Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* TV-licensen föreslås nu avskaffas

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > TV-licensen föreslås nu avskaffas

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 24 av 24.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av Mynta 19 sep 2017 10:49
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

TV-minnen!
Året är 2006 och min Philips TV har kraschat-tog bilen till Loppis och köpte två i fall någon skulle haverera!
Inväntade vardagen när ny TV skulle inhandlas!

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 sep 2017 16:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

tisdag 19 september 2017, kl 10:49 skrev Mynta
Året är 2006 och min Philips TV har kraschat-tog bilen till Loppis och köpte två i fall någon skulle haverera!
Inväntade vardagen när ny TV skulle inhandlas!

Haha, tala om att vara helgarderad! Du är så smart! Mvh/Sunny

Uppdaterat: 19 sep 2017 18:11  
Skrivet av Citymermaid 21 sep 2017 23:18
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Avskaffas?? Ha, ha, TV-avgiften kommer att läggas på skatten i så fall. Men av två onda ting så föredrar jag public service som INTE är reklamfinansierad. Finns redan tillräckligt många kanaler med avbrott för hjärndöda reklaminslag.

Skrivet av Bengt 21 sep 2017 23:29
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 21 september 2017, kl 23:18 skrev Citymermaid
Avskaffas?? Ha, ha, TV-avgiften kommer att läggas på skatten i så fall. Men av två onda ting så föredrar jag public service som INTE är reklamfinansierad. Finns redan tillräckligt många kanaler med avbrott för hjärndöda reklaminslag.

Ja, om du läser tillbaka i tråden, den har två sidor nu, så ser du hur det är tänkt och vad kostnaden ungefär kommer att bli.
Om reklam-TV håller jag helt med dig. Det är även på TV4 numera ibland lika mycket intelligensbefriad reklam som egentligt program.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 23 sep 2017 10:43
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Jag missade ditt första inlägg, Bengt, men det som du i korthet relaterar där, låter som ett bra förslag. Avgift efter inkomst och för en gångs skull blir singelhushåll gynnade. Det säger sig självt att teveutbudet utnyttjas i betydligt högre grad i hushåll med flera vuxna och barn, så varför ska inte dessa bidra med mer pengar? Om de nu tycker det är värt att betala för den - i mitt tycke - ständigt sjunkande kvalitetsnivån i allt fler s.k. underhållnings-, tävlings- och soffsittarprogram. Egentligen är det bara nyheterna som är se- och hörvärda numera plus en och annan dokumentär.

/Citymermaid

Skrivet av Bengt 14 nov 2018 17:15
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Idag 14/11 tog Riksdagen beslutet. "Radio- och TV-avgift" avskaffas från 1/1 2019.
En ny "Public service-avgift" införs från 1/1, den ska Skatteverket ta in, såsom de sedan tidigare tar in "Begravningsavgift". Pengarna ska gå oavkortat till just public service även när Skatteverket sköter det - det hindrar ju inte en del från att kalla det "skatt".

Vinnare eller förlorare?
Bland dem med allra störst vinst av denna reform är s.k. "fattigpensionärer" i ensamhushåll. De har fått betala 2400 kr per år, men får nu bara omkring en femhundring i kostnad.
Genom det förhöjda grundavdraget för pensionärer får en mycket stor andel av pensionärerna en lägre kostnad än de maximala 1307 kr.
Alla ensamhushåll är vinnare. Den maximala kostnaden för dem kan nu bli 1307 kr mot tidigare 2400 kr. Förutsatt att man inte tidigare har lyckats snika sig undan "Radio- och TV-avgift".
För alla hushåll med två heltids förvärvsarbetande blir kostnaden 2614 kr mot tidigare 2400 kr, de får alltså en liten höjning.
Förlorare är hushåll med fler förvärvsarbetande, de med vuxna barn som bor kvar hemma. Om alla tjänar över 13 600 kr/månad (och ingen är pensionär) får var och en betala 1307 kr/år.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 14 nov 2018 17:15  
Skrivet av Mynta 17 nov 2018 14:20
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Personlig vinst för mig och alla andra ensamhushåll!
Betecknar denna förändring som mycket rättvis!

Tyvärr drabbar detta Kiruna hårt och Radiotjänst har varslat läste jag just nu.
Inte lätt för de som berörs och flytta är många gånger en dålig lösning.
Mycket besvärande att vi inte fått till någon Regering ännu för det behövs krafttag på många områden.

Skrivet av Citymermaid 18 nov 2018 15:34
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Äntligen en rättvis debitering av TV-licensen för oss ensamstående, som inte har TV:n igång tolv timmar om dagen. Den senaste höjningen var rent hutlös, i synnerhet med tanke på det urusla programutbudet (Lasse Åberg-filmer varenda julhelg, t ex, och sommartid bara repriser, repriser, repriser).

Förstås synd om Kirunabor, som mister sina jobb, men kan man inte utlokalisera någon annan samhällsfunktion dit, och som kan skötas digitalt på platsen?

/Citymermaid

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 2062 trådar med 18280 inlägg. 401 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".