Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hyrläkareländet

Inaktiverad 5647

Inaktiverad 5647
Tack för support, Sunny! Nog är det underligt att det inte finns något organiserat motstånd mot eländet. Många läkare är själva emot sakernas tillstånd. Man skulle kunna tjäna så mycket på att städa upp i denna röra.

Inaktiverad 7278

Inaktiverad 7278
Ja, problemet är ingalunda lättlöst.
Sjukvård är inte vilket företagande som helst.
Men vad skulle du då skriva i mejlen och breven och till media?
Och håller du inte med om att samhällen behöver organisationer, föreningar och aktionsgrupper, från tid till annan? Utan sådana hade Sverige idag varit medeltida, om ens det. Ju.

Inaktiverad 7278
... ( 20% är ju mycket! )och nettokostnaden för inhyrd personal är, enligt SKL, 1,4% av sjukvårdens totala budget.(2015).
----
Givetvis kan man tröttna på att organisera sig, särskilt som äldre. ( Jag är 72.) . Men det finns knappast någon väg runt ikring. Varje organisation är ju nu ändå fysisk, såtillvida som att den alltid består av verkliga personer. Man kan inte ha en organisation av virtuella, eller pseudonyma personer. Då är man verkligen öppen för en korrupt ( och meningslös ) verksamhet, eller hur? En person är en person, och en person handlar under ansvar.
----
Problemet med inhyrd personal i vården är ganska komplext, och det tar tid att orientera sig om det. Bland de riksdagspartier som har medlemmar som tagit ställning offentligt mot hyrläkeriet finns VP och Fp(L). ( Bl.a. nestorn Barbro Westerholm.). Det har debatterats inom forumet Dagens Medicin. Ofta har man tagit sikte på den moraliska aspekten, den, att det finns en stor grupp bland AT-läkarna som redan under slutfasen av studierna (!) bestämt sig för att sikta på att arbeta som hyrläkare och utnyttja skattebetalarna till max. Sedan finns det glesbygdsproblematiken, som eg. inte har att göra med moral, men är mer ett strukturfenomen. Alltså måste inhyrningsproblematiken uppdelas på sektorer för att kunna adresseras ( som det heter ) korrekt. Att det skulle vara omöjligt tror jag inte.
Dessutom tycker jag - givetvis då - frågan är värd att tas på högsta allvar. Denna fråga ingår ju på ett intrikat sätt i det kluster av förhållanden som bildar staten, en inkluderande jämlik och pålitlig sådan eller en exkluderande och ojämlik. Men denna fråga kan ändå brytas ut och påverkas enskilt, tror jag.
---
Att avskaffa landstingen är väl något som kommer att ske med tiden. Jag tror inte att den frågan intimt är förknippad med frågan om hyrläkeriet och inhyrda sjuksköterskor, trots att jag tror att en organisation utan landsting skulle vara mindre tungrodd och skulle kunna hantera personal enklare.( Personalpooler m.m. ) Men detta är jag inte insatt i. ( Jag är inte insatt i någonting specifikt, faktiskt. Men det är intressant att både orientera sig i och ta ställning i dessa frågor.)
Sidor:
Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".