onsdag 20 juli 2016, kl 13:04 skrev cats
AlfaGun Ett utkast är ett utkast och ingen färdig skrivelse så det är bara att ändra så mycket ni orkar.Men uppskattar att du redan nu ligger i startgroparna och är handlingsberedd.
Till ?
Är det inte bättre att skriva till en ledande landstingspolitiker på sätt som AlfaGun föreslår isf Barbro och försöka följa upp kritiken genom i första hand artiklar i tidningar och satsa på en ny infallsvinkel som kan få effekt och leda till att artikeln införs i tidningen
Här är ett i all hast tillkommit utkast till en skrivelse. Då det är väl känt att det här på VIS finns kapabla skribenter så utgår jag ifrån att utkastet som inte är himla bra men kan förvandlas till att bli en himla bra skrivelse i färdigt skick fylls på och ändras så alla engagerade medlemmar bli nöjda.
UTKAST
Vi är några äldre medlemmar på en hemsida som heter Vi Seniorer och vi har fört en livlig och engagerad tidvis uppbragt diskussion om hyrläkarsystemet. Nackdelarna är väl kända alltsedan 2012
Några faktauppgifter
Kostnaden för en hyrläkare än nästan de dubbla mot en fast anställd läkare i runda tal.
Enligt enhetscheferna pågår ett ständigt kontrollarbete av hyrläkare, rekrytering och introduktioner gång på gång.
Tillsättningen av hyrläkare går till på det sättet att ett bemanningsföretag hyr ut en läkare till tex en vårdcentral,
För att komma tillrätta med hyrläkarsystemets nackdelar tror vi att det är nödvändigt att förmå AT och ST läkare att skriva på ett kontrakt där de förbinder sig att inte verka som hyrläkare och att de åtager sig att verka i områden där det råder en skriande brist på läkare.
Cats I den slutliga skrivelsen bör våra riktiga namn skrivas ut föreslår jag.
PS Jo jag vet Det blir all slags invändningar av t ex Läkarförbundet mfl Men en debatt utan invändningar är ju ingen debatt
Så nu är det för de mer kunniga bara att sätta igång och ändra i utkastet.ha ha
2 frågor minst återstår Vem skall vi ställa skrivelsen till och kan vi enas om en gemensam skrivelse
Vore det inte lämpligt att vi då tog upp i forumet och diskuterade om det var en bra åtgärd - och dessutom huvudsaklig - att rekommendera ett krav på kontrakt för AT- och ST-läkare???
Det tror jag inte personligen skulle vara en bra åtgärd alls. Ett argument, för att ta ett, mot en sådan åtgärd är att vissa hyrläkare behövs, i vissa lägen.
Och andra läkare skulle det alltså stå fritt att fortsätta i ett halvsekel som hyrläkare?