Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Svartsoppa och gås

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Svartsoppa och gås

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 11 nov 2014 17:49
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu var det "Mårtens afton" (10/11) och landets södra delar har ju det traditionellt inneburit Svartsoppa, Gås och efterföljande äppelkaka.
Hur många håller fast vid den traditionen?
Och vad tycker ni om svartsoppa? Jag har provat det en gång, men avstått därefter. Klarar mig utan den. Äppelkakan är jag däremot gärna med på.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 11 nov 2014 17:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Svartsoppa har jag aldrig smakat men det sägs att det skall vara gott och det kanske hänger på "kocken" som det ofta gör om man inte tycker att något är gott. Det går att sabba de godaste rätter tror jag.
 
Skrivet av Edor 11 nov 2014 18:58
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Firandet av Mårten gås lyser upp den annars mörka novembertiden. Svartsoppa, ganska så varm och lagom het kryddad, är en delikatess. Att äta gåsmiddag, omkring 10 nov, har för mig blivit en tradition.
Första gåsmiddagen i Sverige lär ha serverats på en restaurang i Stockholm. Förr höll man gäss långt upp i Mellansverige, men sedan har gässen vandrat ned till särskilt Skåne där gourmeterna har tagit hand om Mårtengåsfirandet.
Som sagt, Svartsoppa är en Delikatess.
 
Skrivet av Mynta 12 nov 2014 07:02
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Tur att människor är olika!
Det är ju därför som alla kvinnor som vill bli gifta blir det och all mat uppäten!
Blodmat/inälvsmat äter jag inte och värt att nämna är att min farmor hade paltbrödsbageri!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 12 nov 2014 07:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

En välkryddad njurgryta är inte helt fel, mums. Lever är också gott, men smaken är som baken, hehe.
 
Skrivet av Inaktiverad 5821 12 nov 2014 08:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

En enda gång har jag ätit gåsmiddag och det var på Margretetorps Gästgiveri under en tjänsteresa i Skåne. Jättegott och många tillbehör. Många har nog svårt för svartsoppa, så svampsoppa fanns som alternativ. Jag ville dock ta tillfället i akt och testa svartsoppa, och jag tyckte faktiskt att det var gott.
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 12 nov 2014 12:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag är vegetarian men äter allt från havet.Eftersom jag har samiskt påbrå har jag erfarenhet från det samiska köket. I det samiska köket använder man hela djuret. Populärt är att koka blodpalt, koka märgben peta ur märgen med blomsterpinne, dricka renbuljongen, riva kokt lever mm.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".