Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Hyrläkareländet

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hyrläkareländet

Skriv ut
Visar inlägg 31 - 43 av 43.
Sidor: < 1 2 [3]  >
Skrivet av rent44 20 jul 2016 15:22
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

onsdag 20 juli 2016, kl 13:04 skrev cats
AlfaGun Ett utkast är ett utkast och ingen färdig skrivelse så det är bara att ändra så mycket ni orkar.Men uppskattar att du redan nu ligger i startgroparna och är handlingsberedd.

Till ?
Är det inte bättre att skriva till en ledande landstingspolitiker på sätt som AlfaGun föreslår isf Barbro och försöka följa upp kritiken genom i första hand artiklar i tidningar och satsa på en ny infallsvinkel som kan få effekt och leda till att artikeln införs i tidningen

Här är ett i all hast tillkommit utkast till en skrivelse. Då det är väl känt att det här på VIS finns kapabla skribenter så utgår jag ifrån att utkastet som inte är himla bra men kan förvandlas till att bli en himla bra skrivelse i färdigt skick fylls på och ändras så alla engagerade medlemmar bli nöjda.

UTKAST

Vi är några äldre medlemmar på en hemsida som heter Vi Seniorer och vi har fört en livlig och engagerad tidvis uppbragt diskussion om hyrläkarsystemet. Nackdelarna är väl kända alltsedan 2012

Några faktauppgifter
Kostnaden för en hyrläkare än nästan de dubbla mot en fast anställd läkare i runda tal.
Enligt enhetscheferna pågår ett ständigt kontrollarbete av hyrläkare, rekrytering och introduktioner gång på gång.
Tillsättningen av hyrläkare går till på det sättet att ett bemanningsföretag hyr ut en läkare till tex en vårdcentral,

För att komma tillrätta med hyrläkarsystemets nackdelar tror vi att det är nödvändigt att förmå AT och ST läkare att skriva på ett kontrakt där de förbinder sig att inte verka som hyrläkare och att de åtager sig att verka i områden där det råder en skriande brist på läkare.

Cats I den slutliga skrivelsen bör våra riktiga namn skrivas ut föreslår jag.

PS Jo jag vet Det blir all slags invändningar av t ex Läkarförbundet mfl Men en debatt utan invändningar är ju ingen debatt

Så nu är det för de mer kunniga bara att sätta igång och ändra i utkastet.ha ha

2 frågor minst återstår Vem skall vi ställa skrivelsen till och kan vi enas om en gemensam skrivelse

Vore det inte lämpligt att vi då tog upp i forumet och diskuterade om det var en bra åtgärd - och dessutom huvudsaklig - att rekommendera ett krav på kontrakt för AT- och ST-läkare???

Det tror jag inte personligen skulle vara en bra åtgärd alls. Ett argument, för att ta ett, mot en sådan åtgärd är att vissa hyrläkare behövs, i vissa lägen.
Och andra läkare skulle det alltså stå fritt att fortsätta i ett halvsekel som hyrläkare?

Skrivet av cats 20 jul 2016 19:02
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Rent 44 Bra att du har invändningar så jag utgår ifrån att du gör de ändringar i utkastet som du anser nödvändiga så att vi kan komma fram till en gemensam skrivelse.

Skrivet av rent44 20 jul 2016 19:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

onsdag 20 juli 2016, kl 19:02 skrev cats
Rent 44 Bra att du har invändningar så jag utgår ifrån att du gör de ändringar i utkastet som du anser nödvändiga så att vi kan komma fram till en gemensam skrivelse.

Det är nog fråga om en längre process. Jag hoppas att många vill delta och diskutera och komma med insikter och uppslag här.

Skrivet av cats 20 jul 2016 22:55
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

AlfaGun Bra att du, på sätt du angivit i MC , vill fila på mitt utkast och sedan skicka det till dina landstingspolitiker
jamen undrar jag är det inte bättre att gå in med en gemensam skrivelse i VIS namn Ger mer tyngd
Politikerna vill kanske höra en annan stämma Hur som helst vill jag själv ändra i utkastet antingen di själv skickar iväg skrivelsen eller det blir en gemensam skrivelse.

Skrivet av Inaktiverad 7278 20 jul 2016 23:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Det ena förstör knappast för det andra och jag är långt ifrån färdig. Håller på och letar fakta på nätet som kan vara användbart.

I min jakt hittade jag följande Medicinsk maktlänk som kan vara bra att ta till för det ger en vink om vem man kanske ör bearbeta!

Skrivet av cats 21 jul 2016 23:20
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Tack för länk Känner till läkarförbundet och något om dess ordförande Stensmyren Knappast någon tuffing men kan säkert genom sin charm få igenom beslut den mjuka vägen.
Men nu till något helt annat. Alla förtjänster till trots undrar jag om VIS är rätt plattform. Har själv gjort ett inlägg i Silvergenerationen som är knutet till Veteranen och där man gratis kan bli medlem

http://www.silvergenerationen.se/hesiodos/hyrlakarsystemet/

Ett alternativ är SPF som driver vårdfrågor men det kostar 250 kr/år
att bli medlem

Skrivet av Inaktiverad 7278 22 jul 2016 08:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Som jag skrivit tidigare så är våra pensionärsorganisationer mycket trögtänkta och allt skall dras i långbänk, om man ens får igenom sina tankar. Det räcker att titta på deras organisationer som är uppbyggda ungefär som kommunal och andra fackliga organisationer.

Motioner och förslag måste passera en massa styrelser med tillhörande beslut och kanske aldrig hamnar på topp. Och går man förbi och tar kontakt med förbundsstyrelse eller förbundsordförande så blir beslutsfattare på lägre nivå sura och man får f-n för det!

för att dra en fråga från golvet upp till beslut i förbundsstyrelsen kan det handla om både halvår och till och med år innan frågan ens gått ut till kritik av hyrläkarsystemet.

En idé kan kanske vara att söka "hyrläkar" på pensionärorganisationernas hemsidor. SPF Seniorerna har i alla fall en länk. Men för att agera på deassa organisationer så måste man vara medlem och förja organisationens mönster!

Skrivet av cats 22 jul 2016 11:27
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jo jag är medveten om att våra pensionärsorganisationer mycket trögtänkta förslag måste passera en massa styrelser
Och att det kan handla om både halvår och till och med år innan frågan ens gått ut till kritik av hyrläkarsystemet.
Min slutsats är att du inte anser att pensionärsorganisationerna är en framkomlig väg för att få till stånd en krihtik av hyrläkarsystemet.

Intressanta synpunkter men nu var min tanke kanske inte riktigt den att använda pensionärsorganisationerna på det sättet utan mer som en replipunkt en tyst utgångspunkt för att få t e x läkarförbundets öra( jamen då får man väl bli sura då!)

Ett sätt är då att först föra en debatt i t ex i Silvergenerationen( gratis medlemskap) övertyga tillräckligt många om hyrläkarsystemets avigsidor, försöka förmå så många som möjligt att skriva under en gemensam skrivelse, ställa den förslagsvis till Läkarförbundets ordförande Stensmyren samtidigt försöka få in artiklar i tidningar* och om det inte går insändare.
Metro insandare@metro.se.
OBS
en intressant länk till hur man skriver en slagkraftig insändare
på You Tube
https://www.youtube.com/watch?v=zO1mXsx3yjY

Någon med ytterligare förslag?
Jag har sökt på hyrläk SPF men fick svaret att sökningen inte gav något resultat

Skrivet av Inaktiverad 7278 22 jul 2016 12:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jodå SPF/Senioren har en länk till http://www.senioren.se/nyheter/brist-pa-lakare-ruinerar-varden/hyrläkar . Jag tror att det absolut bästa är att attackera de som finns i mitt inlägg om medicinsk makt. Antingen ensam eller i grupp eller både ock, gärna samordnat på något sätt.

Man kan ju alltid fundera över om det är bäst med alla på en gång eller att man urholkar stenen genom daglig bearbetning med färre skrivelser under en längre tid?

Skrivet av cats 22 jul 2016 17:49
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jag har hittat länken och en underlänk som innehåller konkurrensverkets slutsatser och förslag.De uppger att behovet av hyrläkare ökar inte minskar-

Jo det hade varit bra att attackera de som tillhör makteliten inom sjukvården Problemet är om jag förstått det rätt är att man måste arbeta inom sjukvården för att alls kunna komma med diskussionsinlägg Så här står det

Dagens Medicin är debattforumet för dig som arbetar i sjukvården. En del inlägg publiceras i papperstidningen, andra bara på nätet.
Skriv kort så ökar din chans att komma med och bifoga foto. Viss redigering av accepterade texter kan ske.
Debattredaktör Christofer Elghorn nås på debatt@dagensmedicin.se.
http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/rapport_2015-10.pdf

Jag arbetar inte inom sjukvården
Förbryllad då det finns två debattforum för SPF seniorer dels
http://www.senioren.se/kategori/asikter/tyck/
dels http://www.silvergenerationen.se/hesiodos/hyrlakarsystemet/ där jag redan fått en del respons

daglig bearbetning om du frågar mej men då närmast väl genom tidningsartiklar och eller insändare

Skrivet av Inaktiverad 7278 22 jul 2016 22:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Insändare kan vara bra, men oftast svårt att veta om man fått respons. Tidningsartiklar har jag inte ens försökt mig på.

Nej jag tänker mig att man mejlar direkt till makthavaren och hoppas på att man får till en dialog. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av politiker som bara ligger på 50% svarsfrekvens.

Jag har tidigare skrivit till ett antal ministrar och oftast efter en tid fått hyfsade svar. Men en skrivelse dit måste vara faktabygd och utformad så ministern förstår vad Du skriver och vill få fram.

Skrivet av cats 23 jul 2016 16:53
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

UTKAST 2

Vi är några äldre medlemmar som sammanställt den diskussion som förts inom olika pensionärssammanslutningar (inlägg), en ofta livlig och engagerad tidvis uppbragt diskussion om hyrläkarsystemet. Jo jag är medveten om att våra pensionärsorganisationer mycket trögtänkta förslag måste passera en massa styrelser.
Men vi kan direkt gå till en pågående debatt i Läkartidningen. Där tycks en del läkare tro att patienterna är helt negligerbara" Så länge landstingen inte kan komma överens så finns det ingen lösning ".Jo det finns patienterna är inte livegna så länge de har ork i alla fall. De kan på goda grunder vägra att låta sig behandlas av hyrläkare
Men låt oss ta ett exempel
http://www.hd.se/2015-04-12/slog-larm-om-hyrlakaren-man-anlitat

Den mycket uppmärksammade HD artikeln konstaterades att en hyrläkaren brast i vården av patienter som sedan tog sina liv.
Läkaren har, jobbat på flera skånska sjukhus och kommit att figurera i fyra lex Maria-anmälningar. Det handlar om patienter som begått självmord på en avdelning eller inom fyra veckor efter utskrivning. Läkaren har enligt Ivo begått så allvarliga fel att hon kan utgöra en risk för patienters säkerhet.
Kvinnan, som anser sig vara utsatt för smutskastning, får dock lov att fortsätta arbeta som läkare. Eftersom fallen går tillbaka till 2013 kommer Ivo inte att begära att legitimationen dras in.

Några faktauppgifter

Kostnaden för en hyrläkare än nästan de dubbla mot en fast anställd läkare i runda tal 120.000 kr/mån

Enligt enhetscheferna pågår ett ständigt kontrollarbete av hyrläkare, rekrytering och introduktioner gång på gång.

Tillsättningen av hyrläkare går till på det sättet att ett bemanningsföretag hyr ut en läkare till tex en vårdcentral,

För att komma tillrätta med hyrläkarsystemets nackdelar tror vi att det är nödvändigt att förmå läkare såsom ett led i anställningsskyldigheten att skriva på ett kontrakt där de förbinder sig att inte ta anställning som hyrläkare och att de åtager sig att verka i områden där det råder en skriande brist på läkare.Den här skyldigheten kan kanske vara i 2 år eller mer.

Det här är inget nytt. Skillnaden är den att problemet är akut.De styrande lovade en halvering av antalet hyrläkare men det har i själva verket gått i rakt motsatt riktning.

Landstingsrådet Ingalill Persson (S) menar att det måste bli ett stopp. Vi är utsatta för mer eller mindre utpressning av de här företagen och läkarna. De begär hutlösa löner för sina insatser och får de inte det så går de till nästa landsting som kanske är ännu mer utsatta, säger Ingalill Persson

Att förmå läkare att skriva kontrakt är inget unikt
Liknande kontrakt skrevs för leg. sjuksköterskor redan på 50 talet
Och liknande förfarande gäller såvitt jag vet numera även piloterna. De måste jobba kvar i försvaret efter fullgjord utbildning ett antal år,medan dom förr gick till SAS efter att skattebetalarna betalt deras utbildning.
Uppdaterat: 23 jul 2016 19:22  
Skrivet av Inaktiverad 7278 23 jul 2016 21:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Kontraktet bör enligt min mening höra samman med att utbildningen avslutas och vara ett krav för att få läkar/doktors-titeln. Samtidigt så måste det ställas krav på huvudmannen(Landstingen) att de får på inga villkor anställa hyrläkare.

Sidor: < 1 2 [3]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".