Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Att bromsa demens

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Att bromsa demens

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 20.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Hola 1 maj 2015 01:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Man botar symptomen men inte sjukdomen, mest pengar att tjäna då?
UR Samtiden - Hjärnans dag 2015
Uppdaterat: 1 maj 2015 03:22  
Skrivet av Inaktiverad 5306 1 maj 2015 09:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Det var ett intressant reportage. Men det var ju inte länge sedan man inte visste hur man skulle dämpa demens/Alzheimer. Tycker nog att vetenskapen gått framåt en hel del.

Och det viktigaste i reportaget var, tycker jag, att det i många fall handlar om hur vi själva beter oss. Ja, vi är i viss mån skyldiga till hur sjuka vi blir!

Skrivet av blyfot 1 maj 2015 10:02
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

På Island är det väldigt få personer som får demens. Kanske beror det på fisken som har mycket omega3 fett, eller något annat.

Skrivet av Hola 1 maj 2015 10:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 1 maj 2015, kl 09:50 skrev Honom
Det var ett intressant reportage. Men det var ju inte länge sedan man inte visste hur man skulle dämpa demens/Alzheimer. Tycker nog att vetenskapen gått framåt en hel del.

Och det viktigaste i reportaget var, tycker jag, att det i många fall handlar om hur vi själva beter oss. Ja, vi är i viss mån skyldiga till hur sjuka vi blir!

Ja så de i Danderyd lever länge.

Typiskt att läkemedelsbolagen dämpar besvären men inte botar sjukan.

Skrivet av Inaktiverad 5306 1 maj 2015 20:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Nej Hola Du vränger reportaget åt helskotta! Det har inget med Danderyd att göra utan mer Ditt eget förhållningssätt till sjukdomen. För drygt 10 år sedan fanns det ingen bromsmedicin att ge min dåvarande fru då hon fick Alzheimer. Och man visste väldigt lite.

Nu vet man betydligt mer och man vet också att det är jag som individ som måste utbilda mig så jag ser varningstecknen i tid. Jag kan jämföra med att jag genom att leva på rätt sätt har levt över 14 år efter jag fick hjärtinfarkten.

Det är just sådana här saker man talar om i programmet förutom att man fått fram en del bromsmediciner. Men det viktigaste är hur Du som individ beter Dig! Var skötsam, aktiv, motionera lagom och ät rätt så minskar risken...
Uppdaterat: 1 maj 2015 20:40  
Skrivet av Hola 2 maj 2015 02:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 1 maj 2015, kl 10:02 skrev blyfot
På Island är det väldigt få personer som får demens. Kanske beror det på fisken som har mycket omega3 fett, eller något annat.

Så är det väl lite överallt på Grönland, i Afrika och Japan etc. att vi har olik sjukdomar. Det intressanta är var folk lever längst, hur och varför.

Skrivet av Hola 2 maj 2015 02:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 1 maj 2015, kl 20:37 skrev Honom
Nej Hola Du vränger reportaget åt helskotta! Det har inget med Danderyd att göra utan mer Ditt eget förhållningssätt till sjukdomen. För drygt 10 år sedan fanns det ingen bromsmedicin att ge min dåvarande fru då hon fick Alzheimer. Och man visste väldigt lite.

Nu vet man betydligt mer och man vet också att det är jag som individ som måste utbilda mig så jag ser varningstecknen i tid. Jag kan jämföra med att jag genom att leva på rätt sätt har levt över 14 år efter jag fick hjärtinfarkten.

Det är just sådana här saker man talar om i programmet förutom att man fått fram en del bromsmediciner. Men det viktigaste är hur Du som individ beter Dig! Var skötsam, aktiv, motionera lagom och ät rätt så minskar risken...

Det vare en föreläsning där man betonade bildning och ett socialt sunt leverne, som stämmer med att de lever länge i typ Mörby och Djursholm men kortare i över Norrland. I Kalmar och Provence lever kvinnor länge. På Okinawa alla etc. Men mamma är 95 och hennes syster blev visst äldre, i vanliga förorter så man får fundera.

Uppdaterat: 2 maj 2015 02:20  
Skrivet av Inaktiverad 5306 2 maj 2015 10:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Tyvärr Hola, Din vinkling stämmer inte med hur uppfattade det. Att utbilda sig om sjukdomen och ha ett sunt leverne är väl inte fel. Och det är upp till Dig själv, oavsett var Du bor, om Du vill leva längre...eller inte!

I programmet pratar man mycket om vad människan kan göra för att minska riskerna för demens/Alzheimer. Och min erfarenhet från min infarkt och stroke är att man själv är aktiv i att förebygga återfall.

Genom info har jag ihop med min läkare kunnat ta bort mediciner med negativ effekt och också lärt mig vad som är extra nyttigt att stoppa i mig. Man sade till mig vid infarkten att jag hade 50% chans att leva 10(TIO) år till, nu har jag levt 14 år extra!

Enligt mig pekade programmet mycket på just det där att man själv skulle ta på sig att hämta in information om demens/Alzheimer. Ju mer Du vet desto större chans att man upptäcker den tidigt och har större möjligheter att broms förloppet.

Tyvärr insmög sig där lite felinformation då man ena stunden pratade om demens och nästa Alzheimer. Det är liksom inte riktigt samma sak. Det finns ett antal demenssjukdomar varav Alzheimer är den största.

Och slutligen Hola, det finns knappast några bevis för att skillnaden i livslängd skulle bero på enbart demens/Alzheimer? Det kan ju till och med vara så att där man lever längre har man gener oemottagliga för demens.
Uppdaterat: 2 maj 2015 10:23  
Skrivet av Hola 3 maj 2015 02:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Vi hör det vi vill just då och givetvis är det bra att läsa på om sina åkommor, läkarna är vana vid det då vi har internet.

Skrivet av Inaktiverad 5647 3 maj 2015 11:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Stress är en väldigt negativ faktor. Hur vi bör leva, vad vi bör äta, hur vi ska röra oss, vad vi ska syssla med, hur vi ska vistas i solen, ja 1000tals råd som ska göra oss äldre.
För mig är livsårens kvalité viktigare. Min familj har en genetisk defekt som inte kan påverkas utifrån. Så jag lever så gott jag kan medans jag lever.
Man ska inte röka och kröka för mycket, det är en bra måttstock för andra.9/10 lungcancerfall beror på rökning tex.../S

Skrivet av Inaktiverad 5526 4 maj 2015 15:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5526

Håller med Dig Sunny. Helt och hållet. Lev idag!!

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 maj 2015 16:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja man brukar ju säga att-det inte är hur långt ett liv blir, utan hur det varit- som är det viktigaste, det stämmer i mitt fall.
Alla krav kan bli oöverkomliga att fylla, vad man ska äta, hur länge man ska promenera, vilka kläder och skor man bör ha,hur ofta man ska gå till tandläkaren, kolla dittan och dattan.Oro är fyllt av stress och inte bra för hjärna och hjärta.
Allt fylls in i minsta detalj och äter man en Pizza på fredagen får man gåshud av dåligt samvete, hihi. Istället ska man njuta av den, men inte äta den varje dag. Ta vara på alla ljusglimtar spara på dom i minnenas album och njuta av dom då de infaller utan dåligt samvete.
Vi fylls av alla måsten idag, så en pensionär inte hinner med allt som han borde göra för att bli 100 år. Men de glömde leva på vägen.
Hallon är nyttigt men inte då de är fyllda med salmonella som man skrev om idag.Så kan det också vara.Man kan dö av frysta Hallon.
Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5526 5 maj 2015 10:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5526

Hi hi hi. Visst har Du rätt. Ja, salmonella finns ju lite här och där, tyvärr. Typiskt att det ska hända de äldre. Jag har en bekant som fyller 86 år imorgon, och vi drar till Åland på kryssning då. Hon är så pigg och alert, att jag känner mig äldre ibland! Vi äter gott och tar vin till. Sen dansar vi, och hon njuter i fulla drag. Hon är så humoristisk, att jag kallar henne för Pippi Långstrump. Ja, jag njuter också, förstås. Tänk så olika det kan vara. Ha det så bra. Hoppas att Du mår lite bättre. Kram Possitiva

Skrivet av Inaktiverad 6335 5 maj 2015 16:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Vara aktiv både i kroppen och knoppen se till att det inte står stilla :)

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2015 17:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jo då, men det får inte bli slaviskt, då blir det mer stjälp än hjälp.
Ett exempel. Upp klockan sju duscha med en speciell mild tvål, använd tandkräm speciellt framtagen för äldres känsliga tandhalsar.
Ät en avpassad frukost , spenat ett pocherat ägg. Ta de specialanpassade skorna och stavarna gå en mil, gärna i intervaller för att få upp pulsen. Hem och duscha, smörj in kroppen med solskydd, ät en fisksoppa, åk iväg på kursen och läsecirkeln, ta inte bussen hem utan gå hem.
Gör din youga, sedan dax att sova, borsta tänderna, smörj in ansikte och händer, ta gärna bomullsvantar på så slipper du rynkiga händer.
Taget ur en pensionärs dagbok. ORKA?
Allt är skrivet med humor.OBS...Mvh/Sunny..
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2148 trådar med 18670 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".