Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Kan vi alla döda andra människor?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Kan vi alla döda andra människor?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 30.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av cats 27 jan 2015 19:20
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Är ondskan blott ett undantag, en otrevlig egenskap hos ett mindre antal psykopater med olycklig uppväxt? Medan vi någorlunda vanliga människor skulle vara utrustade med så starka hämningar att vi helt enkelt inte skulle kunna förmå oss att våldta och döda? Är mänsklig ondska ett undantag?
Hitlertyskland har kommit att framstå som det stora och förfärande exemplet på 1900-talets ondska. Men vilka mekanismer låg bakom grymheterna och utrotningarna? Att uppdraget, "Den slutliga lösningen", formulerades av nazisterna med Hitler i spetsen behöver inte diskuteras.
Men Hitler var inte "normal" i någon vettig mening. Det var inte heller Hitler personligen som gasade ihjäl flera miljoner och sköt ytterligare en miljon försvarslösa. Det gjorde småfolket, soldaterna, vakterna, poliserna. Det är deras ondska som måste granskas.
Kortfattat uttryckt Kan alla människor under vissa förutsättningar döda andra människor

Uppdaterat: 27 jan 2015 19:55  
Skrivet av Inaktiverad 6335 27 jan 2015 20:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Hjärntvätt av media, skolor osv. är tydligen ganska lätt. Yuri Bezmenov har många inslag på youtube och detta är ett kort klipp hur man förändrar tänkandet, huu.
Men jag tänker även på de tokigheter idag som om några år kommer att ses som helt normalt.
Med alla inbrott vi har idag, så har jag ett gammalt tungt stekjärn redo och skulle tjyven kola av så får han skylla sig själv :)
Yuri Bezmenov, a former KGB agent explains how to destroy the enemy country from within, with a single shot being fired.
He said that, the most powerful weapon is to inject the Communist ideology into Media, education system and academia and bring out a communist revolution by doing social engineering. How To Brainwash A Nation
Uppdaterat: 27 jan 2015 20:31  
Skrivet av blyfot 27 jan 2015 20:32
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Majoriteten kan men inte alla. Mobbing och konflikter är i grunden något som kan urarta till mord. I skolan är det vanligt att en stor grupp mobbar någon men inte alla och dom som sätter sig emot och hindrar detta är dom vi beundrar så här många år efteråt. I politiken och public service vet vi att många använder mobbing och utfrysning det är samma där det är människor som kan ta nästa steg som inte förstår att dom inte utför en ond handling bakom masken av godhet när dom följer den rådande agendan av att vara politiskt korrekt helt skräckslagna över att följa sin egen sanning. Men som tur är så finns det många undantag som hittat den universella lagen i sig själva som säger att man kan göra vad man vill bara man inte medvetet skadar eller ställer till med obehag för andra och hellre dör själv än bryter mot detta.

Skrivet av cats 27 jan 2015 21:56
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Social ingenjörskonst I all ära men för mig framstår religiös indoktrinering som mycket farligare. Varför Helt enkelt därför att religionerna har ingen redovisningsplikt. Historien har visat att kommunismen kollapsade då ekonomin kollapsade. Det gör inte religionerna Snarare tvärtom Utarmade samhällen rekryterar ännu lättare anhängare.

Majoriteten kan men inte alla...
Kan kanske vara så men jag tvivlar på det

Det finns en del förespråkare för tanken att det är fullt möjligt för vanliga människor att ,under särskilda omständigheter, mörda alla som på något vis kan betraktas som avvikande från den egna gruppen.
Tanken är att grupptrycket då kan bli så starkt att det överflyglar eventuella samvetsbetänkligheter. Det anses svårare att bli betraktad som avvikande från den egna gruppen än det är att övervinna hämningen att mörda.

Sett ur ett biologiskt perspektiv så är det fullt rimligt att tänka sig att själva driften att inte vilja eller våga avvika från gruppen sannolikt är till stor del genetiskt betingad ;ett instinktivt överlevnadsmönster för att hålla ihop flocken..

Skrivet av blyfot 28 jan 2015 08:40
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Ja instämmer helt och att blint följa en ledare eller en religion är det som har orsakat det största lidandet i vår historia. Nu har korstågen visats på TV och alla kan se att kristendomens budskap var inte kärlekens budskap, älska, förlåta, vända andra kinden till. Vi får se en brutal slakt på det mest brutala och sadistiska sätt som kan tänkas på andra medmänniskor samtidigt som alla ropar detta vill Gud. IS gör likadant i dag halshugger och mördar oskyldiga samtidigt som man skriker Gud är störst. Vad är det då som ligger bakom detta. Som alltid så är det en liten skara i toppen på maktens pyramid som vill skaffa sig mer makt och rikedom på dom vidskepliga troendes bekostnad som har en stämpel i pannan där det står duktig idiot. Dom i toppen tror inte på någon god Gud för då skulle ju detta inte hända. För att tydliggöra detta lite mer. Tänk att vi tar en motorsåg och springer in till grannen och gör köttfärs av deras barn samtidigt som vi skriker detta vill Kalle Anka. Ja ni tänker vad har detta med religion och gud att göra detta är ju bara en påhittad fantasifigur. Ja men det är ju samma sak med Gud han är också bara en påhittad fantasifigur, ett verktyg för att kunna skaffa sig makt och rikedom på dom vidskepligas bekostnad. Han har aldrig skrivit ett enda ord av det som står i bibeln för han finns ju inte och Kalle själv har inte skrivit sin tidning. Man förvånas över att det fortfarande finns vuxna som tror på sagor i vår upplysta värld där vetenskapen snart har bevisat sanningen om livet på vår planet.

Skrivet av Inaktiverad 5306 28 jan 2015 11:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Man behöver inte gå särskilt långt för att se människors maktlystnad komma i dagen. I så gott som alla folkrörelser finns idag ett utbrett beteende där man så fort man blivit förtroendevald missbrukar den. På olika sätt utnyttjar man sin nya ställning att trycka ner motståndarna på de mest groteska sätt. Även om jag anser varenda människa i grunden god så skrämmer mig verkligheten.

Steget från det här stadiet till att misshandla eller till och med döda en annan människa är inte långt borta. Jag har i TV4 Fakta sett hur lätt en liten oförrätt kan bli ett mord.

Även om vi människor har mer eller mindre starka spärrar så är det inget som hindrar oss att döda en annan människa. Och i frågeställningen i trådens början kan man ju också läsa in att man dödar någon i självförsvar. Och då blir det än mer sannolikt att vi skulle vara kapabla att ta någon annans liv.

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 jan 2015 12:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ett exempel härifrån var en kvinna som tog av sig sin högklackade sko och slog i huvudet på en av de tre män som misshandlade hennes man. Hon blev anklagad för misshandel.
Jag anser att människor har olika bredd på sina samveten och är olika våldsbenägna. De flesta mord och våldtäkter begås av män.
Min pappa tex var den starkaste man jag mött, men också den mjukaste. Han kunde inte ens döda en fluga. Men gällde det familjen skulle han gjort allt för att skydda oss.
Jag minns en natt i sommarhuset då vi hörde steg i gruset, han hoppade ut med yxan i högsta hugg, sade till mamma att låsa dörren om oss.
Enda gången jag tror jag skulle kunna ta till våld är om man hotade mina barn, eller om någon gjorde ett barn eller djur riktigt illa.
Men visst möter man människor med olika samveten.
jag som arbetat på OBS klinikerna med huliganerna kan se från tidiga år då det är dåligt med samvetet...Mvh/Sunny

Skrivet av cats 28 jan 2015 14:56
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jo det finns särskilt i vår tid en maktlystnad inom de mest skilda områden inte minst inom dator och politker branchen där det gäller att utnyttja sitt övertag till att trycka ned de mindre kunniga. Dessutom tycks det vara så att maktlystnad är inget som kan mättas.

Det sägs ofta i debatten att det rör sig om en liten grupp som är extremt våldsbenägna och som blir mördare. Och så är det förstås ytligt sett. Men jag är ganska övertygad om att det finns en oerhört mycket större latent liggande grupp som är beredd att trycka på avtryckaren vid minsta provokation.

Att mörda i en framprovocerad situation i en slags självförsvar må vara en sak men t e x vakterna i nazitysklands koncentrationsläger plågade sina offer och det har framkommit att de inte kände något för sina offer, de betraktade dem som helt andra varelser än vad de själva var. Det var tyskarna och så var det ”de andra”. Och dessa andra var något som man inte kunde ha känslor för och som man kunde behandla annorlunda.
För tyskarna var det ”vi” och ”de andra”. Det var två helt olika grupper. Vakterna ansåg sig inte plåga ”de andra” men de kunde behandlas på ett annat sätt. Det var inte enbart orderlydande utan vakterna trodde att det de gjorde mot dessa andra var rätt och riktigt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 jan 2015 15:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ett mycket bra inlägg! Tack.
Så är det vi och dom sämre. Ja i lägren roade de sig med att plåga fångarna både i medicinska försök och bara för sitt nöje skull.
De satt och sköt prick på fångarna.
Små barn slets itu. Kan det vara ett virus som griper människor att bli helt psykotiska då de följer en idiot som Hitler?
Man kan se på vissa fotbollsmatcher hur galenskapen smittar.
Men det är bara hemskt att det finns människor som kan gå hur långt som helst för att skada andra...Mvh/Sunny..

Skrivet av cats 28 jan 2015 16:32
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Men det handlade inte bara om vakter i KZ
Det finns litteratur om den här tiden som skildrar en tysk polisbataljon mest bestående av medelålders tyska familjefäder och som hade i uppdrag att i det ockuperade Polen *rensa* judiska ghetton dvs. att mörda judar.
Det var ganska få av dom som var medlemmar av nazistpartiet och de blev inte utsatta för någon slags hjärntvätt. Bataljonen hann med att mörda en miljon människor.
Det mest skrämmande var kanske att det då och då hände att officerarna bjöd in sina fruar för att bevittna avrättningarna. En slags underhållning alltså. Slutsatsen tycks bli att vi alla löper risken att bli mördare om alldeles speciella omständigheter föreligger.
Alltså inte bara idioten Hitler.

Skrivet av Inaktiverad 6335 28 jan 2015 18:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag har sett filmen Swing Kids flera gånger, en jättebra film. Den handlar om ett gäng ungdomar i Hamburg på slutet av 30- talet som gillar att lyssna till och dansa swing vilket var förbjudet. Där får man se nazisterna ta över mer och mer, den handlar om vänskap om angiveri, kollaboratörer, man kan undra vad det är för fega uslingar som anger vänner, släktingar och grannar. Men vissa är säkert lättare att påverka än andra.
Vi skall vara rädda om vår demokrati och yttrandefrihet för börjas det naggas i dom kanterna är vi illa ute.Swing Kids Trailer

Skrivet av cats 28 jan 2015 21:50
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Sverige beskrivs som landet med världens mäktigaste parlament och dess svagaste parlamentariker.
Mäktigast, därför att parlamentet i Sverige inte har någon motmakt (”den totala frånvaron av horisontell maktdelning”).
Svagast, därför att svenska riksdagsledamöter saknar resurser att bilda sig egna uppfattningar i de frågor de ska besluta om och är berövade de författningsmässiga förutsättningarna att hävda dem i den parlamentariska beredningsprocessen.
Politiker betraktas i dessa sammanhang som ett huvudsakligen makthungrigt och egennyttigt släkte vars handlande ”i allt väsentligt [styrs] av -sådant som gynnar dem själva”, vilket i sin tur antas befrämja fjäsk och underdånighet gentemot den eller dem som har makt att förläna politiska positioner och belöningar.
Om man får tro Ann-Marie Pålsson,forskare och fd riksdagledamot.

Så man får nog ha minimala krav om Sverige skall anses vara en demokrati, snarare en valdemokrati.
Dessutom är risken stor att självcensuren lägger sig som ett stort vått täcke över Sverige och yttrandefriheten blir till en chimär.
Fjäsk och underdånighet är *vi och dom* tänkandets ständiga följeslagare.

Skrivet av blyfot 28 jan 2015 23:53
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Ja vi har alltid varit vi och dom i mänsklighetens historia och vi har alltid följt någon ledare eller tro. Då känner man inte samma ansvar för sina egna handlingar när man till exempel lydigt följer Hitlers direktiv om den slutliga lösningen på att utrota alla avvikande och inte renrasiga som man tror sig själv tillhöra. Men om man känner det motsatta, empati för alla man möter för man förstår att vi alla är födda och är goda i vårat ursprung men vi har kommit bort från oss själva och vår egen sanning i uppväxten genom att från födelsen har vi uppfostras av föräldrar, skola, värnplikt, arbetsliv och alla som vi har träffat har själva blivit formade i en miljö där dom mist kontakten med sig själva och sin egen sanning. Om man skalar av allt så att det enda som finns kvar är det ursprungliga jaget helt opåverkat av någon yttre influens och förstår att där är alla andra också lika goda. Då blir det att använda våld på andra som att använda våld på sig själv. Man kan bara förändra världen genom att vi förändrar oss själva och det kan man bara göra genom att hitta tillbaka till sitt ursprungliga jag och där i sin egen sanning vill vi inte ha krig eller våld. Där hittar man en frid och ett välbehag som är det högsta som kan uppnås så sinnet strävar inte efter något mer än det nödvändiga för att leva ett tryggt liv när man kommit dit för något mer än den totala tillfredsställelsen man har i sig själv kan inte uppnås. Vägen dit kallar somliga meditation och så länge man inte är där så kommer sinnet alltid att sträva efter något mer och vi får aldrig en värld av jämlikhet där jordens resurser delas lika av alla. I dag äger 1% av befolkningen mer än resterande 99% och klyftorna bara fortsätter att öka som konflikterna och våldet. En dag kommer vi till en gräns där många slutar att skaffa barn för vi får en värld där det blir hemskt och svårt att leva en värld där skratten har tystnat och livet inte längre har någon mening.

Skrivet av Inaktiverad 6335 29 jan 2015 00:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

cats 28 jan 2015 21:50
Så man får nog ha minimala krav om Sverige skall anses vara en demokrati, snarare en valdemokrati.

Jo det har du rätt i, men det gäller ändå att stå på sig i olika sammanhang och inte ge vika för vad man tror är rätt.
Men jag tror att det blir krig av någon form ganska snart, hemskt att bara tänka på det.

Att hitta frid och välbehag och vara nöjd verkar vara svårt idag, har jag vad jag behöver så är jag nöjd och tänker alltid att dom som har mycket pengar har mer bekymmer med det och om dom nu skulle förlora någon krona (girigheten) :) än vad jag har som inte har något överflöd.
Även om 1% äger så eller så mycket mer än övriga så låt dom ha det.
Det är inte värt den avundsjukan med allt det för med sig.

Uppdaterat: 29 jan 2015 07:45  
Skrivet av cats 29 jan 2015 01:13
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Några funderingar,
I hierarkiskt uppbyggda samhällen och de är såvitt jag vet alla så finns det alltid någon eller några som på ett mer avgörande sätt bidrar till gruppens överlevnad i de samhällen de lever och verkar

De blir därför nyckelpersoner och någon som de övriga ser upp till om inte annat så av överlevnadsskäl. Det är alltså en ledargestalt som fått sin ställning på grund av sina meriter. Det har tidigare sagts att det då lätt utvecklas ett *vi dom* samhälle där de mer kunniga utnyttjar situationen och skaffar sig ett orimligt stort inflytande i det samhället. I vissa fall leder det till diktatur och i vissa undantagsfall till demokrati.
I samhällen där kapitalismen tillåtes så leder det oftas till snabb välståndsökning och snabb misär dvs. klyftorna varför det uppstår ett utrymme ett vakuum som lätt fylls ut av religiösa krafter.
För min del delar jag inte den uppfattningen att människan är i sin natur god. Jag tror att hon varken är ond eller god.
Dessutom är det min uppfattning att människan är en slags genetisk överlevnadsmaskin som ständigt reproducerar sig där såklart miljön också har sin betydelse för hur vi för våra gener förs vidare till nästa generation.
Våra möjligheter att förändra oss själva i grunden tror jag är mycket begränsad. En undersökning har visat att vi efter 30 års ålder förändrar oss ytterst lite när det gäller
basala värderingar.

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".