Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Hyrläkareländet

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hyrläkareländet

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 43.
Sidor: < 1 [2] 3  > »
Skrivet av Oskaria 18 jul 2016 14:04
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Om Staten tar över arbetsgivaransvaret bör det innebära en fördel då alla läkare/sjukvårdspersonal blir anställda av samma arbetsgivare. Det borde innebära sämre marknad för verksamheter inom stafettläkar -området.

Tror jag igen. Men vet såklart inte! Inte heller jag är insatt i något specifikt!

Skrivet av rent44 18 jul 2016 14:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

måndag 18 juli 2016, kl 14:04 skrev Oskaria
Om Staten tar över arbetsgivaransvaret bör det innebära en fördel då alla läkare/sjukvårdspersonal blir anställda av samma arbetsgivare. Det borde innebära sämre marknad för verksamheter inom stafettläkar -området.

Tror jag igen. Men vet såklart inte! Inte heller jag är insatt i något specifikt!

Jo det är troligen sant. Men frågan här är då om det skulle vara önskvärt att förbjuda privatläkare/kliniker i landet, alternativt då att undandra sådana den vårdpeng som följer medborgaren. Det skulle vara en gedigen inskränkning i något som i dag tas för givet av mången.
Närmare/enklare är väl då - till exempel - en lagstiftning ( sic! ) om att ingen läkare i landet får arbeta mer än 100 timmar om året som hyrläkare.( För att ta nu ett rent fantasiexempel/påhitt.)
Men, som jag antytt tidigare, - bäst är kanske att dela upp problemet i flera kategorier, med avseende på stad och land, och med avseende på vikariepooler och: att särskilja dessa från okynnes-ocker-frilansande, med måhända då en något mer lämplig terminologi.
Att lagstiftningsvägen inskränka vårdverksamhet på så sätt skulle inte uppröra sååå många.
Tänker jag då.

Skrivet av rent44 18 jul 2016 15:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Givetvis skulle det nyss nämnda förslaget om 100 timmar krocka med flera existerande lagar.

Skrivet av Inaktiverad 7278 18 jul 2016 21:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag tror absolut att vi kan sköta oss själva utan att organisera oss. I dagens demokratiska föreningar för alla och envar tas ju inte våra kunskaper och önskemål tillvara.

Om vi alla som vill tar oss samman och kommer överens att agera för att få bort hyrläkarsystemet så går det, men endast om vi är överens. Och på den punkten kan jag redan nu se att vi inte är överens i någon större grad.

Här blir ju närmast lite luftning av våra åsikter som inte leder till någon större handling. Jag håller med om att hyrläkarsystemet skall bort och agerar för det i de forum som står till buds...Och så får det vara bra med det!

Skrivet av rent44 18 jul 2016 22:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

måndag 18 juli 2016, kl 21:31 skrev AlfGun
Jag tror absolut att vi kan sköta oss själva utan att organisera oss. I dagens demokratiska föreningar för alla och envar tas ju inte våra kunskaper och önskemål tillvara.

Om vi alla som vill tar oss samman och kommer överens att agera för att få bort hyrläkarsystemet så går det, men endast om vi är överens. Och på den punkten kan jag redan nu se att vi inte är överens i någon större grad.

Här blir ju närmast lite luftning av våra åsikter som inte leder till någon större handling. Jag håller med om att hyrläkarsystemet skall bort och agerar för det i de forum som står till buds...Och så får det vara bra med det!

Om man inte vet exakt vad man skall göra så tycker jag det är en utmärkt idé att man luftar sina åsikter, att man diskuterar. Om du har bestämt dig för att agera ensam så gör det. Om du vill komma överens med andra om att alla skall agera ensamma, men i samma riktning, så får du väl i alla fall delta i en diskussion om vad man skall vara överens om.
Om du inte vill delta i en diskussion och söka mer kunskap i frågan, så är det upp till dig, men klaga inte på dem som vill.

Skrivet av cats 19 jul 2016 00:13
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jag har erfarenhet från andra sajter hur man kan påverka makthavare
på gruppnivå: någon utarbetar ett utkast ( jag gör det gärna)enas om en slutlig skrivelse till en inflytelserik person(varför inte som Rent 44 nämnde Barbro Westerholm)skickar iväg skrivelsen och får svar.
På individnivå finns det ett helt batteri av möjligheter.
Själv har jag gjort inlägg både på Facebook,Exponerat och i lokala tidningar som flera skribenter nämnt. Metro är ju en annan möjlighet. Och argument mot hyrläkareländet finns det ju gott om. Karolina tipsade om att inlägg sväljer tidningsledningen direkt medan artiklar är det mycket svårare att få in.
Då gäller det att få fram en intressant och engagerande text,men här på VIS finns ju duktiga skribenter så visst skall det väl gå att få ihop en text som en kräsen tidningsledning accepterar. Återkommer med mer konkreta uppgifter på individnivå.Och kanske också hur en hyrläkare( jo jag känner till hur dom arbetar i stora drag) cashar in sina stålar. Lättförtjänta pengar alltså enligt min uppfattning. Friskt vågat hälften vunnet sägs det ju.

Skrivet av rent44 19 jul 2016 07:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Problemet A. med att hyrläkare finns är alltså redan identifierat av skattebetalarna. Skattebetalarna vill inte ha hyrläkare. Landstingen vill inte ha hyrläkare, och sjukhusledningarna vill inte ha. Man pekar på att de kostar för mycket, att de skapar dålig arbetsmiljö, att de kan vara en patientfara då provsvar kan försenas och de bidrar till att försvåra kontinuitet i vården, vilket är en viktig faktor i sjukvården för flera patientgrupper.
Detta är känt.
Ingen patient i Sverige vill ha en hyrläkare i stället för en fast anställd.
Problemet B. är hur man nu blir av med hyrläkare och hyrsjuksköterskor. Hur det skall gå till har alltså ingen kommit på. Man vet inte.
Landstingen har ibland försökt att 1.) höja löner ( - Ge oss bara högre löner, så stannar vi! säger sjuksköterskorna. ) 2.) skapa attraktiva arbetsmiljöer 3.) låna ut läkare till varandra över landstingsgränserna.
Detta har inte varit tillräckligt. Problem A. bara växer och växer. ( Jämför tidigare inlägg.)

En av svårigheterna med att starta en kampanj mot hyrläkeriet jämfört med andra kampanjer ( mot kärnkraft, mot EU, för mjölkbönder, o.s.v. ) är ju att medborgarna, en och en, var för sig, står i ett beroendeförhållande till läkare och sjuksköterskor. Det är därför man inte lätt och vederhäftigt och rättssäkert kan skapa en aktionsgrupp. Ingen människa ställer utan vidare upp med sitt namn mot en grupp människor som de potentiellt kan lägga sitt liv i händerna på.

Vad jag har skrivit här vet förmodligen alla. Jag vill bara klargöra problemet.
1. Alla ( utom hyrläkarna ) vill bli av med hyrläkrna.
2. Ingen vet hur man skall bli av med hyrläkarna.
3. Ingen vill - obekymrat - skriva under en petition, gå med i en aktion.

Hur i alla sin dar gör man??

Det är detta som är mitt ämne och som är av undersökande natur. Här gäller det att hitta på en ny metod. Det är det jag är intresserad av.
Varje inlägg på facebook eller i pressen är givetvis bra, men än bättre vore förstås om man kunde finna på en strategi som man kunde råda politiker och andra makthavare (?) att använda.

Det är det som är meningen med denna tråd, från min sida sett, alltså.

Detta problem B. är ju intressant - i sig - och ger en ypperlig möjlighet till att grunna över hur samhället är konstruerat och byggt.

Jag försöker - hittills förgäves alltså - att på nätet, i riksdagmotioner och i partiprogram och i press och olika forum hitta metoder som diskuterats för att bli av med hyr (resurs-)läkare. Förmodligen har jag missat nåt.

Det kan vara så, som både AlfGun och cats implicerar, att de räcker med en himla bra text som man sprider på rätt fora, för att problemet skall lösas.( Märkligare ting har ju inträffat.). Ja, men då får den verkligen vara insiktsfull och slående. Själv tror jag inte att det räcker. Jag tror alltså att man måste hitta något mer påtagligt ( demokratiskt ) maktmedel, en smartare strategi, för att få bort hyrläkarna.

Varje enskilt offentligt inlägg mot hyrläkare är bra, men ett inlägg skapat av en aktionsgrupp är förstås bättre. Ett gruppinlägg med en strategi om lösning på problemet är - då - .... allra bäst.
Tänker jag då. Sammanfattningsvis.

Uppdaterat: 19 jul 2016 07:37  
Skrivet av Oskaria 19 jul 2016 11:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Här lägger jag in länk där vem som helst kan starta Upprop.

Kolla gärna "läkaruppropet" som till dags dato samlat 9.688 namn. Läkaruppropet handlar om bland annat arbetsmiljö och dess patientpåverkan.

http://upprop.nu

Skrivet av rent44 19 jul 2016 13:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

tisdag 19 juli 2016, kl 11:49 skrev Oskaria
Här lägger jag in länk där vem som helst kan starta Upprop.

Kolla gärna "läkaruppropet" som till dags dato samlat 9.688 namn. Läkaruppropet handlar om bland annat arbetsmiljö och dess patientpåverkan.

http://upprop.nu

Tack Oskaria! Kan vara bra att om man lyckas skapa ett bra formulerat upprop utifrån en gedigen idé. Kanske då i anslutning till en egen aktions-websida med egen domän.

Skrivet av Inaktiverad 7278 19 jul 2016 21:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag hävdar att det är ett systemfel då man inte kan komma tillrätta med hyrläkarna/hyrsjuksköterskor. Jobben på Landstingen är inte tillräckligt attraktiva, de flesta läkare/sjuksköterskor vill göra karriär och det gör man inte på en vårdcentral. Och vårdcentralens läkare jobbar ofta som hyrläkare på annan institution. Och hade man tillräckligt många händer(läkare och sköterskor) så behöver man inte ta in hyrläkare för dyra pengar. På något sätt så skall landstingen göra sina arbetsplatser attraktiva och kanske som i privat sektor ha ett bonussystem...ja inte vet jag.

De jag personligen i första hand skulle bearbeta är Landstingspolitikerna vilka man lätt hittar via Google och nätet där man får fram mejladresser och andra sätt att komma i kontakt med dem. Och rätt formulerat kan det skapa en dialog och då har man kommit en bra bit på vägen. Man kan lätt utöka det här med att mejla lokalpolitikerna, de politiska partierna på olika nivåer. Att gå tjänstemannavägen tror jag är dödfött. När man skickar sina mejl bör de anpassas i tid så de ligger i linje med nästa sammanträde.

Här en liten glimt om vårt aktuella ämne: Hyrläkardebatt
Uppdaterat: 19 jul 2016 21:46  
Skrivet av rent44 20 jul 2016 01:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Det blir intressantare, samt bitvis mer enerverande, ju mer man läser i ämnen som hör till problemsfären.
Bemanningsföretagens aggressiva och utstuderade arbete gentemot läkarkåren är till exempel en viktig sak att studera.
Fast det hade hjälpt om man hade haft vana vid att läsa arbetsrätt o. dyl..

Skrivet av Oskaria 20 jul 2016 09:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Inom den privata sektorn stannar läkare och sjuksköterskor
oftast kvar. Man är inte så detaljstyrd inom den sektorn.

Landstingen har något att lära om arbetsmiljö där.
Systemfel, javisst.
Som innebär att en mängd sjukvårdspersonal flyr till våra grannländer, exv. till Norge där löner och påverkansmöjligheter på den egna arbetssituationen är betydligt bättre än i Sverige.

Politiker, vakna!Kom upp ur "sandlådan". Det är ni som orsakat det som händer inom vården idag!

Skrivet av rent44 20 jul 2016 11:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Gunnar Wetterberg, ( borgerlig ) samhällsvetare, utredare, m.m., som är skicklig på att processa en mängd data på kort tid, har sin uppfattning klar: betala läkarna mer i lön!
http://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/stafettlakarna-ar-en-foljd-av-jantelagen/

Men med sådana jättelöner för just läkare ökar ju ojämlikheten i samhället ....

Skrivet av Inaktiverad 7278 20 jul 2016 12:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Väntar med spänning på Cats i gårdagschatten utlovade utkast. Så fort det är klart kommer jag att använda det på min hemsida och blogg och länka allt till mina landstings- och lokal-politiker.

Kanske kan vi tänka oss att korslänka utkastet så det ser mer ut? Jag brukar lägga upp det på min blogg och skicka länk till den till alla politiker jag vill nå. Ett mycket snabbt sätt att nå så många som möjligt å kort tid.
Uppdaterat: 20 jul 2016 12:51  
Skrivet av cats 20 jul 2016 13:04
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

AlfaGun Ett utkast är ett utkast och ingen färdig skrivelse så det är bara att ändra så mycket ni orkar.Men uppskattar att du redan nu ligger i startgroparna och är handlingsberedd.

Till ?
Är det inte bättre att skriva till en ledande landstingspolitiker på sätt som AlfaGun föreslår isf Barbro och försöka följa upp kritiken genom i första hand artiklar i tidningar och satsa på en ny infallsvinkel som kan få effekt och leda till att artikeln införs i tidningen

Här är ett i all hast tillkommit utkast till en skrivelse. Då det är väl känt att det här på VIS finns kapabla skribenter så utgår jag ifrån att utkastet som inte är himla bra men kan förvandlas till att bli en himla bra skrivelse i färdigt skick fylls på och ändras så alla engagerade medlemmar bli nöjda.

UTKAST

Vi är några äldre medlemmar på en hemsida som heter Vi Seniorer och vi har fört en livlig och engagerad tidvis uppbragt diskussion om hyrläkarsystemet. Nackdelarna är väl kända alltsedan 2012

Några faktauppgifter
Kostnaden för en hyrläkare än nästan de dubbla mot en fast anställd läkare i runda tal.
Enligt enhetscheferna pågår ett ständigt kontrollarbete av hyrläkare, rekrytering och introduktioner gång på gång.
Tillsättningen av hyrläkare går till på det sättet att ett bemanningsföretag hyr ut en läkare till tex en vårdcentral,

För att komma tillrätta med hyrläkarsystemets nackdelar tror vi att det är nödvändigt att förmå AT och ST läkare att skriva på ett kontrakt där de förbinder sig att inte verka som hyrläkare och att de åtager sig att verka i områden där det råder en skriande brist på läkare.

Cats I den slutliga skrivelsen bör våra riktiga namn skrivas ut föreslår jag.

PS Jo jag vet Det blir all slags invändningar av t ex Läkarförbundet mfl Men en debatt utan invändningar är ju ingen debatt

Så nu är det för de mer kunniga bara att sätta igång och ändra i utkastet.ha ha

2 frågor minst återstår Vem skall vi ställa skrivelsen till och kan vi enas om en gemensam skrivelse
Nästa inlägg

Sidor: < 1 [2] 3  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".