Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 138.
Sidor: < 1 [2] 3 4 ... 10  > »
Skrivet av Inaktiverad 5648 19 mar 2014 09:33
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag tror att det måste sättas större press på deras hemländer så att de lever upp till de mänskliga rättigheterna men det verkar nästan omöjligt. Det är flera högerextrema strömningar som börjar få fotfäste i många länder och som måste bekämpas, så även här hos oss.

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 mar 2014 11:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ingen bryr sig om Romerna!
Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. De har drivit från land till land och inte varit välkomna någonstans.
Syrran såg igår en tandläkare skälla ut en tiggare, han satt utanför hennes praktik, mager och rädd, folk -gloooooor,- men som syrran sade-vem bryr sig, jag är jag och jag ger vem jag vill- ut med alla kriminella först och hjälp dessa som vill jobba.
Vi glömmer de stackars bärplockarna som bodde med sina små barn under presenningar , barnen var uppätna av mygg, hemvändande utan en krona på fickan, bara vi fick billig sylt.
Syrran sade -jag ska aldrig glömma mannens blick- då hon lade en sedel i hans mugg. Vi är inte rika, men dör inte av att ge en slant. Jag lider med dom.....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 27 apr 2014 08:19
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Läste i Dagens Nyheter att nu har "tiggarna" slagit sig ner under Kungsbron i Stockholm.
Det är inte enkelt att vara Polis och hantera dessa ordningsproblem precis.
Jag vet inte vad ni anser om tiggeriet men själv känner jag mig både rädd och ofredad när de är så närgångna att de stöter i mig när jag under de svåraste dagarna tagit mig fram med rollator.
Alltså ger jag aldrig något till rumäner.

Uppdaterat: 27 apr 2014 10:22  
Skrivet av Inaktiverad 5647 27 apr 2014 09:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Naturligtvis gör man som man vill!
Men de jag sett sitter helt stilla utmed husväggarna med sina små muggar.
Hela veckan har Marlou haft reportage om tiggarna på efter tio i tv 4. Vilka hemska öde, de var med i studion de som vågade visa skammen att tigga.
Det är efter prostitution det sista människan gör för att överleva.
I går så skrek en sk fin gubbe -ge dom inga pengar-själv hade han full kundvagn.
Jag var sjuk och trött och skrek rakt ut på centrat-jo gör det- ge dom pengar så somnar ni gott kära medmänniskor- många öppnade sina plånböcker sedlar åkte i muggen.Min stroke har gjort att jag tröttnat på all skit från själviska människor som bara ser sitt eget, vem vill leva på en lersluttning i Rumänien utan en chans att få ett jobb, hur ska de få sina barn att överleva?
Hjärta till hjärta ska börja åka till Romerna i Rumänien, ett gott initiativ.
Rädslan i deras ögon är nog för att få mig att förstå. Sedan gör man precis som man vill, inte ge- eller ge-. men man kan hålla inne med sina elakheter, hat och spott som de får utstå.
Jag vill dö i frid och veta att jag kände kärlek , förståelse, insikt och givmildhet....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 27 apr 2014 10:09
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Det är bra att vi är olika och att vi ser skilda saker som behjärtansvärda.
-Jag ger också även om jag inte har något överflöd men jag ger till en annan kategori. Uteliggare på Söder ger jag hamburgare till och jag köper Situation Stockholm.
Jag bjuder arbetslösa-sjukskrivna i min egen bekantskapskrets på mat-det är viktigt för mig.
Nu slog jag mig kanske för bröstet och "hurra" så bra jag är!
Människor skall ha hjälp på plats i första hand och det är solklart för mig att då är det Rumäniens myndigheter som skall ta ansvaret.

Göran Perssons ord om "social turism"-nu är vi där.

Jag vet ju att här där jag bor så åks det hem till Rumänien regelbundet och inte är väl det fria resor-något lurt finns i detta helt klart.

Att mätta sina barn med att tigga åt dem-ja varför kommer dessa till världen då?
Ansvarstagande efterlyser jag!

Nå detta är mitt sista inlägg i denna debatt men problemet kvarstår och kommer att kvarstå ju flera som ger pengar.

Fenomenet märker jag vid mitt eget fågelbord på vintern-fåglarna blir fler och fler så någon sprider ryktet om mat!

Jag köper alltså fågelfoder i mängder och det är glädje för mig!

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 apr 2014 10:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Låter fint Mynta de små fåglarna fler och fler blir mätta!
Jag ger av hjärtat inte med förnuftet, inte målet att ses som en god människa. UNICEFs vaccinationsprogram tycker jag är jättebra bla. Men jag ger bara av överflödet så det är inget att skryta om.
Uteliggare och alkoholister har jag hjälpt genom åren, men det är också ett val att droga och dricka, kanske större val än sitta och tigga?
Ja alla hjälpinsatser är bra, oavsett om det är skogens fåglar eller främmande fåglar i människohamn.Kram från Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 apr 2014 08:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så sant Farida!
I sina hemländer som Rumänien behandlas de sämre än djur, att få jobb är nästan omöjligt för Romer, husen av masonit. Människans lika värde existerar inte där.
En kvinna satte sig bredvid en tiggerska en dag och fick känna på hot, spott och fingret. Det slutade med att de fick bo hos henne i den lilla tvåan. Visst känns det gott med medmänsklighet.
Många har sjuka anhöriga, små barn hemma.
I mina studier ingick besök på barnhem i Belgien bla. Det var mest Romska små barn där, de stod i sina sängar och sträckte sina armar mot oss och sade- momm-. Vi hade strikta order att inte lyfta upp barnen, då de kanske skulle tro att vi hämtade dom.
Romerna har varit förföljda alltid.
Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Så ser jag på saken...Mvh/Sunny..

Skrivet av vanforum 3 maj 2014 16:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

vanforum

(Medlem)

De ar bra att saadana har historier sprids daa varje sak som gor synen paa tiggare mer human bara ar positiv!

Skrivet av Inaktiverad 5647 1 jul 2014 20:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det som äcklar mig mest är hatet hos politiker som inte ens drar sig för att ljuga folk rakt upp i synen. Men det är de mörka krafterna inom dom som styr, samma krafter som återkommer
i alla tidsåldrar. Ögonen brinner av hat och ondska.
Masshysterin som grep Tysklands folk under Hitler, detta ansikte lever än.
Alla människors lika värde existerar inte, -vi och dom sämre- är deras ledstjärna, de kan dupera och dra med sig jag svaga och oupplysta människor de som inte vet hur allt varit genom århundradena.
Dessa människor som utan samvete slet barn mitt itu, de hatar Romska tiggare, de hatar det som inte liknar dom själva,deras ledare liknar varandra.
De har ett storhetsvansinne och tror de är ett utvalt folk. Skrämmande är förnamnet och människoförakt är deras efternamn.När vi som slåss för demokrati, rättvisa, gemenskap,allas lika människovärde tystnar, ja då ska stenarna tala....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 jul 2014 08:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Igår stod att läsa om två överfall på tiggare,grymt och skoningslöst slår man på dom.
Det är en sak att inte vilja ge något och osynliggöra dom som tigger.
Men vem har rätt att utan orsak skada en annan människa?
Då kan man kontra med de tre små barnen som gick för att köpa Fredagsgodis, när de handlat klart tömde de sina portmonnäer i tiggarens burk, så bjöd de honom på godis och avslutade med kramar fulla av kärlek och en puss på kinden.
Barn är naturliga och delar med sig. Under alla år på småbarnsdagis såg man de små dela med sig, dela kakan mitt av till vännen bredvid, med något undantag.
Jag tror genetiskt att vi från början är programmerade att dela med oss och ge de som inget får.
Men frågan är hur man kan ta sig rätten att slå en sittande människa med en kasse inköpta ölburkar i huvudet?
-Vårt land- sade han.Men mitt land ger till de som inget har, så olika ser vårt land ut....Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 6 jul 2014 09:07
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

-Håller med om att här var gränsen passerad. Verkligen att gå för långt och för att inte detta skall hända igen måste "problemet" upp på politikernas bord.
Tiggarnas gräns har också förskjutits här i stan för de konkurrerar med varandra och nu har vissa i stället för att sitta börjat gå in i busskurerna och sticka upp pappmuggen i ansiktet på folk! Det är oacceptabelt det med.
Det är ofredande tycker jag.
-Jag ger inget till tiggarna men jag ger till långtidssjuka och arbetslösa i FAS 3 i min egen bekantskapskrets - de får mat!

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 jul 2014 09:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Gör de så så är det ofredande, helt klart.
Här sitter alla tysta utmed väggarna vid köpcentrat.En flinande man stod och kastade enkronor på kvinnan en dag. De ser skrämda och oroliga ut då folk skriker åt dom.
Man får ge vem man vill och tycker behöver hjälp. Själv ger jag till Unicefs vaccinationsprogram. Min son gifte sig i maj och hans önskan var att gästerna gav till detta program. Han ska bli pappa själv för första gången och känner att detta ligger varm om hjärtat.
Mina närmaste vänner ger till olika hjälporgan, men även till tiggarna..Mvh/sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 jul 2014 08:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi röstade ja till ett öppet Europa, inte jag men de flesta. Man kan ju inte bara plocka russinet ur kakan och slänga resten, ta emot alla EU bidrag, men vara emot människoströmningarna som blir med öppenhet. Var det inte det som många sade ett fritt Europa där man kan arbeta och resa fritt?
Klart det måste få konsekvenser på alla plan, vi har fått nya gränser helt enkelt. De flesta länder har det sämre, något land kanske har bättre ekonomi. Norge tex. Ja båten blir tung att ro.
men har vi sagt ja, så har vi, enligt mitt sätt att se på saken....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5128 7 jul 2014 15:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Tar vi emot så mycket EU-bidrag? Jag har för mig att vi betalar in mer än vi får ut så det är väl inte att plocka russinen ur kakan.Norge är ju inte medlem i EU om det nu har någon betydelse i sammanhanget.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 jul 2014 17:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är inte vad vi fick utan vad vi trodde vi skulle få då vi röstade. Om vi vetat vad vi skulle få hade väl inte en enda kotte röstat för EU? Eller? Nej just det Norge klarar sig på oljan. Mvh/Sunny
Nästa inlägg

Sidor: < 1 [2] 3 4 ... 10  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".