Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Midsommarmat

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Midsommarmat

Skriv ut
Visar inlägg 31 - 37 av 37.
Sidor: < 1 2 [3]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 jun 2017 08:44
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi blir ensamma denna midsommarafton så då slipper vi stå vid grytorna. Det blir ICAs lilla räkstubbe, en kall pilsner och jordgubbar och vaniljglass.Sillen får vila i kylskåpet.
Blir det uppehåll åker vi en sväng, antingen till Söderköping och kollar alla lyxbåtarna i Göta kanal.Samt en glass på Smultronstället.
Blir det tillfälle kanske vi åker till Löfstad slott istället och äter stekt strömming med romsås till lunch.
Ella bestämmer lite pga av vädret.
Men hur som helst så ska ni alla ha en fin midsommar! Hälsningar från Sunny!

Skrivet av Inaktiverad 5648 21 jun 2017 09:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Samma, här blir det som vanligt en lugn och tillbakalutad midsommar.

Skrivet av Mynta 21 jun 2017 09:56
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Strömming - ett måste!
Nu är midsommaren räddad och jag får nog lägga mig i blöt för att inte lukta strömming!
Vanlig dusch verkar inte bita!
Underbart gott med strömming och en påfyllnad av redan lagrat dioxin sitter ju inte i vägen!

Skrivet av Inaktiverad 5648 21 jun 2017 12:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Ojojoj, stekt inlagd strömming är bland det bästa jag vet, mumsfillibabba.

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 jun 2017 15:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är så gott, gärna potatismos och lingonsylt till. Men det kanske bara är vi Östgötar som äter strömmingen så? Vi har ju vår Bråviksströmming, även om den är full av gift och bara rekommenderas att ätas 1 ggr per år.
Räkstubben vi beställde var en vecka gammal, den får de ha för sig själva. Jag gör egen på färdiga landgångsbottnar och färska räkor, crème fraiche, majonnäs, dill, ägg, citron,samt grönt.
Enkel jordgubbstårta för den late eller orkeslöse görs så här. Köp färdiga bottnar, färdig vaniljkräm(ligger i fyrapack, kostar ca 10kr)vispgrädde, färska jordgubbar och banan till garnering.
Lägg en botten på kakfatet bred på mosade jordgubbar och socker, ta nästa lager bred på två formar vaniljdessert och lite av den vispade grädden.
Lägg på sista lagret och bred på vispgrädden, skär jordgubbarna i skivor som får sitta kvar i änden av jordgubben, bred isär dom blommor över tårtan. En slarvig kant täcks med bananskivor. Extra piff sikta lite Oboy över hela tårtan. En tårta jord på 10 minuter, men som inte skämmer midsommarbordet. Låt er väl smaka! Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 22 jun 2017 07:43
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Så gott det låter-slickar mig om munnen!
Strömmingen på midsommar äts med skrubbad färsk potatis.
Dill förstås.
Ja det blir bara två ätande men två är mer än en!
Det blir ägghalvor med räkor/romsås, olika ABBA-inläggningar på burk (inte så präktig så jag gör egen sill!)
Varmrökt pepparlax från delikatessen på fina ICA.
Matjessill med gräddfil och gräslök från Torpet.
Färdiga små köttbullar, prinskorv! Köpt potatissallad!
Västerviks senap nödvändigt för mig!
Kärnsund surdegsbröd och Västerbottens ost-ja det här blir bra det!

Sköljer ner med svagdricka/lättöl...kanske blir det en snaps och då Aalborgs.

Jordgubbar/grädde eller helst för mig enbart lite, lite socker på...

Tänk att jag blivit så förståndig så jag inte står och svettas och gör allt själv i präktighetens tecken...nej nu är jag i den tid av livet att jag bekräftar mig helst med att vara utomhus och samla krafter!

Skrivet av Bengt 23 jun 2021 12:08
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Det är dags för "Midsommarmat" igen. Flera vill absolut ha strömming, i lite olika inläggningar. Inte just jag, men många andra. Nu i år skrivs det mycket i nyhetsmedia om stor brist på strömming, så jag undrar, får ni tag på strömming alls i år? Eller tvingas ni ersätta strömmingen med annat i år?
Så länge det inte blir brist på matjessill klarar jag mig. Men det ska tydligen vara minskat bestånd av sill också.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Sidor: < 1 2 [3]  >

* Forumstatistik

Vi har 1961 trådar med 17805 inlägg. 364 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".