Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Spännande regeringsförklaring

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Spännande regeringsförklaring

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 73.
Sidor: < 1 [2] 3 4 5  > »
Skrivet av Mynta 4 okt 2014 16:21
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Hörde på TV att vi får inse att Sverige inte är någon isolerad del av världen och då får jag väl lära mig det då.
-Vi är en del av världen.
Naturligtvis är risken för nyval stor och då kommer ännu flera att rösta på SD.
Min åsikt är att inte är det för SD:s ideologi man röstar på dem utan det är för att man är så missnöjd med hela det andra etablissemanget!

Tur att jag är S-märkt precis som ett gammalt våffeljärn!

Intressant nu vad journalisterna kommer att gräva fram om regeringsmedlemmarna så det blir kanske en del som avgår!

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 okt 2014 16:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oj vad banala saker de grävt fram. Att Alice Baah rökte Hasch då hon var 19 år, en gång. Någon som trodde på reinkarnation trodde hon varit man i sitt tidigare liv.
Då ska de gräva i andra parti tycker jag. Vi har väl alla någon ungdomssynd?
Jag blev full och kräktes då jag var 16 år, samt varit rökare för 20 år sedan..Är det inte skillnad mot att slå ner någon tex? Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 4 okt 2014 16:38
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Skrapar man på lacken så finns nog hos varje person något man vill dölja!
Skall man anse att en person som suttit av sitt straff (få som får något straff nu för tiden)har sonat sitt brott och är ren så skall man inte rota i det förflutna tycker jag!
Preskription så klart.
Däremot om politiker har något nära i tiden eller rent av något pågående "skit" då skall det fram på bordet!

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 okt 2014 16:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja absolut, nej inga kriminella i regeringen. Så med stort kriminellt förflutet känns det inte så trovärdigt heller...Mvh/Sunny (ska prova min Blender nu)

Skrivet av blyfot 24 okt 2014 07:46
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

72-årige Lars Bern har en gedigen bakgrund som bland annat teknologie doktor, företagsledare, författare, tidigare ledamot av Kungl. Vetenskapsakademiens miljökommitté m m. I ett blogginlägg från helgen med titeln “Integrationskatastrofen” berättar han om ett möte några av landets mest kända opinionsbildare och politiska skribenter som samtliga oroas över ett Sverige som håller på att gå sönder och det råa debattklimatet.
Bern har haft policyn att inte explicit ta upp invandringsfrågan på sin blogg då han menar att den behandlades bättre på annat håll. Efter mötet insåg han dock att vi alla har ett ansvar för att debatten kring invandringspolitiken får ett större utrymme och kommer nu att ta upp den med jämna mellanrum.
Det som oroade mötesdeltagarna mest var hur Sveriges extrema invandringspolitik utvecklats på senare år och den råa och primitiva debatt som omger den.
Bern konstaterar att sju av riksdagens partier har kollektiv beröringsskräck avseende invandringen, “som börjar bli till allvarlig skada för den svenska demokratin”, och att det enda partiet som driver frågan är Sverigedemokraterna – “som är utsatta för en så rå hatkampanj från övriga partier och i de gamla etablerade medierna, att partiets ledare måst sjukskriva sig”.
Bern pekar bland annat på skolans genomklappning där Sverige sjunker som en sten jämfört med andra länder. Han vågar också peka ut orsaken till de kraftigt försämrade resultaten – en stor andel av invandrade barn och tidigare invandrares barn som inte klarar skolan. Något som i sin tur leder till att skolarbetet förstörs för alla i de aktuella skolorna, och i förlängningen till utanförskap i gängbildning, subsamhällen och organiserad kriminalitet.
Alliansregeringen hade den dåliga smaken att utropa landet till en humanitär stormakt, trots integrationskatastrofen som snarast är ett tecken på att landet är en inhumanitär lilleputtstat. Detta pinsamma högmod som våra politiker lägger i dagen, jämnar knappast marken för en förstående attityd från våra nordiska grannländer och från övriga länder i Europa, när våra problem börjar gå över gränserna.
Bern menar att våra nordiska grannländer snart kommer att drabbas av Sveriges extrema invandringspolitik och misslyckande, på samma sätt som Rumänien och Bulgarien med zigenarna. Kriminella gäng från de svenska så kallade utanförskapsområdena kommer att börja invadera Finkand, Norge och Danmark. Att svenska politiker inte inser att denna slags politik i ett öppet Norden får konsekvenser för grannsämjan menar han är fegt och obegåvat, och att det är bara en tidsfråga innan man börjar stänga gränserna i Europa för personer med svenska pass.
Vad som behöver göras, enligt Bern, är att “begrava det högmodiga skrytet om den humanitära stormakten och i ödmjukhet sätta oss ner med de övriga nordiska länderna och forma en gemensam invandringspolitik”, vilket måste ske innan den extrema politiken hunnit förgifta våra relationer till dem alltför mycket. Regeringen bör även ta en diskussion med länder vars medborgare bedriver organiserade stöldturnéer och tiggeri i Sverige.
Idag fegar den svenska politiska adeln ur av skräck för de vänsterextremistiska journalister som invaderat våra stora tidningar och Public Service. Där skulle den politik jag pekar på omedelbart brännmärkas som rasism, vilket det givetvis inte är.
Det går fort att rasera den välfärd som det har tagit lång tid att bygga upp om den skall delas med resten av världen. Frågan är vad vi då har uppnått som vi kan vara så nöjda över när vi lämnar över ett samhälle i misär till våra barn och barnbarn.

Skrivet av dubbeltur 24 okt 2014 11:31
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Tänkvärda ord av Lars Bern.

--
dubbeltur

Skrivet av blyfot 26 okt 2014 08:18
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Det är svårt att få en uppfattning om vad som kommer att gå igenom när det blir röstning i riksdagen och om det blir nyval. Men det kanske är den ekonomiska krisen i många kommuner som kommer att bli det största problemet dom kommande åren. Man kan ju inte börja flytta omkring till olika kommuner med avseende på hur bra dom klarar ekonomin och välfärden för oss medborgare och tryggheten för oss själva, barn och barnbarn där kriminaliteten och våldtäkterna, knivskärningarna, rånen och hoten mot ungdomarna ökar kraftigt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 26 okt 2014 08:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vården är ju helt nermonterad , jag är så arg.
Släkt, vänner och bekanta söker vård får ingen förrän det är försent. Senast en granne. Tre månader kvar.
Pga att man inte blir utredd eller brist på tider,läkare, missar med remisser osv.
Ja så blir det försent. Skandal är förnamnet och likgiltighet efternamnet.
Söker man bara vård en gång då och då kanske man har tur, men ständig kontakt visar bristerna.
80-90 talet var det som allra bäst. Duktiga erfarna läkare både inom kirurgi, gynekologi, medicin, neurologer, dessutom hade de ett stort krav på att göra sitt bästa.
Man kunde ringa berörd avdelning och få tid inom en vecka. Nu ska man först till sin vårdcentral, vänta på tid dit, vilket kan ta upp till tre månader, så remiss om hen tycker det, så minst tre månaders väntan.
Väl där kan man bemötas med goddag yxskaft om man har otur och så faller man mellan stolarna.
Till slut får man ett genomslag och då är det försent som i de fall jag skriver om. Det hände aldrig förr.
Mvh/Sunny..

Skrivet av blyfot 26 okt 2014 09:43
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Här jag bor är också all akutvård och förlossning nedmonterad. Det blir vård i ambulansen över 5 mil till Karlstad. Ibland så hänger livet på minuter, så tryggheten som fanns förr är borta och jag vet barnfamiljer som har flyttat av den anledningen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 26 okt 2014 09:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Precis så är det, man åker ambulans då man får ett genomslag.
Då har man försökt bli hjälpt halvårsvis.
De är så ointresserade dessutom.
Förr då man låg på ett rum på akuten så kom personal in och pratade och kollade läget, nu får man en klocka och får vänta i timmar innan någon kollar in. Dementa förstår inte att ringa på klockan. Man hör jämmer från hytterna, ingen går dit.
jag åker inte dit om jag är vid medvetande .....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6335 27 okt 2014 09:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Sjukvård och äldrevård skärs ned, jag tror inte 29 - åringen kan ändra på det. Ännu sämre är nog vad vi kan räkna med.
Allt handlar om pengar, ett pressmeddelande från Riksgälden visar underskott.

Statens betalningar visade ett underskott på 8,0 miljarder kronor i september. Riksgäldens prognos var ett underskott på 1,9 miljarder kronor. Skillnaden förklaras främst av större utbetalningar än beräknat.
Statens primära lånebehov, exklusive nettoutlåningen, var 4,7 miljarder kronor högre än prognos. Det förklaras huvudsakligen av större utbetalningar från myndigheter, bland annat Sida. Skatteinkomsterna var 0,2 miljarder kronor lägre än prognos.

Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter m.fl. var 2,1 miljarder kronor högre än prognos. Det beror på något högre vidareutlåning till Riksbanken och något lägre inlåning från myndigheter än beräknat.

Räntebetalningarna på statsskulden var 0,8 miljarder kronor lägre än prognosen, vilket främst förklaras av högre överkurser vid emission.

För tolvmånadersperioden till och med september 2014 visade statens betalningar ett underskott på 66,6 miljarder kronor.

Statsskulden uppgick till 1 284 miljarder kronor i slutet av september.....
https://www.riksgalden.se/sv/For-investerare/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Pressmeddelande/2014/Underskott-for-staten-i-september/

Skrivet av Inaktiverad 6335 27 okt 2014 09:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Något som är inne är korttids boende, min syster dog för ett par månader sen och som dom behandlade henne genom detta. En döende människa flyttades runt på fem! olika sådana boenden, helt sanslöst.
Nej, bättre tror jag inte att det blir, tyvärr. Den tiden har varit.
Man får inte tänka för mycket på det, för då blir man tokig.

Skrivet av blyfot 27 okt 2014 09:47
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

I dag är statsskulden över 1308 miljarder, men det här är bara början för utgifterna ökar katastrofalt och kanske även inkomsterna snart börjar falla kraftigt. Välfärden är nog snart bara ett minne. Men kanske är det så att det måste bli ett haveri innan man kan ändra färdriktning i politiken. I så fall så kanske det är bättre att det kommer fort, så man kan se ljuset i mörkret och sjunga som Sven Ingvars, börja om från början börja om på nytt, varför skall man sörja tider som har flytt. Det var väl något åt det hållet dom sjöng.

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 okt 2014 09:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min mamma kastades ut med orden att hon hade tre dygn kvar att leva.
Vi fick ordna säng från en annan stad, det var skärtorsdag så då kan ni tänka hur lätt det var att få hjälp med hjälpmedel i livets slutskede.
Min syster skulle ha främmande på Påsken och stod i kö med full kundvagn då distriktssköterskan ringde och krävde morfin på stört.
Det fanns inget recept och på avd hon slängdes ut ifrån fanns ingen läkare.
De fick leta upp en Dr på akuten.
Pottstolar skulle hämtas, larm ja tusen saker.
Om inte syrran och jag funnits hade mamma fått det helt odrägligt sin sista vecka i livet, hon nådde inte ett glas vatten en gång och hemtjänsten kom ca fyra gånger per dygn.De tvättade inte mamma utan lade nya liggunderlag ovanpå de gamla smutsiga.
Detta anmäldes av annan personal.
Att de var hemskt otrevliga och krävande mot oss barn gjorde att t.o.m lilla mamma röt till där hon låg.
Men så kom änglarna på nattjouren , tjejerna som kunde vården och anhörigstöd, det var de sista dygnen.
De kunde smärtlindring satte permanent infart för morfin, så de slapp sticka mamma hela tiden. De kramade oss och gav beröm för hur mycket vi gav mamma av vård.
Men innan hunsades och snästes vi av, krav, krav för att andra som ska sköta detta slapp.
Mamma betalade vården. Hade rätt till den.Syrran och jag kämpade sida vid sida för att försöka ge mamma en värdig död.....mvh Sunny...

Skrivet av ullmar 27 okt 2014 11:55
  Skriv ut Direktlänk

ullmar

(Medlem)

Många bra inlägg, framför allt Blyfots delgivning av Lars Berns blogginlägg, mycket tänkvärt! Det ska bli intressant att se om regeringens budgetförslag går igenom. Vi får väl buga och tacka för den skattesänkning, som ska ges till oss pensionärer. Dom kronorna täcker inte en enda sjukresa för min del. Dessutom ska ALLA barnfamiljer få gratis medicin till barnen, oavsett inkomst! Det anser jag ska var inkomstprövat, så även barnbidrag.
Nästa inlägg

Sidor: < 1 [2] 3 4 5  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".