Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* 60-talsmusik(?)

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > 60-talsmusik(?)

Skriv ut
Visar inlägg 91 - 105 av 346.
Sidor: < 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 24  > »
Skrivet av ariosa 24 apr 2013 22:30
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

I gränsen mellan 50 och 60-tal gjorde sig Chubby Checker känd världen över med Lets twist again.

Chubby Checker var förresten inspirerad av Fats Domino, något som visar sig i valet av artistnamn. Fett domino och knubbigt schack :-)

Skrivet av Bengt 9 maj 2013 22:15
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Björn Ulvaeus hade en liten hit 1968 med "Fröken Fredriksson". Det var en helt egen text(inte översättning) till melodin från låten "Harper Valley P.T.A" som Jeannie C. Riley först hade en hit med.
Här är det tillsammans med Sven-Olof Waldoffs orkester som Björn sjunger:

Björn Ulvaeus - Fröken Fredriksson.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 17 maj 2013 22:14
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1969 kom låten "Je T'Aime....Moi Non Plus" med Jane Birkin och Serge Gainsbourg ut. Den blev genast bannlyst av Sveriges Radio.. usch, usch, usch! Det hindrade inte att den ändå kom upp till första platsen på Kvällstoppen, eftersom den listan baserades på försäljningssiffror.
Jane Birkin et Serge Gainsbourg Je T'aime, Moi Non Plus

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 13 jan 2018 16:39  
Skrivet av Bengt 24 maj 2013 19:56
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Harry Belafonte kom ut med sin version av låten Jump in the Line (Shake, Senora) 1961. Den blev mycket populär då, och dyker upp emellanåt än idag. Här är den:
Harry Belafonte - Jump In The Line (Shake, Senora)

Den kan skapa feststämning, eller hur?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 23 aug 2019 21:31  
Skrivet av Vallmoblomma 4 jun 2013 22:30
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Wow.. säger jag om denna musikepok! Sjunger i en kör med 60-70 tals repertoar! I morgon äntrar vi scenen med låtar från dessa årtionden. Vi heter Coeur Madame och har 60 sångfåglar i olika stämmor.Svängigt , gungigt och odödligt!
Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Bengt 5 jun 2013 23:07
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Den legendariska Woodstockfestivalen hölls 15-17 augusti 1969 på "vischan" i staten New York. Ett tidstypiskt band var Canned Heat som var mycket populära bland så kallade "hippies".
Här är en inspelning från Woodstockfestivalen:
Woodstock 1969 - Canned Heat - On The Road Again

Annars var musiken i framträdandena på den festivalen inte särskilt bra, det är helt andra saker som har gjort Woodstockfestivalen legendarisk. Exempelvis blev John Fogerty så missnöjd med framträdandet av CCR, vilket han menade blev så dåligt p.g.a. arrangörsstrul, att han förbjudit all återgivning av det framträdandet.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 28 aug 2014 21:12  
Skrivet av Vallmoblomma 8 jun 2013 07:53
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

På 60-talet minns jag att musiksmaken var lite uppdelad i vår kamratkrets. En del favoriserade Beatles och andra gillade the Animals och Stones. Jag hade väggarna klädda med de sistnämnda- bilder från Bildjournalen.Nu blir jag nostalgisk!

"Bring It On Home To Me" The Animals:
The Animals Bring It On Home To Me

Vallmoblomma

--
papaver
Uppdaterat: 23 aug 2019 21:36  
Skrivet av Bengt 8 jun 2013 22:14
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 8 juni 2013, kl 07:53 skrev Vallmoblomma
På 60-talet minns jag att musiksmaken var lite uppdelad...

Är det inte alltid så att smaken är som baken?
Här kommer ett nytt minne:
I slutet av 1963 gav The Dave Clark Five ut låten "Glad All Over" på en singel. Det innebar faktiskt att The Dave Clark Five blev den första brittiska gruppen efter The Beatles att slå igenom i USA.
Glad All Over Dave Clark Five COLOR Widescreen HiQ Hybrid JARichardsFilm 720p

Annars är mina minnen av The Dave Clark Five främst deras fina tolkning av Buddy Hollys "Raining in my heart".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 13 jan 2018 16:47  
Skrivet av Bengt 15 jun 2013 21:33
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

För 50 år sedan, 8 juni 1963, gick Cliff Richard & The Shadows upp på Tio-i-topps förstaplats med "Lucky Lips". Här är de igen:

Cliff Richard & The Shadows - Lucky Lips 1963

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 25 jun 2013 21:28
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

En annan låt som kom om sommaren för precis 50 år sedan var Devil in Disguise med Elvis Presley. Fullständig titel var "(You're the) Devil in Disguise". Den var skriven för Elvis av trion Giant, Baum och Kaye och den kom ut på en singel i juli 1963. Den intog förstaplatsen på ett flertal länders topplistor, den tog förstaplatsen på vår "Tio-i-topp" den 20 juli 1963.

Elvis Presley - Devil in Disguise

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Vallmoblomma 26 jun 2013 11:45
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Sommaren 1967 var jag på språkresa i England. På varje cafe- och matställe stod en jukebox. Minns att Procol Harum spelades oavbrutet nästan hela sommaren. Fina minnen!

PROCOL HARUM - A Whiter Shade Of Pale - promo film #1 (Official Video)

Vallmoblomma

--
papaver
Uppdaterat: 13 jan 2018 17:03  
Skrivet av dubbeltur 27 jun 2013 12:10
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

1968 tog jag studenten i Borlänge Högre Allmänna Läroverk. Sista året med den gamla studentexamen, var upp i 3 ämnen.
På skolan var det en tradition att alla som kunde spela ett blåsinstrument bildade en orkester "Hornboskapen" inför examensfirandet. Orkestern åkte runt och "våldgästade" nyblivna studenter med "Studentsången". Jag spelade trumpet och hade varit med tidigare år. Nu var det min tur att bli "firad". 1968 hade Cliff Rickard en hit med Congratulation, den låten hade orkestern övat in. De stormade in i vår lägenhet och spelade så det dånade (hellre än bra). Varje gång jag hör låten så får jag ett leende på läpparna.
Congratulation

--
dubbeltur

Skrivet av Vallmoblomma 27 jun 2013 14:00
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Dubbeltur... vi är av samma årgång och med liknande upplevelser kring studentexamen. Tänker på de muntliga förhören.. även jag "kom upp " i 3 ämnen.. och flera av min årgång fick dessvärre gå ut bakvägen. Näst intill tortyr!
Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Bengt 4 jul 2013 22:48
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Vissa låtar är sådana att de har gjorts i ett otal cover-versioner av alla tänkbara artister. Här är en sådan. "Bobby's Girl" skrevs av Gary Klein och Henry Hoffman för den unga sångerskan Marcie Blane 1962, och kom också ut på en singel med henne då 1962. Därefter har som sagt ett flertal artister gjort den låten genom åren med uppskattning, den första covern var med Susan Maughan, också den singeln kom 1962.
BOBBY'S GIRL--MARCIE BLAINE (NEW ENHANCED VERSION) HD audio/720

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 9 nov 2018 23:09  
Skrivet av Bengt 6 jul 2013 21:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Exalterade kvinnors ögon sprutade ut tårar, väl använda trosor kastades upp på scenen.... vem var det som sa att ungdomen är förskräcklig nuförtiden? 1968 kom "tjuren från Wales" ut med åten "Delilah". Jag talar alltså om artisten Tom Jones, född som Thomas Jones Woodward och numera Sir Tom Jones.
Tom Jones - Delilah

Kommentarer??

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg
Uppdaterat: 13 jan 2018 17:13  

Sidor: < 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 24  > »

* Forumstatistik

Vi har 2148 trådar med 18668 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".