Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Båtflyktingar flyr ett boomande Afrika?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Båtflyktingar flyr ett boomande Afrika?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 37.
Sidor: < [1] 2 3  > »
Skrivet av Hola 20 apr 2015 19:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

De flesta av de befarade druknande i Medelhavet i söndags uppges komma från just Eritrea och Somalia på Afrikas horn. Det här är två av Afrikas mest dysfunktionella länder, på en kontinent som annars upplevt ett drygt decennium med mycket bra ekonomisk tillväxt - vilken möjligen skulle kunna dämpa viljan att lämna sina hemländer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6146104

Statliga Swedfund hjälper klädjätten H&M med att etablera sig i Etiopien. Bland annat planerar Swedfund att gå in med 60 miljoner kronor för att utveckla några av de fabriker som levererar till H&M, skriver Dagens Industri.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/h-och-m-far-hjalp-av-staten-med-etablering-i-etiopien

Stefan Löfven sa just ungefär samma som Göran Persson sagt innan: "Vi har redan tagit ett stort ansvar, nu får andra ta sitt".

Afrika är den sista boomande kontinenten och Eritrea gränsar till Etiopien. I Somalia har man drivit ut al-Shabaab till andra länder så Kenyaner flyr till Somalia numera!

Flyktingar som flyr för sina liv är ofta utom fara inom timmar, men riskerar att istället drunkna.

Är flyktingarna dåligt informerade?
Uppdaterat: 20 apr 2015 19:51  
Skrivet av Bengt 20 apr 2015 19:59
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

måndag 20 april 2015, kl 19:36 skrev Hola
Är flyktingarna dåligt informerade?

Det är du som är mycket dåligt informerad, Hola. En planerad H&M-fabrik löser inget problem, al-Shabab är inte utdrivna ur Somalia. Du sprider skit omkring dig. När man noggrant läser din skrivning ser man tydligt den fasansfulla rasismens fula tryne. Du skriver försåtligt att du anser att alla afrikanska flyktingar ska bege sig till Etiopien istället för till Europa. Har du tänkt på att Etiopierna kanske är nationalister och bara vill att "riktiga Etiopier" ska få bo i deras land? Nej, skriv din skit på de hatsajter du annars är inne på, det är bättre, här på Vi Seniorer ska vi inte ha någon fascist-propaganda, det får andra sajter hållas med istället.
Båtflyktingarna på Medelhavet är dock ett akut humanitärt problem som både behöver diskuteras sakligt och akut avhjälpas på de sätt som står till buds. Det långsiktiga är faktiskt en annan sak, om flyktingarna ska skickas tillbaka igen eller hur man gör - men människor som dör framför våra ögon har vi en mänsklig skyldighet att rädda livet på om vi kan - det är det akuta just nu. Jag tycker också att statsminister Löfven uttryckte rätt inställning till det (även om du, Hola, bara hörde annat).

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Hola 20 apr 2015 22:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

måndag 20 april 2015, kl 19:59 skrev Bengt

måndag 20 april 2015, kl 19:36 skrev Hola
Är flyktingarna dåligt informerade?

Det är du som är mycket dåligt informerad, Hola. En planerad H&M-fabrik löser inget problem, al-Shabab är inte utdrivna ur Somalia. Du sprider skit omkring dig. När man noggrant läser din skrivning ser man tydligt den fasansfulla rasismens fula tryne. Du skriver försåtligt att du anser att alla afrikanska flyktingar ska bege sig till Etiopien istället för till Europa. Har du tänkt på att Etiopierna kanske är nationalister och bara vill att "riktiga Etiopier" ska få bo i deras land? Nej, skriv din skit på de hatsajter du annars är inne på, det är bättre, här på Vi Seniorer ska vi inte ha någon fascist-propaganda, det får andra sajter hållas med istället.
Båtflyktingarna på Medelhavet är dock ett akut humanitärt problem som både behöver diskuteras sakligt och akut avhjälpas på de sätt som står till buds. Det långsiktiga är faktiskt en annan sak, om flyktingarna ska skickas tillbaka igen eller hur man gör - men människor som dör framför våra ögon har vi en mänsklig skyldighet att rädda livet på om vi kan - det är det akuta just nu. Jag tycker också att statsminister Löfven uttryckte rätt inställning till det (även om du, Hola, bara hörde annat).

/Bengt



Blev nog missförstådd Bengt, jag söker lösningar på kort och lång sikt då detta pågått i åratal. Den långa är att det går allt bättre för Afrika, investeringar söker sig dit när Kina blir dyrare. De kortare är att de ska få söka asyl i närområdet för att undvika livsfarliga resor och göda smugglare. Det inhumana är att ta sig hit och sändas tillbaks. Vad föreslår du?

PS hörde just i Studio ett att många är arbetskraftsmigranter och de har ju faktiskt fri invandring hit sedan länge.

Uppdaterat: 20 apr 2015 22:40  
Skrivet av Inaktiverad 6335 21 apr 2015 17:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

L. Bern på Antropocene skriver, Är Europa redan förlorat?
"************"

Det tar en ände med förskräckelse när folk börjar märka och fatta innebörden på allvar.
http://antropocene.se/


*Admin: Raderad kopiering efter anmälan. Kopiera inte för mycket upphovsrättsskyddat material!
Uppdaterat: 22 apr 2015 00:19  
Skrivet av Inaktiverad 6335 21 apr 2015 18:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det som jag tycker är fruktansvärt är att i både videos och media säger IS- krigare att dom gömmer sig bland andra för att komma hit. Det blev också bekräftat av Assad som sa att här finns dom farligaste terroristerna, i lilla Sverige. Det är helt vansinnigt.
Jag ser mig som kristen även om jag inte överdriver på något sätt :) men jag skall gå ur kyrkan för där tycker jag tron svajar betänkligt. Men i det sammanhanget tänker jag på förra veckan när båtflyktingarna slängde alla kristna överbord att drunkna plus alla andra mord på kristna, det blir lite oroligt i hjärnan att tänka på vad som är att vänta.
 
Skrivet av Hola 21 apr 2015 18:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Ska läsa hela i länken, i andra fall är Bern ett troll om klimatet, så det tål att läsas.

Italien var det visst, ska sända soldater för att sänka båtarna på andra sidan, som man gjort med piraternas i Somalia. Här vill givetvis somliga sända ner trupp och göra tvärtom, gärna med Finlandsbåtar för asylansökningar.

Vi ska nu hjälpa till emot IS på plats, det betyder att de kan slå till här.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 apr 2015 18:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Gunsan!
jag ser mig som bekännande Kristen i och med att jag bekänner mig som troende.
Jag vill inte döma och piska upp hatstämningar mot människor som inte kan försvara sig. Om IS finns här är det otäckt, lika otäckt som Nazisterna som fotograferade åhörarna på ett seminarium med en överlevande från koncentrationslägren.
Minns inte vilken nazistorganisation som tog på sig det. Att skrämma och tysta är alla organisationer som inte är demokratiska,deras metoder.Så var det vid början av andra världskriget, ingen vågade vara emot.
Man angav sina egna i familjen.
Hat är som en våg, en tsunami, den river med sig alla osäkra, rädda och hatiska personer.
Det är vårt samhälle som ska ha ansvaret för dessa gruppers våld. Oavsett vad de tillhör. All kriminalitet ska bekämpas.
Ett EU som inte kvotfördelar flyktingar är inget EU. Alla ska naturligtvis ha samma kvoter per capita och landets storlek.
Vi har hot från alla håll, Ryssland är visst det största enligt nyheterna idag.
Stora frågor, stora faror, hoppas att regeringen tar itu med detta, det är på tiden.../S
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 21 apr 2015 18:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

I Australien satte man hårt mot hårt och där har inflödet minskat betydligt och inga har drunknat heller.
Direkt efter sin valseger september 2013 lanserade den australiensiske regeringschefen Tony Abott "Operation Sovereign Borders". Militären fick i uppgift att spana in, stoppa och avvisa samtliga illegala flyktingbåtar som närmade sig Australien.
Är flyktingbåtarna inte längre sjödugliga, byts de ut av den australiensiska marinen mot dugliga båtar. Folk som måste avvisas på annat sätt levereras till andra länder runtomkring Australien.

No way you will not make Australia home
General Campbell’s message about Australia continuing to protect its bordersGeneral Campbell’s message about Australia continuing to protect its borders
 
Skrivet av Hola 21 apr 2015 18:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Det handlar om ekonomi, inte hat.
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 21 apr 2015 19:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

tisdag 21 april 2015, kl 18:43 skrev Sunny3
Gunsan!
jag ser mig som bekännande Kristen i och med att jag bekänner mig som troende.
Jag vill inte döma och piska upp hatstämningar mot människor som inte kan försvara sig. Om IS finns här är det otäckt, lika otäckt som Nazisterna som fotograferade åhörarna på ett seminarium med en överlevande från koncentrationslägren.
Minns inte vilken nazistorganisation som tog på sig det. Att skrämma och tysta är alla organisationer som inte är demokratiska,deras metoder.Så var det vid början av andra världskriget, ingen vågade vara emot.
Man angav sina egna i familjen.
Hat är som en våg, en tsunami, den river med sig alla osäkra, rädda och hatiska personer.
Det är vårt samhälle som ska ha ansvaret för dessa gruppers våld. Oavsett vad de tillhör. All kriminalitet ska bekämpas.
Ett EU som inte kvotfördelar flyktingar är inget EU. Alla ska naturligtvis ha samma kvoter per capita och landets storlek.
Vi har hot från alla håll, Ryssland är visst det största enligt nyheterna idag.
Stora frågor, stora faror, hoppas att regeringen tar itu med detta, det är på tiden.../S


Det handlar inte om att piska hatstämningar utan bara funderingar om olika värderingar.
Jag tror inte Putin är något att frukta han verkar att vara den vettigaste.
Försvaret kunde dom nog också skrota om det bara vore för Putin, här är tillräckligt i landet för att hugga oss i ryggen sen har vi ju fredsmannen Obama :/ som inte vill annat än att starta krig med Putin och vem kommer då i kläm. Han är ju långt hemifrån så det är väl bara att bränna på.

 
Skrivet av Hola 21 apr 2015 19:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

tisdag 21 april 2015, kl 19:02 skrev Gun_sa

tisdag 21 april 2015, kl 18:43 skrev Sunny3
Gunsan!
jag ser mig som bekännande Kristen i och med att jag bekänner mig som troende.
Jag vill inte döma och piska upp hatstämningar mot människor som inte kan försvara sig. Om IS finns här är det otäckt, lika otäckt som Nazisterna som fotograferade åhörarna på ett seminarium med en överlevande från koncentrationslägren.
Minns inte vilken nazistorganisation som tog på sig det. Att skrämma och tysta är alla organisationer som inte är demokratiska,deras metoder.Så var det vid början av andra världskriget, ingen vågade vara emot.
Man angav sina egna i familjen.
Hat är som en våg, en tsunami, den river med sig alla osäkra, rädda och hatiska personer.
Det är vårt samhälle som ska ha ansvaret för dessa gruppers våld. Oavsett vad de tillhör. All kriminalitet ska bekämpas.
Ett EU som inte kvotfördelar flyktingar är inget EU. Alla ska naturligtvis ha samma kvoter per capita och landets storlek.
Vi har hot från alla håll, Ryssland är visst det största enligt nyheterna idag.
Stora frågor, stora faror, hoppas att regeringen tar itu med detta, det är på tiden.../S


Det handlar inte om att piska hatstämningar utan bara funderingar om olika värderingar.
Jag tror inte Putin är något att frukta han verkar att vara den vettigaste.
Försvaret kunde dom nog också skrota om det bara vore för Putin, här är tillräckligt i landet för att hugga oss i ryggen sen har vi ju fredsmannen Obama :/ som inte vill annat än att starta krig med Putin och vem kommer då i kläm. Han är ju långt hemifrån så det är väl bara att bränna på.


Att hota med Putin är löjligt, Säpo har andra tankar. Putin går in och skyddar oroliga ryssar, vi har andra här som ni menar.

 
Skrivet av Inaktiverad 6335 21 apr 2015 19:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Säga vad man vill, men det är en man som bryr sig om sina medborgare :)
 
Skrivet av Hola 21 apr 2015 19:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

tisdag 21 april 2015, kl 19:14 skrev Gun_sa
Säga vad man vill, men det är en man som bryr sig om sina medborgare :)


Otroligt populär i Ryssland.

****

Andra vill ge bort allt man byggt upp.


*Admin: Radering efter anmälan.

Uppdaterat: 22 apr 2015 00:11  
Skrivet av Inaktiverad 6335 21 apr 2015 19:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det beror nog på att vi "klarade" oss från kriget, till skillnad från andra länder.
 
Skrivet av Hola 21 apr 2015 19:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

tisdag 21 april 2015, kl 19:27 skrev Gun_sa
Det beror nog på att vi "klarade" oss från kriget, till skillnad från andra länder.



Hur menar du då?

"Partiledaren" intervju nyss med Mattias Karlsson.
Intervjuaren: "1,6 miljoner är utrikes födda, 700.000 går till jobbet varje dag"
MK: "20% röstar på SD".

Hur många jobbar heltid eller utan bidrag?

Båtarna är glömt om en vecka.

Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2 3  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".