medlem)

Jag behöver inte ställa om min köksklocka för den står kvar på normaltid o det kommer den att göra i fortsättningen också
 
Skrivet av Inaktiverad 3534 26 okt 2013 12:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Jag har inga problem med omställningen, märker inte av den alls. Eftersom jag är morgontrött tycker jag att jag får ut mer av dagen när det är sommartid, går upp vid åtta och tänker att, vad bra klockan är egentligen bara sju :)
 
Skrivet av Borka 27 okt 2013 15:57
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Borka

Borka

(Medlem)

torsdag 24 oktober 2013, kl 20:23 skrev Bengt
Frågan är: Vem skulle få problem av att vi inte skulle ställa om klockan två gånger om året??



Jag gissar att det skulle bli problem med våra kommunikationer med det övriga EU, tåg, färjor och flyg.

Annika Qarlsson (C) och en partikollega till henne motionerade förra året om att ta bort tidsomställningen, de fick avslag. Eftersom tiden är EU-samordnad är det inte vi själva som bestämmer över den, vad befolkningen i övriga EU anser om tidsomställningen har jag ingen aning om, men eftersom de folkvalda anser att vi ska ställa om klockorna så lär vi få fortsätta med det eller gå ur EU. Problemet med tiderna för flyg, färjor och tåg kommer dock att finnas om vi går ur EU och slopar omställningen till sommartid. De negativa hälsoeffekter som uppstår bryr sig inte de styrande i EU om.



--
I grunden smålänning
 
Skrivet av Laura 27 okt 2013 16:33
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Trams, Borka! Våra internationella kontakter kommer givetvis att fungera med flyg, tåg och färjor vare sig vi har sommartid eller inte. Hade hela EU haft samma tidszon så hade jag hållit med dig, men nu har vi faktiskt olika tidszoner inom EU...
 
Skrivet av Bengt 27 okt 2013 16:35
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

söndag 27 oktober 2013, kl 15:57 skrev Borka
Jag gissar att det skulle bli problem med våra kommunikationer med det övriga EU, tåg, färjor och flyg...

Sverige är en av medlemsstaterna i EU - det verkar behöva påpekas emellanåt. Vi är alltså en fullvärdig medlem i EU, och ska inte sitta och säga "ja" och "amen" i EU-parlamentet, utan agera aktivt i frågor om saker vi vill förändra. Först behöver vi dock själva bestämma oss för vad vi vill - när vi är överens, då kan vi behöva driva frågan i EU, och det ska då göras aktivt och med ansträngning av de personer vi har valt till att representera oss i EU. Vi kan ju inte sluta driva samhällsfrågor i Sverige med hänvisning till att det är EU som bestämmer.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 29 mar 2014 16:14
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu är det dags för detta elände igen. I natt ska klockas ställas fram en timme. Jag håller fortfarande fast vid att denna klockomställning borde avskaffas. Om den någon gång var motiverat är den åtminstone inte det nuförtiden.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Edor 29 mar 2014 16:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

I natt, natten till söndagen 30 mars 2014, sker övergång till sommartid. Förutsatt att du vill vara med i tiden. Då ställs klockan om. Ifall den inte gör det automatiskt så måste den ändras handgripligen.
Kl 02:00 vrids timvisaren så att klockan visar 03:00. Då har plötsligt en timma försvunnit. Men från högre ort lovas att du får igen den här timman senare i höst. Närmare bestämt skall den återlämnas natten till söndagen 26 okt kl 03:00.
Det finns de som tycker detta är trams, men så är det.
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 29 mar 2014 17:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag har aldrig haft problem med omställningen mer än första gången 1980 då det var natten till måndag och jag fick gå upp kl.4 i stället för 5. Jag tycker att det kanske skulle vara sommartid jämt annars är det mest samma gnäll varje år.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 29 mar 2014 17:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det finns ingen vinst alls med detta klockelände!
När man hade spädbarn så blev det knepigt med måltiderna, småbarn vaknar en timme fel, likaså hunden som ska ut på fel tid.
Korna råmar i båsen. Nej slopa detta och låt tiden vara densamma året om.
Om det fanns massa fördelar så hade man naturligtvis haft annan inställning.....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 29 mar 2014 18:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Sverige var sist med detta och det blev problem med turlistor till andra länder och det var nödvändigt ansågs det och så var det nog. Att ha samma tid hela året är på förslag men politiska kvarnar mal som bekant väldigt långsamt.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 29 mar 2014 18:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Undrar om de mal alls? Prata går bra besluta tar längre tid och åtgärda väääääldigt lång tid.....Mvh/Sunny
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2 3 ... 8  > »

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".