Du använder AdBlock eller liknande tillägg i din webbläsare! Undanta AdBlock för domän viseniorer.se Det finns kostnader för sajten, nu står andra för dina kostnader. Du slipper alla annonser då du blir Guldmedlem.
Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google:Guldmedlem slipper se denna annons!
Dagens datum: 2026-06-10 Dagens namn: Svante, Boris
Vi Seniorer 55+ - Mötesplats för dig som är över 55 år -Onsdag
Aron eller Aaron är ett mansnamn som härstammar från det hebreiska Aharon. Betydelsen är osäker men det kan betyda 'från bergen', 'berg', 'ryktbar' eller 'budbärare'. Namnet har använts i Sverige sedan 1300-talet då det stavades Aaron.
Elvis Aaron Presley, född 8 januari 1935 i Tupelo i Mississippi, död 16 augusti 1977 i Memphis i Tennessee, var en amerikansk rocksångare, musiker och skådespelare. Han är en av 1900-talets mest framträdande underhållare och kallas ofta The King (Kungen). Elvis Presley har sålt över en miljard skivor världen över. Detta gör honom till den bäst säljande artisten genom tiderna.
https://www.youtube.com/embed/76We6yBnIKE
Mirjam, alternativt Miriam, är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung.
Vad Mirjam "egentligen" betyder lär vi aldrig få veta. Några föreslagna hebreiska tolkningar har varit vacker, hav av bitterhet, rebellisk och efterlängtat barn. Namnet skulle kunna ha kommit från Egypten och i så fall ha kopplingar till orden mry (älskade) och mr (kärlek).
Rosa, kvinnonamn av latinskt ursprung med betydelsen ros. Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan slutet av 1700-talet.
Kvinnonamnet Rosita är en spansk diminutivform av Rosa.
Rosita Serrano, enligt uppgift född 10 juni 1914 i Viña del Mar i Chile, död 6 april 1997 i Santiago de Chile, var en chilensk sångerska. Hon gick under smeknamnet ”Den chilenska näktergalen”.
Rosita Serrano föddes som María Martha Esther Aldunate del Campo. Hon var dotter till Héctor Aldunate och sångerskan Sofía del Campo. Som ung åtföljde hon sin mor på hennes turnéer och började också att själv sjunga och debuterade i Lissabon innan hon i början av 1937 tillsammans med sin mor kom till Berlin, där hon efter en tid fick engagemang för att framföra sina sydamerikanska sånger, ofta ackompanjerande sig själv på gitarr. Efter ett äktenskap med en diplomat på 1930-talet bar hon namnet Ester Aldunate De Villegas, men kallades sig för artistnamnet Rosita Serrano. Hennes framträdanden blev mycket populära och hon fick 1937 skivkontrakt med Telefunken, som gav henne epitetet ”den chilenska näktergalen” (Die chilenische Nachtigall) och från 1938 gjorde talrika inspelningar med henne. Hennes skivor såldes i stora upplagor och kända tonsättare, som Michael Jary skrev musik för henne. Framgångarna medförde också att hon fick några mindre filmroller, främst för att framföra sin musik. Hon turnerade flitigt och sågs ofta som gäst i Hitlers sällskap.
Under en turné till Sverige och Finland 1943, medverkade hon i en insamlingsgala till förmån för judiska flyktingar. Detta sågs inte med blida ögon av tyskarna. Hennes filmer och skivor totalförbjöds, så hon vågade inte återvända till Tyskland. Hon bosatte sig i Sverige och lärde sig att sjunga på svenska. Hennes sånger och visaftnar blev mycket uppskattade. Efter kriget försökte hon sig på en ny karriär i USA, men amerikanarna förhöll sig kallsinniga. Hon återvände, 1951, till Tyskland, men flyttade småningom tillbaka hem till Chile.
https://www.youtube.com/embed/n2t4TctXT48
https://www.youtube.com/embed/0Q01to-5p9w
Aurora är ett kvinnonamn av latinskt/grekiskt ursprung som betyder "morgonrodnad". Den franska formen är Aurore.
Clara Aurora Liljenroth, (ibland felaktigt benämnd Charlotta) född 7 juni 1772 på Visingsö, död 28 februari 1836 på Liljendal i Ramsbergs församling i Örebro län, var en av de första svenska kvinnor som fick studera på gymnasium. Hon avlade gymnasieexamen 1788 och var som sådan närmast unik i sin samtid. Hon uppmärksammades också av samtiden på grund av denna ovanliga ställning.
Kvinnonamnet Ulla är en kortform av Ulrika, den feminina formen av Ulrik som är av tyskt ursprung och är sammansatt av två ord som betyder 'arvegods' och 'mäktig'. Ulla kan också ses som en smekform av Ursula.
Det äldsta svenska belägget är från år 1771.
Ulla var ett modenamn och ett av de vanligaste namnen på 30- och 40-talen, men har blivit ovanligt de senaste decennierna.
Ulla Ebba Ingegerd Billquist, född Schönström 14 augusti 1907 i Eslöv, död 6 juli 1946 i Stockholm som Ulla Ebba Ingegerd Hahn, var en svensk schlagersångerska.
Hon var under andra världskriget Sveriges mest kända sångerska; en sorts svensk motsvarighet till Storbritanniens Vera Lynn och Tysklands Lale Andersen.
https://www.youtube.com/embed/zFAy2LOaIAk
Ulrika, även stavat Ulrica, är ett kvinnonamn. Det är en femininform av mansnamnet Ulrik. Namnen är av tyskt ursprung och sammansatta av två ord som betyder 'arvegods' respektive 'mäktig'. I Sverige har kortformen Ulla varit vanlig.
Namnet Ulrika blev populärt i Sverige då Ulrika Eleonora av Danmark gifte sig med Karl XI i slutet av 1600-talet. Det togs in i svenska almanackan då deras dotter med samma namn blev regent 1718. Namnet var mycket populärt på 1960- och 1970-talen men har sedan snabbt minskat i användning.
Ulrika Margareta Knape Lindberg, född Knape 26 april 1955 i Göteborg, är en svensk simhoppare och simhoppstränare. Hon är gift med Mathz Lindberg och mor till Anna Lindberg. Hon är Sveriges mest namnkunniga kvinnliga simhoppare, bland annat genom ett OS-guld och två OS-silver. För sina insatser 1972 vann hon Svenska Dagbladets bragdguld.
Kvinnonamnet Laila eller Lajla är av samiskt (Láilá) eller finskt ursprung med okänd betydelse. Det antas vara en variant av Aila. Namnet fick spridning genom J.A. Friis kortroman Lajla, som utkom 1882 på svenska. Det har även föreslagits att det har arabiskt ursprung med betydelsen nattlig, mörk (Leila).
Namnet är inte så vanligt som tilltalsnamn bland de yngre idag. Vanligast är det bland kvinnor födda på 1930- till 1950-talen.
Laila Westersund Laila Bylitta Westersund, född 27 mars 1942 i Trollhättan, död 22 februari 2011 i Göteborg, var en svensk sångerska, skådespelerska och revyartist.
https://www.youtube.com/embed/YlbisC2LUPU
Kvinnonamnet Ritva är ett finskt namn som betyder spö eller vidja. Det började användas i Sverige så sent som på 1930-talet och kom in i almanackan 1986.
Bland yngre flickor är namnet mycket ovanligt.
Här besjunger Juha Eirto, finsk sångare och skådespelare, Ritva.
https://www.youtube.com/embed/UOji5GAhxaY
Mansnamnet Esaias är en grekisk form av ett hebreiskt namn Yesha'yahu med betydelsen "Herren hjälper". Namnet är besläktat med Jesaja som var namnet på en profet på 700-talet f.Kr. Esaias är numera ett ovanligt namn i Sverige.
Esaias Tegnér, född 13 november 1782, död 2 november 1846, var en svensk skald och kulturpersonlighet. Han var professor i grekiska vid Lunds universitet, biskop i Växjö från 1824 samt ledamot av Svenska Akademien från 1819.
Jessika, Jessica, är ett kvinnonamn bildat från hebreiskans Yiskah som betyder den som skådar eller den beskådade. Formen Jessica blev känd genom pjäsen Köpmannen i Venedig, skriven på 1590-talet av William Shakespeare.
Jessica Elisabeth Angelique Folcker Heckscher, född Folcker 9 juli 1975 i Täby, Stockholms län, är en svensk, platinasäljande, pop/R&B-sångerska, låtskrivare, musikkompositör och fotomodell även känd under mononymen Jessica
https://www.youtube.com/embed/na9U2GBu-KU
Mansnamnet Klas, Claes, Clas eller Klaes är en tysk variant av Nikolaus som är av grekiskt ursprung med betydelsen folkbesegrare (av nike - "seger" och laos - "folk". Just nu är Claes den vanligaste stavningen. Namnet började användas i Sverige redan på 1300-talet, främst bland tyska invandrare. Det kom senare att uppfattas som en kortform av det romerska kejsarnamnet Claudius och blev under renässansen ett vanligt namn inom adeln.
I Tyskland, Danmark och Norge är stavningen "Klaus" vanligare; detta är en mer direkt översättning från "Nicholaus" till "Klaus".
Claes Olof "Clabbe" af Geijerstam, född 6 februari 1946 i Norrköping, är en svensk musiker, discjockey, kompositör och radioman. Det var som låtskrivare och gitarrist i bandet Ola & the Janglers Claes af Geijerstam först blev känd. En cover på Chris Montez Let's Dance, som blev den första svenska låten på USA-listan Billboard Hot 100 (1968).
https://www.youtube.com/embed/dqX4XGBjS4Q
Klas Klättermus (och de andra djuren i Hackebackeskogen) (norska Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen) är en barnbok från 1954 skriven och illustrerad av norrmannen Thorbjørn Egner.
Huvudpersonen Klas är en yster poet och gycklare som bor i Hackebackeskogen. Han är inte mycket till matsamlare, och räknar kallt med att hans vänner skall förse honom med mat om det skulle knipa. Den största faran, som emellertid aldrig blir särskilt stor när det gäller Klas Klättermus, är skogens glupske Mickel Räv. Mårten Skogsmus är Klas flitige och ordentlige granne. Bamsefar är den starke och trygge fadersgestalten.
https://www.youtube.com/embed/COBHHdkMlo8
Jag fyller på med lite svensk Blues. Claes Janson sjunger Povel Ramels Gräsänklingsblues.
Det är måndag morgon ...
Gräsänklingsblues
T&M: Povel Ramel
De är måndag morgon, och mitt huvud känns så tungt.
Jo, jag sa just det att det är måndag morgon,
och mitt huvud känns så tungt.
När jag sitter här, med ett glas grapefruit-juice,
sjungande "The Gräsänkling Blues."
Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the Sea,
hon for för fjorton dar sen och jag kände mej så fri.
Åh åh åh åh åh oh boy, nu skulle här jumpas for joy.
Men nu känner jag mej mindre fri, så nu får refrängen bli:
"Oh, Elsa lill come back to me."
Jag glömmer ej den gången, när jag stod där på perrongen,
och min Elsa höll mej fången, i ett stadigt grepp.
Hon sa jag skulle inte glömma de å de å de å de
och så sa tåget tut och gick, och jag sa släpp.
och ännu kan jag höra hur det ringer i mitt öra:
"Mata fiskarna, vattna sissusen," häpp, häpp, häpp."
Jag ska köpa nya fiskar, ty dom gamla har tatt slut,
och jag själv är lika vissen såsom sissusen ser ut.
Åh åh åh åh åh, ja, jag mår inte riktigt bra
Den vecka som har vart, har trotsat all kalky,
och allt som finns i huset är kapsyl och magnecyl.
Vårt hembiträde Anna, vår trogna gamla skatt,
förlora jag i poker till Stig Järrel, förrgår natt.
Åh åh åh åh åh, vad ska min hustru tro?
Så nu får jag klara allting själv, med mycke stort besvär,
Min minneslista låter så här:
Jag måste skura trappan, jag måste bona golv,
jag måste hinna in på banken före klockan tre,
och jag ska stämma om pianot, jag ska måla om i köket,
jag ska samla alla kräftskal i en prydlig liten hög.
och laga dörren sen, och muta portvakten,
och så damma, damma, damma om igen.
Min fru är ganska sotis, så om hon får veta att,
det var fyra skandal-beautis hemma här hos mej i natt,
Åh åh åh åh åh, då skulle jag bli både gul och blå.
Så här gäller det att städa fort, och gardera sej,
ty hon tror mera på en hårnål än hon tror på mej.
Sch, sch, En nyckel i tambur-dörrn, jag hör den alltför bra,
hon skulle kommit först i morron och så kommer hon idag.
Åh åh åh åh åh, now I turn the dead blues.
Full fart på köksdörren, jag tror jag smiter min kos,
sjungande "The Gräsänkling Blues."
Inspelning:
Povel Ramel / Povel Ramel och hans två händer / 04 okt 1951 / HMV Z 424 / 12" *
Har varit bortrest några dagar, därför inget "namn" igår. Jussikonsert i Voxna kyrka i måndags, har blivit en tradition att bevista den varje år. Tittade på Hälsingegårdar i tisdags. På hemvägen idag besökte vi Wij-trädgårdar i Ockelbo.
Jörgen är ett nordiskt mansnamn. Det är en form av Georg, som i sin tur kommer av det grekiska Georgios, som betyder ’jordbrukare, bonde’.
Jørgen Ingmann, född 26 april 1925 i Köpenhamn, är en dansk musiker (gitarr).
Ingmann var medlem i Svend Asmussens orkester 1945-1958. Han experimenterade med trickinspelningar och fick i början på 1960-talet stor framgång i USA med sin inspelning av Apache. Han var gift med sångerskan Grethe Clemmensen. Tillsammans vann de Eurovision Song Contest 1963 med sången Dansevise.
Jörgen
Örjan är ett gammalt svenskt mansnamn som ursprungligen kommer ur det lågtyska namnet Jurian eller Jurien som i sin tur var en variant av Georg. Betydelsen är "Jordbrukare" eller "bonde".
Örjan Fahlström, född 21 juni 1953 i Sandviken, är en svensk kompositör, arrangör, dirigent och professor.
Örjan Fahlström är professor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han undervisar i komposition och arrangering med inriktning mot jazz. Han var 1989-96 konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band.
Mansnamnet André eller Andre är en fransk variant av Andreas eller Anders som är av grekiskt ursprung med betydelsen 'man' eller 'den manlige'. Andra stavningsvarianter är Andre', Andrée, Andree, Andræ eller Andreé.
Salomon August Andrée, under sin livstid oftast bara kallad S. A. Andrée, född 18 oktober 1854 i Gränna i Jönköpings län (Småland), död i oktober 1897 på Vitön (Svalbard), var en svensk patentingenjör, politiker, äventyrare och ballongfarare känd för Andrées polarexpedition, sitt misslyckade försök att nå Nordpolen med vätgasballong, under vilken alla tre deltagarna omkom.
Andrea eller Andréa är på bland annat svenska och tyska vanligen ett kvinnonamn, en feminin variant av Andreas eller André som betyder 'människa'. På bland annat italienska och rätoromanska är namnet normalt ett mansnamn.
Äldsta belägg för namnet i Sverige är 1693.
Andrea Jane Corr, född 17 maj 1974 i Dundalk, Irland, är en irländsk musiker. Hon är sångerska i gruppen The Corrs som i övrigt består av hennes äldre syskon Caroline, Sharon och Jim Corr.
Kvinnonamnet Eleonora kommer, liksom Ellinor, från det provencalska namnet Alínór som möjligen härstammar från det grekiska ordet elos som betyder barmhärtighet. Det kan också vara en form av det grekiska namnet Helena som betyder fackla.
Namnet började användas i Sverige sedan Gustav II Adolf gifte sig med Maria Eleonora av Brandenburg 1620. Det finns flera kungligheter som har hetat Eleonora och namnet har därför stått i almanackan sedan mitten på 1700-talet.
Kortformer är Elly, Ellen, Elna och Nora. Engelska versioner är Eleanor, Eleanore och Lenore.
Ellinor är en ofta återkommande person i Evert Taubes visor, kanske beroende på att hans egen dotter heter just Ellinor. Bland de titlar som kan nämnas är Ellinor dansar, Ellinors vals och Karl-Alfred och Ellinor.
Ellinor
Herman (även Hermann, Harman och Arman) är ett tyskt mansnamn som är bildat av två ord som betyder 'här' respektive 'man'. Det kan alltså betyda ungefär 'krigsman' eller 'krigare'. Det skulle eventuellt istället kunna betyda 'herreman', 'mäktig'. Den cheruskiske hövdingen Arminius germanska namn har senare omvandlats till namnet Herman. Herman är även besläktat med persiskans Armin.
Herman Lindqvist, född 1 april 1943 i Bromma församling i Stockholm, är en svensk journalist, författare och populärhistoriker.
Kvinnonamnet Hermine är ett franskt namn, som ofta betraktas som en kvinnlig motsvarighet till Herman. Det kan emellertid också komma av Herminia, en kvinnlig form av det romerska släktnamnet Herminius. Hermine betyder också hermelin på franska.
Mansnamnet Joel är ett hebreiskt namn, ursprungligen Jahuel, som betyder Jahve är Gud. Det är namnet på en av profeterna och en bok i Gamla Testamentet, se Joel. Den franska formen är Joël och den feminina formen av det är Joëlle.
Joe Hill, född Joel Emmanuel Hägglund, alias Joseph Hillström, född 7 oktober 1879 i Gävle, avrättad 19 november 1915 i Salt Lake City, Utah, USA, var en fackföreningsman (syndikalist), diktare och sångare.
Joel Ingemar Berglund, född 4 juni 1903 i Torsåker i Gästrikland, död 21 januari 1985 i Stockholm, var en svensk operasångare (basbaryton), operachef[1] och hovsångare.
Joel
Judit Kvinnonamnet Judit eller Judith är ett bibliskt namn som betyder judinna. Även betydelsen lovad och prisad har föreslagits. En av de apokryfiska böckerna heter Judit, se Judits bok. Judit var också namnet på en av Esaus hustrur i Gamla Testamentet. Jutta är en lågtysk form, Jytte en dansk.
Mansnamnet Folke är ett gammalt nordiskt namn med betydelsen hövding. Bjälboätten kallades ursprungligen för folkungar efter sin mytiske anfader Folke Filbyter.
Carl XVI GustafCarl Gustaf Folke Hubertus, född 30 april 1946 på Haga slott i Solna, Stockholms län, är Sveriges kung och statschef sedan 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf. Han är den sjunde regenten av huset Bernadotte samt den sjuttiofjärde av Sveriges historiska monarker. Carl Gustaf är son till prins Gustaf Adolf och prinsessan Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha.
Folke Bernadotte af Wisborgfödd 2 januari 1895 i Stockholm (folkbokförd i Oscars församling), död 17 september 1948 i Jerusalem (mördad), var en svensk arméofficer, rödakorsledare och diplomat, som bar den luxemburgska adelstiteln greve af Wisborg. Han var son till prins Oscar Bernadotte och dennes hustru Ebba Munck af Fulkila och därmed kusin till Gustaf VI Adolf.
Folke Anderssonfödd 16 december 1892 i Eskilstuna, död 16 juni 1988 i Hälleforsnäs[1], var en svensk opera- och konsertsångare (tenor).
Andersson studerade vid Operans operaskola 1919–1921 och scendebuterade 1921 som greve Almaviva i Barberaren i Sevilla vid Operan där han var verksam till 1924. Han övergick sedan till konsertsång och sjöng operett vid Oscarsteatern och Stora teatern i Göteborg. Han var även verksam som kyrkosångare ända in på 1980-talet, då han var över 90 år gammal.
Hans mest berömda skivinspelning är Finns endast i din trädgård en blomma (1932) ur Ökensången av Sigmund Romberg.