Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Sveriges katastrofberedskap

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sveriges katastrofberedskap

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 49.
Sidor: < 1 [2] 3 4  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 10:47
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Men varför tänker alla så kortsiktigt? Vinst idag, katastrof i morgon.
De som inser och fattar läget de är sådana pessimister och ser bara elände, men eländet bor runt omkring oss. Det är lika hemskt vilka människor som än drabbas, vi blöder, hungrar på exakt samma vis.Förlorade materiella saker kanske kan ersättas men inte människoliv, därför ska man satsa på nöd och hjälpinsatser, ha beredskap i tid. Vi kan inte glida kring på en räkmacka och tro att sådant händer bara andra utanför Sveriges gränser. VAKNA är ett ord i sammanhanget...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 11:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det finns ett enkelt sätt: Planera långsiktigt för en bättre framtid, ganska enkelt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 11:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Var förberedd, ha beredskap,så levde de förr.
Minns foldern-om kriget kommer-tex. Kommer inget, ingen fara skedd, så bra!
Men om det kommer är vi redan i startgroparna.
Jag får fikafrämmande kl 12, ska riva av lite damm bla. Mvh/Sunny

Skrivet av dubbeltur 7 aug 2014 12:20
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Vid varje katastrof gäller det utvärdera vad som fungerade och vad som inte fungerade. Jag lyssnar på Radio Västmanland och hör att informationen fungerar dåligt till boende i området. Hoppas alla berörda beslutsfattare kan lägga prestigen åt sidan och ta till sig av berättigad kritik.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 12:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det får vi verkligen hoppas.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 17:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tror vi är invaggade i en falsk trygghet också. Vi har inte haft så stora katastrofer i landet. Estonia och Thailand var långt borta.
Vi måste har större beredskap. Arbetslösa unga killar kunde utbildas i hjälparbete istället för att ställa till det i samhället. Typ militärtjänst fast inriktning på brand, översvämningar och terrorism. Uppröjning, sanering och släckning. Ge dom samma ersättning som de har från arbetslöshetskassa mm. Bra lärare, så får de en kanonutbildning och kan söka brandmansutbildning, polis mm....Lite tankar av Sunny...(många kaserner står kvar tomma)

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 18:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Bra och vettiga tankar, det är dags för uppryckning på många fronter.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 18:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Då finge de utlopp för all överskottsenergin och hormonflödet. Träna hårt och lära sig disciplin.Att vårda istället för att förstöra.
Välbyggda och starka skulle de komma ut med ett annat sinnelag och färdiga för att söka bra utbildningar.
Tiden ett år, där även en viss uppläsning av betyg kunde ingå inbakat i utbildningen.
Vi kan inte ha alla dessa drullputtar och huliganer ställa till det för sig själva och andra. Tänk vad pengar som samhället skulle spara....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5648 7 aug 2014 19:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Lumpen var ett bra sätt att lära ungtuppar vad som gällde, kanske nostalgiskt tänk men jag tror att det var nyttigt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 20:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Säkert var det bra på många sätt, uppfostran är aldrig fel.
Jag tycker det vore utmärkt att under liknande förhållande men inom de områden jag nämnde lära unga att få regler och normer.
Samt utbildning.
Ella hade 8kgs övervikt, nu faller snart knäckan bort, eller ytterligare längre promenader...Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 7 aug 2014 20:47
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 7 augusti 2014, kl 19:33 skrev LasseO
Lumpen var ett bra sätt att lära ungtuppar vad som gällde, kanske nostalgiskt tänk men jag tror att det var nyttigt.

Nostalgiskt eller inte, det har diskuterats på flera håll. Någon ny form av "värnplikt", men numera givetvis lika för "unghönor" som för "ungtuppar", och inte den "krigsträning inför andra världskriget" som den förlegade och avslutade värnplikten var. En pliktmässig tjänstgöring med utbildning i ett modernt "Hemvärn" för alla ungdomar några månader vore kanske inte helt fel? Det är ju så att i alla krislägen, även den just nu härjande branden, så spelar hemvärnet en stor roll, men det är en mycket liten organisation idag.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 aug 2014 21:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Klart unghönorna ska vara med hihi, inte bara i koktrossen utan få samma utbildning som tupparna. Gräva brandgator tex.
Min äldsta gjorde specialutbildning inom det militära, allt var inte bra, för hårt.Den andre gjorde avancerad brandutbildning mycket bra.
Den tredjes hälsa stoppade honom, annars skulle han gjort brand också.
Min gubbe utbildade militärhundar, de letade mest spioner.Tavelförsäljare mitt inne i urskogen jojo.
Alla behövs, själv då innan jag fick ögonproblem skulle jag föra barn i säkerhet till skolor på landsbygden. Sk evakueringsplan.
Nu får man väl själv bli omhändertagen så man inte virrar bort sig. Men en del sjukvård skulle man kanske klara av en tio år till.Lägga tryckförband, ABC, mm.
Synd att ungdomar inte får chansen att lära sig något samhällsnyttigt, de skulle känna sig dugliga och få livslust. Aldrig har självmorden bland unga varit så stor.
Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 aug 2014 09:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Aftonbladets Wolfgang Hansson skriver
Varför vaknar vi alltid efter katastrofen?
Varför så proaktiva vi måste handla förebyggande.
Ja varför? Varför monteras allt ned?
Tänk om vi får andra typer av katastrofer-epidemier,större flygolyckor, tågolyckor,jordskred mm. Många epidemisjukhus har lagts ned tex.
Samt fort, fort ska man glömma varje tillfälle och gå vidare.
Vi måste någonstans stanna upp och fråga oss, vad behöver Sverige för beredskap?
Ha en plan för det, så slipper vi så många årslånga utredningar om varför allt inte fungerade efteråt. Mvh/Sunny,,....

Skrivet av Oskaria 8 aug 2014 11:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Sunny3, i allt instämmer jag i dina inlägg.

Men hur ska man få styrande att inse att katastrofer också kan drabba Moder Svea? Att beredskap måste finnas före utredning - inte tvärtom.

Frågan kanske renderar en utredning av det slag som så ofta sker i detta land? I ett land där "det som hänt inte har hänt eller kunde ske" eller hur Tage Danielssons skrev betr. Harrisburg.

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 aug 2014 12:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja Oskarina nu pekar du på ytterligare en sak som Tage D pekade på. Våra kärnkraftverk. Om något händer där, finns evakueringsplaner klara, vilka som ska in och gjuta över betongen till sarkofager?
Klart det kan hända här också. Men vi kör liksom lite på vinst och förlust.
Minns Tjernobyl och vindarna därifrån som förgiftade djuren i skogen. Alla de som gav sina liv för att gjuta in kraftverket.
Samt de som inte räknade med att en Tsunami kunde ge ett större Kärnkraftshaveri.
Vi vet inte vad som kan starta en katastrof , inte hur vi ska få stopp på det. Vi lever i en falsk bubbla och tror på att vi ska skyddas av vår gräns...Tack från Sunny...
Nästa inlägg

Sidor: < 1 [2] 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18643 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".