Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Löfven's misstag?

Inaktiverad 5306

Inaktiverad 5647

Inaktiverad 6405
Fråga dig istället hur rättvist det är att vi ger ½ miljard till 51 miljoner flyktingar som har det eländigt och vi sett i TV, när de som kommer hit kostar 60 miljarder+.
Ser man på SD i riksdagen är de väldigt allsidiga och hade egentligen tonat ner invandringen, fram till budgeten. SD har funnits i över 20 år och finns nu nästan överallt med 25% i vissa kommuner. För min del får de försvinna om vi kan backa ur våra misstag, så sent som för 10 år sedan och långt bakåt var S och M mer likt SD.
Innan dess stoppade Ingvar Carlsson nästan all invandring i 2 år. Var dom så hemska?
Nu snålar vi på alla nödvändiga behov i vården etc. Idag var det en dragning i riksdagen om hur järnvägen förfaller. Men det finns en en budgetpost som är helt öppen utan tak och när det gäller pengar måste man tyvärr välja.
Så vad är humanast och mest empatiskt, att många flyktingar får det bättre, eller sämre och en liten del får det mycket bättre här.
Gör man en omfördelning kan många få det bättre så det blir pengar över till oss också. Höga skatter och försämringar går liksom inte ihop.

Inaktiverad 5647

Inaktiverad 6449
jag tycker du har sunda åsikter och visst är demokratin viktigast annars försvinner folkets önskan
Hälsn. Sidney

Inaktiverad 6405
Långa väntetider beror på mängder och 10 år blir det med överklaganden och gömmanden.
Alla valideras vad jag vet men klart att det tar tid med så varierande bakgrunder och inga betyg att visa upp som går att kolla. Jag bor själv med en som gått på Kunskapsprov etc. men en del ex. läkare kan så lite att de måste omskolas länge så de hoppar av.

Inaktiverad 6405
Ja tyvärr måste vi alltid välja vad vi ska göra när vi har en viss summa pengar, då "det ska finansieras krona för krona" och det som skenar iväg nu är ofinansierat som SD vände sig emot. Vi har ett budgetunderskott på det asylinvandringen kostar uppåt 100 miljarder, stat och kommuner har redan skulder på 1500 miljarder.
Jag läste att hälften av alla jobb är borta till 2050 pga automation, så det gäller att planera långt som man tydligen missat tills nu då det saknas kunnigt folk till "Bristyrken".
Så en ruskig matematik som fler lär sig är att det pågår en "dollarkampanj" med insamling för att flyktingar inte ska svälta i närområden, när de som kommer hit är så otroligt mkt dyrare att försörja.
Arbete "på lång sikt" kan vi glömma, det har inte hänt på 30 år.
Vinsterna från välfärden behöver vi ändå för återställare.
S och M har klarat detta bättre förr, V Mp och Fp har varit raka motsatsen som KD och C hängt på ibland.
Fördelning över EU har man talat om så länge men även de kan räkna så det kan vi nog glömma, när det finns 51 miljoner flyktingar och våra pengar kan användas till fler i närområdena istället.
Det är ju så urbota löjligt skandalöst att 51 miljoner ska dela på ½ miljard, men de som tar sig hit ska dela på minst 100 gånger mer.
Vad är det för solidaritet och humanism, det liknar mer egoism när man talar om att "de behövs som arbetskraft".
Vi har redan fri arbetskraftsinvandring som man söker hemifrån och brukar inte kosta oss något.
Min fru var ex. klar här på några år och får betala runt 60% i skatt på taxeringen, utan att nämna inkomster, men vårt sjukhus i närheten brukar sakna ½ miljard, så ex. akuten inte fungerar och folk dör i onödan hävdar de.
Då kan man bli ledsen och vill hellre göra livet bättre för de som lever i misär, än de som sökt sig till optimalt utbyte på asylrättens område, på engelska kallas det "asylum shopping".
Demokrati är inte heller alltid det bästa, jämför med Kina vad de är på väg att göra på klimatområdet, som demokratier har svårt för.

Inaktiverad 5647

Inaktiverad 5306

Inaktiverad 5647

Inaktiverad 6335
Nu är det en 78 - årig kvinna i Lund som dött på ett korttids boende, hon dog troligen av undernäring. I augusti skrev Yngve Gustafson, professor i geriatrik att minst 15.000 inom svensk äldreomsorg svälter ihjäl idag. Så är verkligheten och självmorden bland äldre bara ökar.
Det är fruktansvärt, tusentals Svenska ungdomar skickas utomlands med skattemedel för att söka jobb, många av dom hade säkert varit glada om dom fått jobb här.

Inaktiverad 6335

Inaktiverad 5647
Jag håller helt med:
1. INGEN ska behöva stå till svars för vad någon släkting gjort (eller inte gjort)
2. ALLA ska stå för vad de själva gör (och inte gör)
3. ALLA borde ha lärt sig något av historien. Åtminstone det mest fundamentala
/Bengt
Sidor:
Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".