Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Sveriges katastrofberedskap

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sveriges katastrofberedskap

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 49.
Sidor: < [1] 2 3 4  > »
Skrivet av Bengt 5 aug 2014 20:53
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Med anledning av den stora brandkatastrofen i Västmanland, som pågår i skrivande stund, och dess hantering - men även i det större perspektivet - kan vi här diskutera katastrofberedskapen i Sverige.

Frågan är: Är Sveriges katastrofberedskap god?

Själv ser jag att allt verkar ta för lång tid... det är ju alltid väldigt avgörande vid brand hur snabb insatsen är. Jag tycker att Sverige borde ha ett eget flygplan för vattenbombning strategiskt placerat "mitt i Sverige". Att förlita sig på att kalla in flygplan från södra Europa ser vi ju tydligt kan fördröja insatsen avsevärt.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 aug 2014 21:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Instämmer, jag tror att vi vävts in i en falsk trygghet en bubbla där inget kan hända just oss.
Vi behöver mer beredskap på många fronter. Förr vet jag att det var helt naturligt att ha brandgator, vi följde dom då vi plockade bär i skogen.
Vi är nog naiva på många sätt. Men i tankarna är vi med alla som drabbas av eld och luft som inte går att andas. Vi får se om vi kanske måste sätta in andra av landets brandkårer och civilförsvar och militär.Jag hoppas att de får kontroll snart över spridningen....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 3466 5 aug 2014 21:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Vår beredskap är God! Det var väl Per Albin Hansson
som lurade i oss det. Samma är det nu. Våra bästa helikoptrar är i Pakistan? Personal saknas pga. inbesparing
i försvaret. Norrmännen är dom som har något som är värt
namnet beredskap med sina helikoptrar.
Att köpa in ett brandbekämpningsplan för att sätta in
var annat år vore helt bortkastade pengar!

Skrivet av Bengt 5 aug 2014 21:40
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 5 augusti 2014, kl 21:19 skrev sven
Att köpa in ett brandbekämpningsplan för att sätta in
var annat år vore helt bortkastade pengar!

På den punkten håller jag, som sagt, inte med. Jag tycker du ska lägga ett par skattekronor på ett sådant plan i beredskap. Jag håller heller inte med om att det bara skulle komma till användning en gång vartannat år - det kan användas vid mindre katastrofer än den nu pågående.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 3466 5 aug 2014 21:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Jag respekterar givetvis din åsikt!
Även om vi inte tycker lika. Kan det möjligen vara så att du eller någon anhörig bor eller är drabbad av "katastrofen"?

Skrivet av dubbeltur 5 aug 2014 22:07
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Att Norge har en bättre beredskap med helikoptrar är inte så konstigt. Som oljenation måste de transportera manskap och förnödenheter till oljeplattformarna och medlemskapet i Nato
ställer krav .
Brandbekämpningsplan vore kanske en gemensam angelägenhet för de nordiska länderna.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 5 aug 2014 22:13
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Såg intervjun på Aktuellt med försvarsministern om beredskapen eller snarare bristen på beredskap. Inga raka svar där inte.

--
dubbeltur

Skrivet av Oskaria 5 aug 2014 22:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

I Sverige finns ingen beredskap för katastrofer. Sverige kan nämligen inte drabbas av katastrofer.

Skrivet av Inaktiverad 3466 5 aug 2014 22:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Katastroferna har vi dessvärre i Riksdagshuset!

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 aug 2014 08:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oskarina och Sven har helt rätt. Vi lever i en bubbla av falsk trygghet.Hoppas nu att vi med förenade krafter och det lilla vi har kan hjälpa folk som får sina liv, hus, skog mm helt förändrade.
Skogens djur där finns också ett lidande.
Hoppas regnet som föll här flyttar sig åt rätt håll, ca 20 mil härifrån är branden....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 09:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag tycker att man kan sno lite av storbankernas otroliga vinster och fantasibonusar och det skulle bli många flygplan men det är väl moderaternas kompisar som jobbar på bankerna.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 09:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag ser att de tror att en ev supercell bildas över Stockholm , Uppsala med enorma översvämningar och en typ av åska som man bara ser nere vid kontinenten.Att länsa och pumpa, bygga barrikader är också ett enormt arbete, nästan lika farligt som elden.
Vi måste ta miljöförändringarna på allvar.Vi måste ha beredskap och sådant som behövs för katastrofer.
Det finns pengar om man prioriterar rätt....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 10:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Finns det utrymme för drygt 100 miljarder i skattesänkningar och att massor av skattepengar hamnar i fickorna på riskkapitalister som drabbat vård skola och omsorg, finns det mycket som kan göras på viktigare områden än att sko girigbukar.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 10:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är utarmande för hela samhället och annat blir lidande helt klart.
En Black Hawk helikopter från Malmen här i Linköping var det som räddade de som fastnat i en sjö pga lågorna. Man tänker inte på hur många olika hjälpinsatser som behövs.
Minns ytbärgarna efter Estoniakatastrofen. Vi måste först satsa på fred och säkerhet.....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 10:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Kanske denna brandkatastrofen får politikerna att tänka om.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18643 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".