Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Vatten och bröd till de minsta!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Vatten och bröd till de minsta!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 20.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 20 mar 2014 09:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag började utbilda mig 1976 och var färdig barnpedagog till Julen -80-
Målsättningen inom förskolan var höga , universitet grundligt, praktikperioderna många , korta som långa. Ämnena var många.
Maten var sund och månadsplanerad, personal fick äta pedagogiskt en gång i veckan, just för att finnas vid bordet med barnen.
Det som kunde vara sämre på vissa ställen var lat personal som inte följde läroplanen.
I regel fanns 3,5 personal på 12 små barn, då det var lite barn gjorde vi mat och frös in, bakade och ibland till fest fanns en nybakad sockerkaka till de små.
Men då förskola är mest barnpassning drog jag senare vidare och med mer utbildning så blev det OBS klasserna som fick min tid, där trivdes jag mycket bra även om det var mycket bråk och huliganism.
Under åren började de gamla kollegerna prata om föräldrakooperativ vilket gjorde att föräldrarna skulle vara delaktiga och arbeta minst en dag i månaden på dessa förskolor, det blev sämre och sämre, speciallärartjänsterna, skolkuratorn, hälsovården drogs in på skolorna och på förskolorna började
privata aktörer med vinstintresse på de små dyka upp.
Personalen krympte och maten på de små barnens tallrikar likaså, det lilla Mariekexet på Fredagen då personalen fikade drogs in. Vi köpte själva ibland och tog med.
Men som de privatägda förskolorna blev aldrig de kommunala, föreståndarna såg till att slanten som var till barnens behov användes till det.
Gårdagens program är en skam för de föräldrar som tvingas ta dessa platser, små barn utan tänder skulle mjuka upp knäckebrödet i gommen, idioti.
Men alla de åren jag arbetade som förskollärare och barnpedagog så anser jag att pedagogiken aldrig fick en chans, allt bra man lärt sig, oftast var det bara barnpassning.
Det har aldrig varit så i människans historia att man packar ihop barn i samma ålder på ett ställe, de får skrika allt högre för att höras, man har bara en famn, då fem barn gråter.
Att de barn som växer upp inte knyter an till vuxna beror mycket på att de lärde sig att då de fäster sig vid någon så försvinner snart den personen, alla dessa vikarier som kommer och går.
Därav deras behov av många kompisar, de är uppväxta i flock.
De barn som hade socialt dåligt hemma med missbruk mm, hade kanske inte fått mat ordentligt i helgen och kom som hungriga vargar, därför hade smörgås, gröt eller fil slukande åtgång.
Fina leksaker, cyklar, skottkärror, sandlåda,sparkcyklar fanns.
Detta program var en katastrof för Sverige av idag....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5648 20 mar 2014 10:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Nu är det fullt drag på webben och i tidningarna om detta giriga elände, hoppas att politikerna vaknar.

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 mar 2014 10:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

De gamla och de små barnen klagar minst, fångarna har lyx i jämförelse, annars var det väl dom som gjort sig skyldiga förr till brott, som fick vatten och bröd, nu är det de små barnen.
Men höga studielån och en vilja att göra ett gott arbete med barnen och så inga möjligheter få göra det gör att man kastar in handduken och går vidare.
På 60 talet arbetade jag på ett stort hem för förståndshandikappade, de hade det mycket bättre än dagisbarnen.
Lekterapi, god och näringsriktig mat, hygien, vi tvättade dem och duschade dem, rena blöjor och kärlek. Vi var ca en personal på fyra barn och så hade de terapitimmar då vi städade och bäddade rent i sängar mm. Det var otroligt bra vård.
Nu har allt fallerat, det måste bli krafttag under alla omständigheter, allt privat ska granskas noga. Oavsett det gäller djur, barn eller gamla som far illa....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 mar 2014 20:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hur kan man?
Hur kan man svälta de minsta?
En barnskötare träder fram idag och vittnar om att barnen fick bara en pannkaka var, fy hur kan man låta små barn svälta för snöd vinning?
Man blir så besviken att det finns inte, gamla och barn behandlas under all värdighet, en besviken Sunny.

Skrivet av Inaktiverad 5648 21 mar 2014 20:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det gäller att tjäna så mycket som möjligt av skattebetalarnas pengar innan man säljer vidare med största möjliga vinst, vidrigt.

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 mar 2014 21:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Att se de små ansiktena på små tvååringar som är hungriga och bli tvungen som anställd att säga nej till mer mat så hemskt. Vi bröt mot många regler då det gällde barnens bästa, bla köpte vi kläder till de barn som kom från svåra förhållanden.
Skamfläck är förnamnet svek efternamnet....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 apr 2014 18:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I vår lokaltidning NT står att läsa att små barn i förskolor i grannstaden Linköping fått så lite mat att de fått läggas in på dropp, de är allt för trötta att äta ifatt på kvällen hemma då de svält hela dagen.
Max tre köttbullar per barn? vad håller vi på med, ska de små barnen svälta hela dagarna?
Jag tycker det är höjden av cynism att små barn inte får äta sig mätta. Hur ska de orka leka, vara i denna stojiga miljö som förskolan är utan mat?
En mamma sände med Joggi för barnet skulle få något i sig under dagen.
jag skulle inte lämna mitt barn på ett straffångeläger. Mvh/Sunny

Skrivet av Edor 6 apr 2014 21:09
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Politikerna behöver pengarna för att bygga väderkvarnar. Helgalet!

Skrivet av Inaktiverad 5648 6 apr 2014 21:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Så länge Alliansen styr lär det fortsätta iom att det är deras polare som äger riskkapitalbolagen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 apr 2014 08:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

De tar från de minsta som inte kan försvara sig, gamla, sjuka och de små barnen.
Grova brottslingar har många rättigheter som inte de minsta har, men där vågar man inte skära ner, det är utbildning, bra mat, fritidssysselsättning och datorer. De kan PROTESTERA.

Då jag arbetade som barnpedagog fick barnen en rejäl frukost, oftast med hembakt bröd(som vi bakade) fruktstund, lunch som var lite lättare, så en middag vid tre som var rejäl, både grönsaker, fisk eller kött, potatis och mjölk att dricka.
Men varför gör kommunerna inget åt eländet, de betalar ju per barn till Barnstugorna och då ska ju matnoterna lämnas in, samt kostnader för blöjor, leksaker mm. Kommunen ska se att pengarna går till barnen.
Driftkostnader och löner likaså. Svårare är det inte, tänk på de barnen som har det risigt hemma också, de kan svälta ihjäl.
Vi hade barn som kom som svultna vargar efter helgen.
Förskolan ska ju vara ett skyddsnät för barnen, inte bara förvaring.....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 jul 2014 08:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Läste i dagens tidning att fruktstunden ska dras in för de minsta på förskolorna.Ett äpple räcker till tre barn i klyftor.
Å andra sidan äter kommunens gubbar och politikers lyxmåltider och resor för 100tals miljoner.
Förr då de drog in de gamlas bulle på boendena så bakade frikyrkorna här i stan bullar och åkte ut med till de gamla.Det blev högtidsstunder.
Kanske kan de som har trädgårdar med mycket frukt på ge till närmaste förskola, päron, äpplen, plommon och körsbär gör sig bättre i barnens magar än ruttna på marken.
Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5648 2 jul 2014 08:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Skriv en arg insändare och hälsa från mig.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 jul 2014 09:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag skriver till alla möjliga instanser, men vad bryr de sig om det? Till utbildningsorterna kan man skriva att den personal som utbildas ska vägra att svälta barnen, inte ge efter för hot om uppsägning. gör alla gemensam sak får de ingen personal till dessa förskolor. Jag ska hälsa från dig. Kampen för de svaga måste vi ta hur obekvämt det än är. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 2 jul 2014 09:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag läste i GT.se att även vissa stadsdelar i Gbg överväger samma sak, suck.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 jul 2014 10:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är väl då för märkligt! S som har detta som största fråga i valförberedelserna att satsa på de små barnen och gamla,de rasar i valbarometrarna? Det är märkligt?
Att städa upp Bråvalla gör Somalierna, de är tvungna, ingen hjälporganisation vill ta hand om alla tusen tälten som bara övergivits? Jag tycker alla arbetslösa ungdomar som går och dräller ska ut och städa.De har gapat och skrikit halva natten här 14 åringar, man är livrädd de ska sätta fyr på längan.
Så sover de om dagarna.
Så mycket är fel i samhället, jag kallar det-samhället bakochfram-Visst är det så....Mvh/Sunny
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".