Med tårar i ögonen läste jag att tiggarna nu slåss om platserna att sitta och tigga på, Länderna runt oss kommer med sina tiggeriförbud, var ska de då ta vägen?
EUs fria rörlighet inbegriper inte tiggare, men kriminella ligor?
Varför ska de grova brottslingarna gå fria och tiggarna visas ut, det är om något att sila mygg och svälja kameler, knarkhandeln, brottssyndikat,vinster på välfärden, butiksrån mm verkar vara en struntsak i sammanhanget..
Alla mord som nu varit i både Norrköping och Linköping, ses med blidare ögon än tiggarna.
Varför? Gör det så ont i vår själ när vi ser dessa människor som inget annat val har än att tigga?
Jag har stått vid Mirum gallerian och kollat folket hur de reagerar på den fattiga kvinnan som tigger i värmen. Vad tänker hon om oss?
Är hon en medmänniska till oss, vi som rullar fram med fulla kundvagnar, är hon och hennes hunger lika stor som alla oss andra som knappast kan gå pga vällevnad?
Hennes sorgsna ögon berör inte många, en del blänger, men de flesta går förbi utan att se henne alls, cynismens ansikte.
Någon väser något elakt-,tack, tack- säger hon. Kanske de enda Svenska ord hon lärt sig?
I går slokade hon i värmen, skinnet är brunt och torrt, i muggen ligger en guldtia och några enkronor, många hjälper gärna till att sprida rykten om tiggarna och rasismen frodas.
En gång kanske deras Romska förfäder drog genom vårt land och kördes bort från plats till plats, vi förfasar oss över hur de behandlades då????? Dessa Romer är lika fattiga som de på 1800-1900 talet.
Jag önskar att de få organisationer som fortfarande hjälper minoriteter kan få till bra hjälpprojekt. Jag känner sorg. -Ecce Homo-, (se människan)Mvh/Sunny..