Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* TV-licensen föreslås nu avskaffas

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > TV-licensen föreslås nu avskaffas

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 24.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Bengt 11 sep 2012 20:07
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

En utredning om den gamla TV-licensen (just nu kallad "Radio- och TV-avgift";) har gjorts, kallad "Public service-utredningen". Nu har resultatet av den utredningen kommit, och ett konkret förslag till Riksdagen om att licensen ska avskaffas helt.

Istället föreslås en avgift som i stort liknar begravningsavgiften för finansiering av public service. En skatt kan det kallas, även om den benämns avgift, men en öronmärkt skatt då. I korthet kommer det att innebära att alla som har inkomst kommer att få betala till public service. Den som tjänar lite betalar dock bara lite, den som tjänar mycket betalar mer, men det blir ett "tak" så att ingen betalar över en viss summa. Ensamhushåll kommer att betala mindre än idag, särskilt låginkomsttagare i ensamhushåll. Förlorare är exempelvis hushåll med tre inkomster (två föräldrar med hemmaboende jobbande barn) som kommer att bidra med mycket mer än nu till public service (en TV-licens idag gäller ju helt hushåll, oavsett antal personer, antal apparater etc.).

För den som orkar och vill fördjupa sig finns allt här: Nya villkor för public service, PDF-dokument om 465 sidor (Men det är ett tungt dokument!)

Vad tycker ni om detta?
Själv har jag varit införstådd med att någonting måste göras - den gamla TV-licens är helt förlegad och har varit det ett par år redan, tekniken har sprungit ifrån den. Det är dock inte helt lätt detta, eftersom principen bör vara att den för tillfället politiska majoriteten INTE ska kunna påverka innehållet i public service. Jag tror dock att denna utredning har försökt göra det bästa av situationen, det går nog inte att få till det bättre, och som sagt måste något göras.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av dubbeltur 11 sep 2012 22:22
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Tycker det är rätt väg att gå.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Laban 13 sep 2012 20:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Laban

(Medlem)

Licensen blir ju mer rättvis med det nya förslaget,som det är nu betalar en hel familj inte mer än vad jag ensam betalar.


--
Har varit verksam inom jordbruket det mesta av min verksamma tid. Är änkeman sen flera år. Hoppas.
 
Skrivet av Inaktiverad 3534 14 sep 2012 18:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Håller med dubbeltur, rätt väg att gå. Dessutom kommer jag säkert att tjäna på det som ensamstående och låginkomsttagare :)
 
Skrivet av Laura 14 sep 2012 19:33
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Licenssystemet är ju som Bengt skriver helt föråldrat. Men jag tycker att det är lika idiotiskt att skattefinansiera media. Alla media, TV_bolag, radiokanaler, dagstidningar osv är ju i dag reklamfinansierade, vissa finansieras dessutom av prenumeranter.

Jag ser inget som helst skäl till att vi ska ha en "oberoende" (förlåt att jag skrattar) TV-kanal som skall finansieras via skattsedeln.
 
Skrivet av dubbeltur 16 sep 2012 17:55
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Ja Mary så är det med skatter, vi kanske inte utnyttjar allt som ingår i den skatt vi betalar.


--
dubbeltur
Uppdaterat: 16 sep 2012 19:40  
Skrivet av ventusunum 3 feb 2013 15:34
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt ventusunum

ventusunum

(Medlem)

Tycker också att en inkomstrelaterad skatt skulle vara bra. Det som jag INTE gillar är att SVT är som en 'cansersvulst', blir bara större och större utan hejd. Dom skulle kunna banta ner sin organisation till ett minimum ( några hundringar om året ) för att uppfylla just det som dom skulle göra men inte alltid gör, ge objektiva och samhällsnyttiga program.
För rent 'relaxande' framför 'dumburken' har vi ju de fria övriga reklamfinansierade 'kolhuvudkanalerna' ( å TV4 ).

Humanisten
PS! Från februari nu skall även de med dator eller surfplatta betala TV-licens. SVT har nämnligen lagts ut på nätet.
 
Skrivet av Ametista 3 feb 2013 16:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Instämmer med de flesta föregående inlägg. Äntligen ett förslag som inte gynnar dem som redan är gynnade ekonomiskt!
 
Skrivet av tigrib 4 feb 2013 23:37
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt tigrib

tigrib

(Medlem)

Jag håller med Laura.
 
Skrivet av Meri 5 feb 2013 16:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

Hur tänker svt kontrollera att de med dator eller surfplatta betalar licens? En ännu större och därmed dyrare kontrollapparat? Svt trodde nog att de nu är riktigt smarta, när de kommit på hur de kan få in fler licensbetalare, men hur kommer det att fungera?

Bort med Radiotjänsten och kontrollanter samt löjliga kontrollreklam i tv. Ta avgiften via skattsedeln, inkomstrelaterad. Vore inte det smidigast och mest kostnadseffektivt? De allra flesta har tv, dator eller åtminstone radio så det blir mer rättvit än nu, när det finns en hel del fuskare, som inte betalar licens.
 
Skrivet av Bengt 5 feb 2013 18:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

tisdag 5 februari 2013, kl 16:38 skrev Meri
Hur tänker svt kontrollera att de med dator eller surfplatta betalar licens?

Det är inte SVT som kontrollerar. Det tillhör frågan att det finns ett särskilt företag med ganska omfattande verksamhet bara för kontrollen och inkasseringen av avgiften.

tisdag 5 februari 2013, kl 16:38 skrev Meri
... Ta avgiften via skattsedeln, inkomstrelaterad. Vore inte det smidigast och mest kostnadseffektivt?...

Det förordar jag också - inte bara för "rättvisan", utan också för att den avgiften, som tas ut liknande begravningsavgiften, får mycket små omkostnader. Avgiften behöver inte alls vara så stor som idag, kanske bara en tredjedel så stor. Det är faktiskt små pengar det handlar om - har ni räknat ut vad ni egentligen betalar för de kommersiella kanalerna? Och då får ni ändå betala en gång till, genom att se deras reklam.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 18 sep 2017 15:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu 4,5 år efter senaste diskussionen finns mediauppgifter om att samtliga riksdagspartier är överens om att skrota den gamla "TV-licensen", Radio- och TV-avgift, och istället införa en öronmärkt skatt som ska tas ut likt begravningsavgiften - alltså ungefär som det tidigare förslaget ovan.
Man kan läsa mer om detta t.ex. här: SVT: Uppgifter: TV-avgiften tas bort – Ny skatt införs
Enligt de siffror som kommit fram om nuvarande överenskommelsen blir det för ensamhushåll en halverad kostnad och för tvåpersoners hushåll med två inkomster oförändrad kostnad, samt att personer med riktigt låg inkomst får en reducering av avgiften, exempelvis s.k. "fattigpensionärer".

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Mynta 18 sep 2017 16:39
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Äntligen! Ja det är dags att jämställa TV-licensen med begravningsavgiften och alla skall med.
Detta är helt enkelt Bra!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 18 sep 2017 21:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det verkar bra och det gäller att hålla klåfingriga politiker borta,vissa högerpolitiker vill privatisera Public service och det får inte ske.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 19 sep 2017 07:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

måndag 18 september 2017, kl 21:34 skrev LasseO
Det verkar bra och det gäller att hålla klåfingriga politiker borta,vissa högerpolitiker vill privatisera Public service och det får inte ske.

Nej då får vi suga på knäckebröd till middag som de små barnen.Mvh/Sunny

Nästa inlägg
Uppdaterat: 19 sep 2017 11:55  

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".