Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Pristävling: Frågesport december 2014

Forum > Allmän diskussion > Skoj och kul > Pristävling: Frågesport december 2014

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 11 av 11.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 1 dec 2014 13:01
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är en ny pristävling i form av frågesport startad

December månads pristävling i form av frågesport är nu startad. (Logga in om du inte är inloggad.)
Nu är det "Decembertema". Ämnet har vi haft tidigare år också, men nu är det förstås nya frågor.
Det är några lätta frågor, men också några svårare som man kan behöva forska lite efter svaren till.
Gå till Frågesport december 2014 (länk).
Tävlingen pågår till måndag 29/12 kl 12. Du kan svara på en fråga i taget, men kom ihåg att svara på alla frågorna före den tidpunkten.

Vi kommer att dra en vinnare och en andrapristagare bland dem som har alla rätt den 29/12. Du kan fram till dess svara på en fråga i taget när det passar dig.
OBS: Tänk på att ett inskickat svar inte kan ändras efter att du har klickat på knappen "Svara" och därefter på "OK" för en viss fråga. Tänk igenom svaret en extra gång först och svara sedan.

Priserna:
Förstapris: Två månaders Guldmedlemskap
Andrapris: En månad Guldmedlemskap
(Om du har Guldmedlemskap redan läggs tiden till på ditt konto.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 25 dec 2014 15:28
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är det inte långt kvar på december månads pristävling i frågesport. Du är väl med och tävlar? Gå till Frågesport december 2014 >>

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 28 dec 2014 14:14
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Kort tid kvar, dags att låsa in sina svar på alla frågor. Måndag kl 12 stängs pristävlingen. Gå till Frågesport december 2014 >>

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 29 dec 2014 13:06
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

December månads pristävling är nu avslutad!

"Frågesport december 2014" hade "December" som tema, på förekommen anledning. Det var ett par svåra frågor, blandat med lätta frågor. Pristävlingen avslutades måndag 29/12 kl 12.00.
Tre tävlande fick ihop tolv rätt: Berglotta, legun och bokslukare.

Dragningen av pristagare gav följande resultat:
Förstapriset, två månaders Guldmedlemskap, gick till bokslukare.
Andrapriset, en månad Guldmedlemskap, gick till legun.

Ett stort grattis till bokslukare och legun!
(Denna omgång kom Berglotta ensam på en hedrande tredjeplats.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 30 dec 2014 00:32
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Grattis och bra jobbat, bokslukaren, legun och Berglotta.

--
dubbeltur

Skrivet av Laura 30 dec 2014 19:56
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Grattis till er alla tre! Jag har givetvis öppnat dunkarna, skål på er!

Skrivet av Bengt 30 dec 2014 20:59
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ni får gärna diskutera frågorna och svaren här såhär i efterhand, om ni vill.
Det var denna gång två frågor som var riktigt utslagsgivande:

Fråga 3. Den andra förebilden till vår jultomte är ”gårdstomten”, hur beskrivs den bäst?
Där är det så att någon "dräng" var gårdstomten definitivt inte, inte i någon folksägen vad jag vet, så alternativet X faller direkt.
Om han var ett "farligt övernaturligt väsen" är möjligen mer diskutabelt. Men saken är den att han beskrivs som INTE farlig bara man höll sig väl med honom, som att t.ex. se till att fick sin gröt på julnatten. Det är inte så med det man annars betraktade som "farliga övernaturliga väsen".
Som det sägs gjorde han bondens jobb och hade samma auktoritet på gården som bonden normalt har - därav uttrycket "skuggbonde".

Fråga 10. Hur länge har decembers stora högtid kallats ”Jul” i Sverige?
Här gällde det att känna till att uttrycket "jul" INTE är något som kom till vid svenskarnas kristnande, utan snarare tvärtom. Vid kristnandet och införande av en kristen högtid till minne av Jesu födelse så behöll man det gamla hedniska ordet på december månads stora högtid.
Det finns belägg från åtminstone 700-talet för uttrycket "jul", och förmodligen måste det då vara betydligt äldre än så.
Alltså blev det alternativ 2 då, om man kände till detta, om man däremot trodde att det kom med kristnandet blev alternativ 1 svaret, vilket faktiskt de flesta svarade.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 30 dec 2014 21:25
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Lite roligt det där med gammal folktro och vilka olika betydelser en "tomte" kan ha i olika landsändar. För mig är "gårdstomten" just en fiktiv "dräng", dvs en liten hjälpreda som tassade runt och ordnade allt som husbonden och hans drängar inte hann med eller klarade. Övernaturliga krafter hade han inte, men var trägen och hjälpsam i det tysta. Så länge han fick sitt grötfat till jul, förstås.
Nu har jag kollat Wikipedia, och där finns just uttrycket "skuggbonde", men jag tror inte att det alls användes i mina hemtrakter.

Skrivet av Bengt 30 dec 2014 21:34
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 30 december 2014, kl 21:25 skrev Laura
Lite roligt det där med gammal folktro och vilka olika betydelser en "tomte" kan ha i olika landsändar. För mig är "gårdstomten" just en fiktiv "dräng", dvs en liten hjälpreda som tassade runt och ordnade allt som husbonden och hans drängar inte hann med eller klarade. Övernaturliga krafter hade han inte, men var trägen och hjälpsam i det tysta. Så länge han fick sitt grötfat till jul, förstås.
Nu har jag kollat Wikipedia, och där finns just uttrycket "skuggbonde", men jag tror inte att det alls användes i mina hemtrakter.

I generaliserande termer, och det är ju just detta det handlar om, så är en "dräng" någon som gör precis det som bonden har sagt till honom att göra, inget annat. I de gamla berättelser som finns gjorde "gårdstomten" det som bonden normalt gjorde, och med bondens auktoritet.
Men, precis som du är inne på, finns lokala och regionala skillnader i sådana här saker. Just "dräng" är dock inte något jag hört tidigare (drängarna hunsade man ju med hur man ville om man var gårdsfolk förr i tiden).

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 31 dec 2014 00:47
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Håller med om att fråga 10 var svår. Jag letade men hittade inget klart svar. Tillslut måste jag ju svara någonting, så det blev en chansning som inte gick hem.

Trevligt med de frågor du lyckas knåpa ihop Bengt. Väntar på Januarifrågorna.

--
dubbeltur

Skrivet av Laura 31 dec 2014 12:12
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

"Dräng" har nog lite olika klang i olika landsdelar. För mig är inte en dräng någon man hunsade med, utan snarare en medhjälpare. Jag undrar om vi här i södra Sverige är influerade av danskan, där dreng ju helt enkelt betyder pojke...

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".