Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Viktminskning

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Viktminskning

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 21.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av dubbeltur 28 sep 2011 22:50
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Jag skulle vilja går ner några kilo så jag kommer i tomtedräkten.
Önskar tips på mat eller metod.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 28 sep 2011 23:12
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Rekommenderas: Sluta med socker! Man behöver ju inte bli extrem, tycker jag, men undvik allt socker du kan. Gör du det och är konsekvent behöver du faktiskt inte bry dig om hur mycket fett du får i dig. (Marsipanrosor och sådant får vara "virtuella" i fortsättningen. :-))

Rekommenderas inte: Mirakelmedel, bantningsmedel, eller mer eller mindre obskyra kemikalier överhuvudtaget.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av MajaLiss 22 okt 2011 15:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

MajaLiss

(Medlem)

Ett tips jag alltid får,,,
Promenera och åter promenera.
Lycka till

Skrivet av Inaktiverad 3534 22 okt 2011 16:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Motion och sockerneddragning är tips du redan fått, annars är det väl lite fint med en smårund tomte :)

Skrivet av Bengt 22 okt 2011 16:28
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 22 oktober 2011, kl 16:11 skrev stina
Motion och sockerneddragning är tips du redan fått, annars är det väl lite fint med en smårund tomte :)

Håller med om "smårund" - men sedan finns det ju en gräns där man riskerar både sjukdomar och skador man annars inte skulle ha fått, och det är väl den aspekten som borde vara den största motivationen.
- Jag tycker dubbeltur, som är Guldmedlem, kunde starta en viktminskningsgrupp som "Intressegrupp" där alla som känner sig hågade kan bli gruppmedlemmar. Bara ett förslag, varje Guldmedlem gör ju som den vill med sin intressegrupp, förstås.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 22 okt 2011 20:49
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Kaggen ser jag helst att den står på julbordet.

--
dubbeltur

Skrivet av agneta 22 okt 2011 21:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

agneta

(Medlem)

lördag 22 oktober 2011, kl 19:45 skrev malva
Jag är ingen experet, men så här har jag hört man ska göra. Ät som du brukar men mindre portioner. Ät inte sötsaker annat än på helgen, aldrig i veckan. Så måste man ju röra sig förstås. Jag försöker hålla det här men minskat i vikt har jag väl inte gjort. Men å andra sidan har jag inte ökat i vikt de senaste 5 åren.
Men tomten han ska väl ha kagge?

Att äta som vanligt men mindre portioner är bra om man vill ner i vikt. Det har fungerat för mig och jag har behållit den längre vikten i flera år nu.

--
agneta

Skrivet av dubbeltur 12 dec 2011 15:31
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Kan meddela att vågen visar 7,5 kilo mindre än när jag startade tråden. Får nog skaffa hängslen till tomtedräkten.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 3534 12 dec 2011 17:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Grattis Dubbeltur, det var starkt gjort! Det blir en smärt och smidigt tomte i år alltså :)

Skrivet av dubbeltur 12 dec 2011 23:02
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Jag har kört en variant av LCHF, inte slaviskt men nästan.
Inget bröd, potatis, ris eller pasta, inget socker eller godis, ingen öl.
Bacon, äggröra och stekt tomat till fruckost, ibland yougurt.
Lunch middag, kött eller fisk med broccoli, brysselkål, stekt aubergin eller blomkålspuré. Mycket sallad. Vatten att dricka till, ibland ett glas vin. Ostar, rökt skinka eller nötter som snacks m.m.

--
dubbeltur
Uppdaterat: 13 dec 2011 17:20  
Skrivet av Karin 25 jan 2012 17:23
  Skriv ut Direktlänk

Karin

(Medlem)

Hej dubbeltur, jag kommer direkt från Facebook och är ny här, så jag letar efter gilla-knappen.
Många av oss inklusive jag själv vet ganska väl hur man kan gå ner i vikt, men gör det inte ändå.
Jag får gratulera till din viktminskning och hoppas det gick bra med hängslena i jul.

Om man känner sig gammal och trött, vilket jag gör, får man en känsla av att det skulle kännas bättre om kroppen inte var så tung att ta upp ur soffan. Samtidigt hämtar man den ena mackan efter den andra för att inte tala om söta, sockriga, smetiga och feta bakverk som smälter i mun.

I morse gick jag till en helkroppsmassage som jag fått i present. Det var första massagen för min del. Kvinnan som masserade var så liten och nätt. Vi delade olika livserfarenheter. Något som hon funnit ofrånkomligt var det här med debet och kredit. Man måste ha balans. Om man är på fest och dricker ett glas vin på 235 kcal (något sånt sa hon) så blir det att göra en timmes promenad dan efter för att balansera upp.

Hon brukade också undvika bröd, istället lagade hon omelett på kvällarna, något som går att variera i det oändliga.

Det låter ju så enkelt? Det är bara att se framför sig hur tallrikarna ska se ut under dagen för att det ska fungera. Men munnen vill ha mer än magen.

Ibland kommer den där styrkan att fatta beslutet som håller. Det har hänt mig tidigare och jag har kunnat gå ner i vikt. Just nu tror jag att jag skulle behöva bli uppskrämd, för att det skulle fungera.
Uppdaterat: 25 jan 2012 17:26  
Skrivet av magnolia 25 jan 2012 17:51
  Skriv ut Direktlänk

magnolia

(Medlem)

Känner igen mig själv på din beskrivning! Man vill och man vet hur, men får inte riktigt "till det"!

Skrivet av Bengt 25 jan 2012 18:00
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 25 januari 2012, kl 17:23 skrev Karin
... är ny här, så jag letar efter gilla-knappen. ...

Välkommen till forumet, Karin. Vi har "Gilla-knapp" nedtill på de flesta sidor. (Finns även andra "sociala knappar" för dem som vill använda dem.) M.a.o. ett enskilt foruminlägg har vi inte "gilla-knapp" för, utan det är forumtråden som du då "gillar". Vill ni ha det för enskilt inlägg, föreslå det gärna i ett PM till mig eller i forum "Synpunkter", så ska vi se vad vi kan göra sedan.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Karin 25 jan 2012 18:28
  Skriv ut Direktlänk

Karin

(Medlem)

Tack Bengt. Det var mest på skoj. Jag undrar om gilla-knappen passiviserar... Det är ett idogt gillande på Facebook. Där saknar man emellanåt en ogilla-knapp, men jag förstår ju varför den inte finns.

Skrivet av Bengt 25 jan 2012 21:46
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

måndag 12 december 2011, kl 23:02 skrev dubbeltur
Jag har kört en variant av LCHF, inte slaviskt men nästan. ...

LCHF: Det är "trendigt" nu med LCHF, men hur bra är det? Jag tycker det låter bra med "inte slaviskt". En strikt LCHF-diet leder säkert till viktminskning, det verkar vara styrkt, men man behöver ju också tänka på bieffekter och sidoeffekter. Frågan är; vad leder LCHF till på längre sikt, mer än viktminskning? Jag är rädd att vi inte har svaret på det ännu, men att det småningom kommer.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2143 trådar med 18641 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".