Dom viktiga länderna var dom här.Under 1700-talet ökade den brittiska invandringen, framförallt av skottar. Göteborg framstod alltmer som Sveriges port mot omvärlden. Här möter vi namn som Campbell, Carnegie, Chalmers och Chapman, många av dem engagerade i det framgångsrika Ostindiska kompaniet.
Under den gustavianska tiden i slutet av seklet kom Sverige att orientera sig kulturellt mot Frankrike, vilket ledde till en invandring av bland annat konstnärer och arkitekter. I slutet av 1700-talet blev det tillåtet för mosaiska trosbekännare att invandra, vilket fick betydelse för Sveriges ekonomi under det följande seklet.
Under 1800-talet upphörde i stort sett de statliga rekryteringskampanjerna för att locka hit invandrare. Den svenska offentliga eliten blev alltmer etniskt svensk. Men många driftiga invandrare från olika länder sökte sig hit, framförallt efter passtvångets avskaffande 1860. Nu inleddes industrialiseringen på allvar och invandrare kom att spela en stor roll inom de flesta näringsgrenar.
Brittiska tekniker utvecklade verkstads- och textilindustrin. Tyskar gjorde viktiga insatser inom den kemiska industrin och norrmän inom skogsindustrin. Också inom tjänstesektorn hade invandrarna stor betydelse, till exempel för bankväsendet, handeln samt hotell- och restaurangbranschen. Exempel på företag som byggdes upp av 1800-talsinvandrare är Bonniers och Gleerups, Handelsbanken och Sparbanken, Cloetta och Mazetti, Berns och Gröna Lund samt Graningeverken och Modo. Om man till äventyrs skulle svara på frågan i mitt förra inlägg så handlade den om vad MENA länderna tillför i dagens invandring. Men som någon sade angående yttrandefriheten. Jag håller inte med om dina åsikter men jag skulle kunna dö för att du får framföra dom.