Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Hur RUT och ROT påverkar pensionärer

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hur RUT och ROT påverkar pensionärer

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 26.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Inaktiverad 4552 1 apr 2015 12:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Alliansregeringen har stulit en massa pengar från pensionärer, de som behöver vård och utbildning mm. Har en syster, visserligen högavlönad vann 2500kr/månad genom Alliansregeringens reform.
Att jämföra vilka som har det svårast är ingen farbar väg framåt.Reformer behövs men att börja i rätt ända är viktigt.

Jag tycker det är bra att Rotavdraget ska minskas. Man behöver inte byta kök vart tionde år.

Höja bensinpriset så att människor börja samåka mer. Ser dessa bilköer där man åker en och en i Stockholm.
Bland människor i norr sker en hel del samåkning.

Man får gärna höja priset på alkohol och tobak.

Vill inte att Second hand butiker ska behöva betala skatt.
 
Skrivet av Laura 1 apr 2015 17:17
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

airam,

det var inte alliansregeringen som stal en massa pengar från pensionärerna, det var ett avtal mellan flera partier på 90-talet som resulterade i att pensionärerna fick betydligt sämre pensioner. Allt för att trygga politikernas pensioner kan man förmoda...

Löftet i samband med det var att ingen skulle få det sämre med det nya systemet. För mig (med halva pensionen enligt det gamla och halva enligt det nya) resulterade det i 3000 brutto sämre pension på halvan med det nya systemet. Nähä, jag fick inte alls det sämre...

Lägg inte hela skulden på alliansen, även om de var medskyldiga i avtalet, det "röda" blocket var lika skyldiga.

Tycker såväl ROT som RUT faktiskt har hjälpt till att städa upp bland svartjobben, och därmed sanerat i vår arbetsmarknad. Vad jag hade kunna hjälpa Sverges finanser med ett RUT-avdrag i stället för den svarta barnomsorg jag betalade...

Och höj bensinpriset? Har du tänkt att vi i glesbygd ska få någon kompensation för att vi samåker mera? Eller ska bensinpriset bara höjas i storstäderna?

Och varför ska inte Second-hand-butiker betala skatt? Affärsverksamhet som affärsverksamhet...
 
Skrivet av Inaktiverad 5306 1 apr 2015 22:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Jag skriver bara HÖJ INTE BENSINPRISET! Att som i Skara försämra kollektivtrafiken så totalt som man gjort bäddar inte för att vi skall åka mer. Vi måste ha bilen, även inom staden! Höj bensinpriset och vi måste stanna inne tills vi dör... Kanske är det där man vill för då slipper de oss klagonissar!
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 4 apr 2015 21:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag tycker att man behöver bygga fler bostäder framförallt hyresrätter istället för för att ge ROT- och RUT bidrag
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 apr 2015 08:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Dessutom bor fler i hyresfastigheter och utnyttjar inte ROT, att renovera utomlands är också fel och att få ROT för det.Bygg mer och mindre, mer billigare bostäder åt studenter, ensamstående och äldre.Altaner är inte -prio ett- i mitt tycke.....Mvh/Sunny.
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 5 apr 2015 09:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Under de kommande åren behövs 80000 lägenheter och i dom kommande kåkstädernas modulhus behövs nog både rut och rot och lite till eftersom de inte är så hållbara, men då är det ju någon nytta med det. På det viset har småföretagarna jobb :)

Den nya rapporten från boverket, om någon är intresserad

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2015/nyanlandas-boendesituation-delrapport1.pdf
Uppdaterat: 5 apr 2015 09:55  
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 apr 2015 10:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Här slutade man renovera hyreslägenheter hos de flesta bolagen för 20 år sedan. Så det är nog olika. Byta kök förekommer nog inte utan ev målning efter 20 år. Både ROT och RUT är för de med god ekonomi..../S
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 5 apr 2015 12:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Hör och häpna! ROT-avdrag för svenskars boende utomlands.
Inte nog med att man inte betalar skatt i Sverige dessutom har man rätt till ROT-avdrag.Och om man bor 4 mån/utomlands årligen betalat man ingen skatt till Sverige.
http://www.svd.se/naringsliv/fortsatt-fritt-fram-att-gora-rot-avdrag-utomlands_4449363.svd
Uppdaterat: 5 apr 2015 13:01  
Skrivet av Laura 5 apr 2015 18:52
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Nja, riktigt så illa är det inte. ROT-avdraget är ju en skattereduktion och betalar man ingen skatt i Sverige så får man heller inget ROT-avdrag här.
Sedan kan man naturligtvis diskutera om det är rimligt med ROT-avdrag för renoveringar utomlands, själv är jag tveksam, men det är ju en fråga för EU.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 apr 2015 20:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi säger att jag köper ett hus åt mina föräldrar boende utomlands, ska jag då kunna utnyttja ROT då? Jag tycker inte det. Vi behöver små billiga lägenheter här som alla har råd med, satsa pengarna på byggande av billiga lägenheter istället...../S
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 5 apr 2015 20:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Det är den som är ägare som måste bo utomlands minns fyra månader för att kunna göra ROT-avdrag.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 apr 2015 21:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det kan man väl, vem kollar det? Som pensionär kan man väl vara där hela vintern och ha hantverkare titt som tätt. Vem kolla kvitton tex?....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 6 apr 2015 10:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Ska man göra avdrag och hoppas på att ingen kollar eller ska man hålla sig inom lagen,vilken är generös i överkant tycker jag.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 6 apr 2015 10:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja visst är alla sådana bidrag orättvisa. De som har mest ska ha subventioner? Ge bättre bidrag till ensamstående mammor så deras barn kan åka med på skolresor mm...../Mvh/Sunny
 
Skrivet av Laura 10 apr 2015 18:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Tror att många har missförstått ROT-avdraget, det är INTE ett bidrag utan det är en skattereduktion. Betalar man ingen skatt i Sverige så får man ingen skattereduktion. Renoverar man sin fastighet (här eller utomlands) så får man en skattereduktion upp till den skatt man betalar eller upp till 50 000/år.
Jag tror faktiskt att ROT-avdraget har hjälpt till att sanera den svarta byggmarknaden och det är väl positivt?
Fö är väl alla bidrag orättvisa enligt dem som inte får dem...
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".