Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Löfven's misstag?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Löfven's misstag?

Skriv ut
Visar inlägg 46 - 60 av 140.
Sidor: < 1 2 3 [4] 5 6 ... 10  > »
Skrivet av Inaktiverad 5306 11 dec 2014 09:53
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Men man vinner inte folkets sympati genom att negligera Sverigedemokraterna. Det gör bara att än fler röstar på dem.

Då det nu är så jämt mellan blocken borde man upplösa blockpolitiken och hitta annan majoritet. Och, som skrivits tidigare, ta tag i bland annat den viktiga invandrarfrågan. Det gäller att ta ifrån Sverigedemokraterna frågan, om man skall lyckas!

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 dec 2014 10:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja att bryta blockpolitiken är det allra bästa, att alla får klara sin egen politik.
Då får man också utslag på vilka som folket valt att styra landet. Lägga ihop 7% med 14% för att tippa över ett block är värdelöst.
FI var nära att komma in tex, KD hänger löst. Låt dom arbeta med sina frågor och konkurrera med de stora partierna.
När ND kom in och ställde till oreda var det inte bra för Sverige.Vi 30-40-50 talister har mycket hemska minnen av förföljelse av andra människor och jag är bara rädd för det kyliga klimatet.
Jag stöttar ungdomar som är sjuka på olika sätt,en är 35 år och varit sjuk sedan barndomen, arbetat tills för ett år sedan och orkar knappast stå på benen, henne ska de nu ha tillbaka i arbetslivet. Det går inte, men ingen bryr sig.
De ringer då de känner att ångesten blir för stor istället för att skada sig själva.Jag ger gärna ett öra till de som har det så svårt och livet framför sig.
Man blir inte friskare av piskan. Man måste kunna se skillnad från fall till fall.
Det är så mycket som monterats ned av trygghet för den lilla människan. Man märker det i alla instanser som har med människor att göra.
SD är ingen framtid för någon av oss. Missnöjesröster är bara bortkastade, man får rösta med sitt hjärta och för vårt land och dess invånare....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6405 11 dec 2014 13:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6405

torsdag 11 december 2014, kl 09:03 skrev Sunny3
Jo de fällde S budget och då hade inte S mycket att välja på, avgå eller utlysa nyval.
Nu ska det ju bli förbjudet att rösta på två budgetar vilket skulle ha gjorts före sista valet naturligtvis, att tex S skulle rösta på sin egen budget samt på alliansens är ju inte tänkbart . Det kan väl ingen räkna ut kan jag tänka mig.
SD har inget att erbjuda Svenska folket mer än svartsyn på andra människor. Jag tror alla de andra partierna kan hantera invandringsfrågorna bättre.
Hoppas de snart är ett minne blott, att de lekt av sig och tröttnar.
Frågan är väl hur vi skulle få det om SD regerade landet, den tanken vill jag inte ens tänka. Jag trodde att vi aldrig skulle glömma dessa tankar om -vi och dom sämre- /S

Fråga dig istället hur rättvist det är att vi ger ½ miljard till 51 miljoner flyktingar som har det eländigt och vi sett i TV, när de som kommer hit kostar 60 miljarder+.

Ser man på SD i riksdagen är de väldigt allsidiga och hade egentligen tonat ner invandringen, fram till budgeten. SD har funnits i över 20 år och finns nu nästan överallt med 25% i vissa kommuner. För min del får de försvinna om vi kan backa ur våra misstag, så sent som för 10 år sedan och långt bakåt var S och M mer likt SD.
Innan dess stoppade Ingvar Carlsson nästan all invandring i 2 år. Var dom så hemska?

Nu snålar vi på alla nödvändiga behov i vården etc. Idag var det en dragning i riksdagen om hur järnvägen förfaller. Men det finns en en budgetpost som är helt öppen utan tak och när det gäller pengar måste man tyvärr välja.
Så vad är humanast och mest empatiskt, att många flyktingar får det bättre, eller sämre och en liten del får det mycket bättre här.
Gör man en omfördelning kan många få det bättre så det blir pengar över till oss också. Höga skatter och försämringar går liksom inte ihop.

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 dec 2014 13:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Måste det vara endera? Jag tror att pengarna försvinner med planering av vinster i bla välfärden. Ruffel och båg.
Ställa svaga grupper mot varandra blir lite missvisande. Vi ska väl inte få sämre vård för att vi hjälper andra människor.
Men alliansen har väl inget gjort i flyktingfrågan under sina år, så hur ska Löfven på ett par månader ändra förhållandena?
Han vill ju satsa på svaga grupper, de gamla och sjuka och fattigpensionärerna.
Jag vill nog ha lite mer solidaritet i politiken och de som kommer hit ska få det bra och inte vara ytterligare en handelsvara för sådana som kräver staten på miljonbelopp för gamla nedslitna vandrarhotell.
Jag tror både S och m, c, Fp kan planera detta. En uppdelning av flyktingkvoten i Europa är på gång nu.
Än så har vi valmöjlighet att rösta på det vi tror på och vad vi tror. Det är ingen självklarhet.
Se hur många länder som inte har fri rösträtt, demokratin är kanske det vi måste värna om först?..../S

Skrivet av Inaktiverad 6449 11 dec 2014 18:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6449

torsdag 4 december 2014, kl 22:55 skrev Sunny3
Ja han är trött!
Jimmy Åkesson är sjukskriven för utbrändhet, så man förstår hur hårt fram man går i politiken.
Hopplöst om extravalet ska handla för eller emot invandring och att sådant parti får sätta agendan.
Jag och många med mig tittar även på utstrålningen och vilket intryck man ger.
Sakfrågorna är viktigast, men jag tycker att osympatiska ledare säger lite om partiet.Annie Lööf och hennes föregångare som ska spela hårdföra cyniska kvinnor ger inte mig en känsla av förtroende som kvinna jag är.
Jag tycker inte varken budget eller ledare för S har varit speciellt dåliga, de vann valet. Men budgeten sänktes av SD, det är väl så det är som jag ser det?.....Mvh/Sunny...

jag tycker du har sunda åsikter och visst är demokratin viktigast annars försvinner folkets önskan
Hälsn. Sidney

Skrivet av Inaktiverad 6405 12 dec 2014 06:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6405

måndag 8 december 2014, kl 10:54 skrev Honom
Just Sunny3 politikerna måste vakna och ta sig bort från sina stela ställningstagande. ALLA partier hade möjlighet att skapa en livskraftig regering. Men INGEN fixade en tillräckligt stark regering. Utan ALLA fällde den!

Visst sjutton hade man över blocken kunnat bilda majoritet, men att tidigt låsa sig vid att stoppa företag göra vinst och ta bort möjligheten för privata aktörer att starta vårdcentraler ser jag som vara det som fällde Löfvens regering.

Sverigedemokraterna har ju en poäng i sitt drivande av sin invandrarpolitik. En poäng som de andra partierna aldrig tycks ta på allvar. Jag vet att redan för 20 år sedan hade vi problem med invandrarpolitiken. Sverige tog emot en massa före detta Jugoslaver men hade inget bra paket om hur man skulle hantera dem då de kommit hit. Och inte nog med det, det tog en orimligt lång tid innan de invandrade fick veta om de fick stanna i landet. Ja, det var en massa andra saker som hände som inte har med human invandring att göra.

Mig veterligt har inte det där förändrats särskilt mycket. I en grannort utvisade man en man från sin familj som bott på orten nästan 10 år. Är det rimligt? Ja, jag har fler exempel på hur taffligt man skött invandringen sedan urminnes tider. Jag skriver inte att Sverigedemokraterna har rätt i sin invandringspolitik, men det ligger mycket i den.

Hade ALLA de andra partierna gått samman och gjort ett riktigt paket av både mottagande och allt annat kring invandringen. Med bland annat validering av hitkommandes utbildning och erfarenhet hade man troligen bitit av udden av Sverigedemokraternas framgångar.

Likadant borde man gjort med flera andra frågor som skola och utbildning, äldreomsorg samt sjukvård.

Långa väntetider beror på mängder och 10 år blir det med överklaganden och gömmanden.

Alla valideras vad jag vet men klart att det tar tid med så varierande bakgrunder och inga betyg att visa upp som går att kolla. Jag bor själv med en som gått på Kunskapsprov etc. men en del ex. läkare kan så lite att de måste omskolas länge så de hoppar av.

Skrivet av Inaktiverad 6405 14 dec 2014 03:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6405

torsdag 11 december 2014, kl 13:52 skrev Sunny3
Måste det vara endera? Jag tror att pengarna försvinner med planering av vinster i bla välfärden. Ruffel och båg.
Ställa svaga grupper mot varandra blir lite missvisande. Vi ska väl inte få sämre vård för att vi hjälper andra människor.
Men alliansen har väl inget gjort i flyktingfrågan under sina år, så hur ska Löfven på ett par månader ändra förhållandena?
Han vill ju satsa på svaga grupper, de gamla och sjuka och fattigpensionärerna.
Jag vill nog ha lite mer solidaritet i politiken och de som kommer hit ska få det bra och inte vara ytterligare en handelsvara för sådana som kräver staten på miljonbelopp för gamla nedslitna vandrarhotell.
Jag tror både S och m, c, Fp kan planera detta. En uppdelning av flyktingkvoten i Europa är på gång nu.
Än så har vi valmöjlighet att rösta på det vi tror på och vad vi tror. Det är ingen självklarhet.
Se hur många länder som inte har fri rösträtt, demokratin är kanske det vi måste värna om först?..../S

Ja tyvärr måste vi alltid välja vad vi ska göra när vi har en viss summa pengar, då "det ska finansieras krona för krona" och det som skenar iväg nu är ofinansierat som SD vände sig emot. Vi har ett budgetunderskott på det asylinvandringen kostar uppåt 100 miljarder, stat och kommuner har redan skulder på 1500 miljarder.
Jag läste att hälften av alla jobb är borta till 2050 pga automation, så det gäller att planera långt som man tydligen missat tills nu då det saknas kunnigt folk till "Bristyrken".

Så en ruskig matematik som fler lär sig är att det pågår en "dollarkampanj" med insamling för att flyktingar inte ska svälta i närområden, när de som kommer hit är så otroligt mkt dyrare att försörja.

Arbete "på lång sikt" kan vi glömma, det har inte hänt på 30 år.

Vinsterna från välfärden behöver vi ändå för återställare.

S och M har klarat detta bättre förr, V Mp och Fp har varit raka motsatsen som KD och C hängt på ibland.

Fördelning över EU har man talat om så länge men även de kan räkna så det kan vi nog glömma, när det finns 51 miljoner flyktingar och våra pengar kan användas till fler i närområdena istället.

Det är ju så urbota löjligt skandalöst att 51 miljoner ska dela på ½ miljard, men de som tar sig hit ska dela på minst 100 gånger mer.
Vad är det för solidaritet och humanism, det liknar mer egoism när man talar om att "de behövs som arbetskraft".

Vi har redan fri arbetskraftsinvandring som man söker hemifrån och brukar inte kosta oss något.
Min fru var ex. klar här på några år och får betala runt 60% i skatt på taxeringen, utan att nämna inkomster, men vårt sjukhus i närheten brukar sakna ½ miljard, så ex. akuten inte fungerar och folk dör i onödan hävdar de.

Då kan man bli ledsen och vill hellre göra livet bättre för de som lever i misär, än de som sökt sig till optimalt utbyte på asylrättens område, på engelska kallas det "asylum shopping".

Demokrati är inte heller alltid det bästa, jämför med Kina vad de är på väg att göra på klimatområdet, som demokratier har svårt för.

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 dec 2014 08:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Sverige en Ö?
Som kan ta hit arbetskraft då det behövs, men inte hjälpa i nöd? Då jag var ung och industrialismen kommit igång fick man arbete var som helst, jag började på LME då jag var 14 år, sedan provade jag olika fabriker tills jag hamnade i vården.
Då kom de flitiga Ungrarna och Estländarna och fyllde upp fabrikerna med sin arbetsvilja.
Men inte ska våra små barn utan tänder snutta på knäckebröd för de inte får någon mat på sina förskolor?De profiterar på de små och för ut pengarna ur landet.
Hur många gör inte det? Det urholkar landet ekonomiskt.Det är inte många ungdomar här som vill ta skitjobben, jag har lyssnat på ungdomarna. Inte vill de torka gamla i baken i hemtjänsten?
Min man har ett lärlingsprojekt och haft sista 10 åren. Han får väcka dom på morgonen de är över 20 år, de stannar hemma om de kan.
Hjälp i närområdena tror jag inte ett dugg på, var tog alla pengarna vägen efter Tsunamin? Båtar som de behövde till fisket, nya hus mm. Bara frivilliga gåvor uppgick till 100tals miljoner härifrån?
Såg hjältegalan och nunnorna från Alsike kloster hur de hjälpt flyktingar. Då sitter de rika i publiken och gråter och säger -oh så fint-, men i soppköken lyser de med sin frånvaro..../S

Skrivet av Inaktiverad 5306 14 dec 2014 10:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Finns mycket att diskutera, men fakta kvarstår att Löfven har svårt för sig och gör ett antal misstag. Nu senast har han återigen grävt ner sig med Vänsterpartiet att man skall inte ha några vinster i välfärden! Då är man på väg att ta bort de privata vårdcentralerna igen.

Detta var väl en av de frågor man föll på nu så varför så styvnackat hålla fast vid det? På detta sätt vänder han direkt ryggen åt en stor del av de andra politiska viljorna. Med andra ord han stänger en stor del av handen.

För den som någon gång har haft eget företag vet ju att grunden är att gå med vinst. För att ha ett driftkraftigt företag behövs vinst. Att påstå att man inte skall tillåta vinstdrivande företag är som då man för många år sedan drev frågan om Övervinst, ett förslag som efter långt ältande gick i graven!

Nej, som jag skrivit tidigare, det gäller att tänka om om man vill att väljarna skall ge en makten!

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 dec 2014 11:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag ska nu åka och hjälpa en gammal väninna som har MS och ingen hjälp har. Det är som en blind leder en döv. Hon lever i armod, liten pension, skött sina barn arbetade tills hon fick sin diagnos.
Hjälpen som erbjuds har hon inte råd med, hyra, mat, mediciner tar den lille pensionen. Snart kan hon inte gå upp.
Vi är av den gamla stammen att vi skulle klara oss själva även då det inte går. Olika falla ödets lotter, de gamla kvinnorna har det magert.
Lite varm risgrynsgröt några hembakta fralla med ost. Hoppas hon orkar äta, hon vill inte till vården och jag förstår henne helt.
Vad Lövfen gjort fel är inte så mycket i jämförelse på den lilla tid han suttit vid makten som raskt togs ifrån honom.
En del tycker inte en man som stått på verkstadsgolvet har något att erbjuda? Är det inte där erfarenheterna av hur den lilla människan har det börjar?
Nej överklassdamer kanske vet bättre de har ju sina pensionsfonder, sparkapital, rika män att luta sig mot, så kan de leka politik ett tag.
Nej yrkeslivserfarenhet skulle krävas tex i åldringsvården, bada och tvätta gamla, borsta deras löständer. Sådant gjorde jag då jag var 16 år. Jag har aldrig varit för fin att göra sådana arbeten, men det har vi ju invandrare till att sköta.
Av 22 som skötte mamma hennes sista tid var 18 av utländsk härkomst....(Man kan ingenting ta med sig dit man går)Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 14 dec 2014 11:18
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Valet kommer att föregås av det fetaste valfläsk man sett och det är ju tillåtet att ge vallöften som inte infrias så den som ljuger bäst lär nog ta hem spelet.

Löfven är faktiskt mannen jag bestämt mig för att tro på - till skillnad från övriga politiker är han för ärlig och det kan ju anses som en dålig egenskap när det går ut på "rävspel".

Ett bättre Sverige för alla - omöjligt!

Den som har det bra nu kommer att få det sämre - klart att så är det om inte KD tar fram lite "kornbröd och fiskar" och mättar de stora massorna.

Klart att SD ökar så länge som de andra partierna inte vågar ta upp deras kärnfråga på bordet till genomlysning och debatt!

Politiker har faktiskt betalt för att uttala sig och ta itu med obekväma frågor - det är lite för hög ersättning om de väljer att göra det bekvämt för sig och håller med och håller käften.

Skrivet av Inaktiverad 6335 14 dec 2014 16:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

söndag 14 december 2014, kl 11:16 skrev Sunny3
Jag ska nu åka och hjälpa en gammal väninna som har MS och ingen hjälp har. Det är som en blind leder en döv. Hon lever i armod, liten pension, skött sina barn arbetade tills hon fick sin diagnos.
Hjälpen som erbjuds har hon inte råd med, hyra, mat, mediciner tar den lille pensionen. Snart kan hon inte gå upp.
Vi är av den gamla stammen att vi skulle klara oss själva även då det inte går. Olika falla ödets lotter, de gamla kvinnorna har det magert.
Lite varm risgrynsgröt några hembakta fralla med ost. Hoppas hon orkar äta, hon vill inte till vården och jag förstår henne helt.
Vad Lövfen gjort fel är inte så mycket i jämförelse på den lilla tid han suttit vid makten som raskt togs ifrån honom.
En del tycker inte en man som stått på verkstadsgolvet har något att erbjuda? Är det inte där erfarenheterna av hur den lilla människan har det börjar?
Nej överklassdamer kanske vet bättre de har ju sina pensionsfonder, sparkapital, rika män att luta sig mot, så kan de leka politik ett tag.
Nej yrkeslivserfarenhet skulle krävas tex i åldringsvården, bada och tvätta gamla, borsta deras löständer. Sådant gjorde jag då jag var 16 år. Jag har aldrig varit för fin att göra sådana arbeten, men det har vi ju invandrare till att sköta.
Av 22 som skötte mamma hennes sista tid var 18 av utländsk härkomst....(Man kan ingenting ta med sig dit man går)Mvh/Sunny..

Nu är det en 78 - årig kvinna i Lund som dött på ett korttids boende, hon dog troligen av undernäring. I augusti skrev Yngve Gustafson, professor i geriatrik att minst 15.000 inom svensk äldreomsorg svälter ihjäl idag. Så är verkligheten och självmorden bland äldre bara ökar.
Det är fruktansvärt, tusentals Svenska ungdomar skickas utomlands med skattemedel för att söka jobb, många av dom hade säkert varit glada om dom fått jobb här.

Skrivet av Inaktiverad 6335 15 dec 2014 18:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det pratas om bruna rötter och nu är det en brun soppa lite överallt både Lövens morfar och Batras farfar jobbade för nazisterna och längre bak finns det massor av brunt i dom flesta leden. Samma skrot och korn överallt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 15 dec 2014 18:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Viktigast är att dom lärt av historien och tagit avstånd från detta ännu tydligare.
Löfven kan inte vara tydligare i alla fall och säkert Batra också.
Vi hade en i släkten också, men alla andra visade var skåpet skulle stå. Det hade han inget för.....Mvh/Sunny..

Skrivet av Bengt 15 dec 2014 21:47
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

måndag 15 december 2014, kl 18:45 skrev Sunny3
Viktigast är att dom lärt av historien och tagit avstånd från detta ännu tydligare.
Löfven kan inte vara tydligare i alla fall och säkert Batra också.
Vi hade en i släkten också, men alla andra visade var skåpet skulle stå. Det hade han inget för.....Mvh/Sunny..

Jag håller helt med:
1. INGEN ska behöva stå till svars för vad någon släkting gjort (eller inte gjort)
2. ALLA ska stå för vad de själva gör (och inte gör)
3. ALLA borde ha lärt sig något av historien. Åtminstone det mest fundamentala

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg

Sidor: < 1 2 3 [4] 5 6 ... 10  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".