Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Julbordet, vad ska det ha?

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Julbordet, vad ska det ha?

Skriv ut
Visar inlägg 31 - 45 av 46.
Sidor: < 1 2 [3] 4  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 18 dec 2016 10:10
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Våra måsten om än inte alls exotiska är, Janssons frestelse, skinka, köttbullar rödbetssallad.En sillbit slinker ner också.
Annars orkar man mindre mat med åldern.Det smakar inte som förr.
Gott är en fika , saffransbulle och en glögg.
Hur som helst så önskar jag er god mat efter er egen smak , grönkål eller utan.Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 18 dec 2016 14:14
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Veganer förekommer inte vid det julbord jag deltar i så jag kan inte ge några tips. Vid andra tillfällen vi ätit så har just en vegan kommit och haft med sig diverse mat vi fått smaka på-bra initiativ men mormor är liksom ingen man kan omvända!
Traditionen hos oss är samma mat som Sunny skriver om. Tillägg för att vi brukar göra en liten potatisgratäng som blir en låtsas-Janssons för en fiskallergiker!
Vi steker köttbullar på morgonen för spisen är ändå i gång för saffranskransen!
Ja snart är det God Jul och 2005 låg en viss liten älskad "unge" i vagnen vid spisen och nu har hon blivit en ung dam som snart tar över allt vid spisen!
God Jul!

Skrivet av mormor08 18 dec 2016 18:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

mormor08

(Medlem)

Svens torskryggsförslag ska jag pröva. I Norge har man ju den här fettsnåla julmatsvarianten - jag har prövat den där med gröna ärter. Smakbrytningen torsk/bacon är lysande! Fast lutfisk är gott också, särskilt kryddpepparsåsen! I mitt tycke är fisken det bästa på julbordet - sill och lax går ner också!

Skrivet av Mynta 29 dec 2016 12:17
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Ingen lutfisk på julafton men nu är jag hemma i mitt eget boende och därför åt jag lutfisk till middag i går och just nu har jag ätit lutfisk som lunch och sparade lite för jag skall äta det sista med tända ljus!

Skinkan är inte griljerad ännu för jag ugnsbakade en skinka på Söder.
Så god skinka har jag inte ätit på många år!

Skrivet av Inaktiverad 5647 12 nov 2017 06:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I år blir det inget julbord alls!
Undantag då för julskinkan kanske?
Vi har fest den 9de dec med alla barn och barnbarn och bonusbarnbarn.Då blir det catering med andra rätter.Kladdkaka och vispgrädde och vanlig tårta.
Frågesport,fiskdamm och lekar. Sedan är julen över!
Jag hoppas på snö i jul så vi kan gå långa promenader i skogen.I lugnet tänder vi ljus, lyssnar på fina julsånger.Gubben och jag vilar öronen och tar en julöl och en skinksmörgås.
Undrar vem som blir julvärd i år på TV?
Kanske gör jag en Jansson, det är ju aldrig fel!
Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 12 nov 2017 11:21
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Ja det är snart dags att lägga lutfisken i blöt på Anna-dagen! Nej den tiden är förbi! I år tror jag att jag skall äta lutfisk helt ensam några dagar före jul-mina favoritgäster äter lutfisk på "andra sidan" numera och någon nyrekrytering orkar jag inte med!

Nå julbordet blir av enkelt slag men med min kära familj!

Skinka, sill av olika slag och i bästa fall har jag gjort min egen inläggning,janssons frestelse, lite rökta korvar, ägg med räkor och majonäs,köttbullar (mormors uppgift och så har jag två hjälprullare) revbensspjäll, prinskorv,rökta korvar, rödbetssallad och så rödbetssallat/mormors uppgift och säkert gör min dotter någon "nymodighet"!
Janssons, köttbullar och revben det gör vi på julaftonsförmiddag-vi vill ha det så!
Ris à la Malta
Segkakor,hembakt knäckebröd.. cheddarost och så skall smöret krusas med den där gamla mojängen!
Kanske borde jag ta fram den gamla "smörstolen"och lägga upp smöret på?
Nej någon gräns finns ju även för vad en mormor får dra med sig till Söder!
(annars kulle jag dra med mig rörost, färskost, grynkaka med saffran-nå jag kommer ju hem och får frossa!)

Det blir fika också.....saffranskrans, hembakta pepparkakor (bakades redan i mitt barndomshem enligt detta recept?)
Bruna bröd, mandelformar, rullrån, plattrån, drömmar.....

Skrivet av Inaktiverad 5647 12 nov 2017 22:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vilket julbord Mynta och så trevligt det låter, tre generationers kvinnor som styr och får till ett underbart julbord med läckerheter.
Jag praktiserade på Norrköpings finaste hotell då jag gick i 8de klass. Där fick jag arbeta med smör och göra pyramider av smörkulor , samt räfflade smörcigarrer.Det var roligt att lära sig finesser.
Samt att få smaka massa delikatesser. Första gången jag smakade hjortron bla.
Kallskänkorna var omhändertagande och snälla då jag var en liten osäker tjej.De lade för mig godsaker och mat.De var stora och fryntliga.Jo där gillade jag att vara dessa veckor!
Ska bli roligt att se hur maten smakar från -tjocke kocken-.Ja de heter så cateringfirman.
Men jag blir nog sugen på lite julmat.Ägghalvor med dill , räkor och majonnäs lockar....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 13 nov 2017 09:15
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Pepparkakshus

Ägghalvor-ja det är så gott! Före jul blir det catering för två från ICA.
Vad som saknas på julbordet i år är en viss dekoration-pepparkakshus (utgått pga att jag inte har sett till småbarnen som bakade förut men nog lär det hänga några stora hjärtan och dingla!

Skrivet av Inaktiverad 5647 13 nov 2017 12:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vilket fint pepparkakshus!
Dollan,Selma och jag ska baka pepparkakor i år.
Det har jag inte gjort på många år! Kan bli en återupptagen tradition igen!
Ella är så gammal att vi inte ger oss ut i jultrafiken.Barnen får besöka oss, det behöver inte vara just på julafton.Julen varar ända till 13on helgen tycker jag!
Min mormor som bodde i en liten stuga med sju barn fick trolla till Jul. Lingonpäron,var julgodiset, samt sockerknäck.
Hon hade alltid kåldolmar till jul, bruna bönor och lutfisk samt lite hembakt.
Min morfars enda julklapp var ett rött äpple ett år, för Julklappar var inte att tänka på!
Vi fick inte mycket heller, ett par vantar, en bok.Ett år fick vi en varsin docka min syster och jag.Men Jularna var fulla av gemenskap över åldersgränserna.Alla fick vara med!
Ensamheten idag är tung för många.Men Julen kräver också ork,att man ska dra lasset i hamn!
Maten, de levande ljusen, de gamla sångerna,glädjen i barnens ögon, gemenskapen ,pyntet ger den fina stämningen. Men visst minns man svåra Jular också!
Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 16 nov 2017 08:55
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Pepparkaksbaket Du skall ha med "flickorna" hoppas jag få se i Galleriet.

Lycka till!

Skrivet av dubbeltur 19 nov 2017 16:50
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Haft besök av dotter med barnbarn, Ines 2,5 år provar på pepparkaksbak.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 nov 2017 17:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

söndag 19 november 2017, kl 16:50 skrev dubbeltur
Haft besök av dotter med barnbarn, Ines 2,5 år provar på pepparkaksbak.

Mys pys på hög nivå!
Så trevligt att få låna de små och baka. Mycket deg hamnar i deras magar också! Men det är så trevligt att ha dessa traditioner....Fint foto....Mvh/Sunny

Uppdaterat: 19 nov 2017 19:31  

Sidor: < 1 2 [3] 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 1767 trådar med 16933 inlägg. 304 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar