Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Skriv ut
Visar inlägg 31 - 45 av 138.
Sidor: < 1 2 [3] 4 5 ... 10  > »
Skrivet av kolaren 8 jul 2014 22:23
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

kolaren

(Medlem)

EU har några nettobetalare, men de flesta länderna får tillbaka mer än vad de betalt i avgift. Klart att fler då vill vara med i cirkusen...!!
Tycker själv att det är fel att Sverige skall betala 'understöd' till ex Portugal och Irland - men det är ju vad vi gör! Hade hellre försökt hjälpa u-länderna med ex rent vatten....

Skrivet av kolaren 8 jul 2014 22:40
  Skriv ut Direktlänk

kolaren

(Medlem)

I våras var jag uppe i Hallunda utanför Stockholm. Utanför affärer och under viadukter satt tiggare, kvinnor med filt över benen.
På kvällen skulle lag ta mig till hotellet i Kungens Kurva. Närbeläget, men jag förirrade mig gående genom ett litet, något avlägset skogsparti.
Där - i en glänta står två husvagnar dragna av var sin Mercedes. Utanför står en av de tiggerskor jag sett under en viadukt i Hallunda...!!
Kan det möjligen vara så - att man tar med sin gamla mormor på utflykt till Sverige?? Och nyttjar henne som lockbete....

I Sverige spärrar vi istället in våra gamla på ålderdomshem.
Där får de sällan utflykter....

Skrivet av Laura 8 jul 2014 22:46
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

"de flesta länderna får tillbaka mer än vad de betalt i avgift", låter för mig som Ebberöds bank, och det är väl kanske vad EU är?

Skrivet av kolaren 8 jul 2014 22:51
  Skriv ut Direktlänk

kolaren

(Medlem)

Under min tid i Civilförsvaret använde vi figuranter, som skulle spela skadade i övningarna. Dessa skådespelare fick sårskademarkeringar gjorda i silikon som var mkt lika riktiga sårskador. Alltså en silikonplatta, som man lägger på huden. Ofta förstärkte vi med lite jord, ketchup o lingonsylt.

Så under ett besök i Vilnius, Litauens huvudstad, ser man tiggare sitta lite överallt. Många hade sårskador på benen, och visades öppet. Problemet var att många av skadorna såg så väldigt lika ut .....

Jag dömer inte, och för inga rykten vidare. Berättar bara vad jag själv har iaktagit!

Skrivet av Mynta 9 jul 2014 06:36
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Intressanta uppgifter Du kommer med. Låter verkligen illa.

Det känns väldigt bra att jag röstade Nej till EU och det gjorde jag efter en studiecirkel och mycket läsande/lyssnande.
Nu är vi där-inte på pottkanten utan vi har verkligen ramlat ner.....

Skrivet av Mynta 9 jul 2014 06:39
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

"Spärrar in på ålderdomshem"-det är ännu värre för våra åldringar sitter ensamma och får í bästa fall besök av hemtjänst och mat i lådor som levereras av transportbolag....
Servicehus är drömmen för många men här i Västernorrland är det platsbrist.....

Nötboskap är garanterad utevistelse men det är inte åldringar-vilket Sverige!

Skrivet av Inaktiverad 5647 9 jul 2014 08:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Lite tankar kring Kolarens inlägg.
Så man är så rik hemma i Rumänien att man köper Merca och fin husvagn för att tigga ihop 50kr om dagen i skam och förnedring i Sverige?
Man pratar om bulvaner som hämtar upp pengarna efter dagens tiggerier, hur går det ihop med våra bensinpriser?
De flesta jag sett har bott under presenningar, eller primitiva tält. Man har följt dom hem till ruckel på leråkrar i Rumänien.
Att Romerna haft det svårt i vårt land i alla tider det har det gått program om många gånger i TV, de var också de som snabbast togs till koncentrationslägren.
Men först som sist så är det mitt eget hjärtas val att inte tro på allt man hör utan följa mitt hjärta och tro gott om den som sitter utlämnad på nåder för att få några kronor.
Vore de så rika låg de nog vid en pool nere på Rivieran istället?
Såg ett program om våra ungdomar hur de tänker pga av alla rykten de hör om allting.
Att våra gamla behandlas extremt illa är vårt lands styrande krets fel......Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jul 2014 10:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Idag hade man inslag i morgonprogrammet om våra tiggare, inget fanns av brottsliga ligor bakom, man hade noga undersökt detta. De får ihop ca 70kr per dag inget att leva av för andra så att säga.
Orsakerna var extrem fattigdom, frågan ställdes -vad skulle få oss här att åka dit och sitta med en mugg?
Men regler ska också följas är det förbud att tälta så gäller det alla.
Stadsmissionen har olika projekt på gång, även andra, försäljning, mm, utbildning.
Samt att Rumänien , Bulgarien får krav på utbildning, skola mm, man kan säkert häva bidrag om inte detta åtföljs.
Som damen sade- är du avundsjuk på tiggarna ,vad hindrar dig att sitta där med en mugg-?
Tills de får hjälp hemma vill jag bidra med en slant till mat och medmänsklighet, ett leende är gratis, en vänlig nick, att våga möta dessa sorgsna ögon och visa att man ser, det kostar inget.Godhet lönar sig alltid, det stärker hjärtat....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 jul 2014 09:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Med tårar i ögonen läste jag att tiggarna nu slåss om platserna att sitta och tigga på, Länderna runt oss kommer med sina tiggeriförbud, var ska de då ta vägen?
EUs fria rörlighet inbegriper inte tiggare, men kriminella ligor?
Varför ska de grova brottslingarna gå fria och tiggarna visas ut, det är om något att sila mygg och svälja kameler, knarkhandeln, brottssyndikat,vinster på välfärden, butiksrån mm verkar vara en struntsak i sammanhanget..
Alla mord som nu varit i både Norrköping och Linköping, ses med blidare ögon än tiggarna.
Varför? Gör det så ont i vår själ när vi ser dessa människor som inget annat val har än att tigga?
Jag har stått vid Mirum gallerian och kollat folket hur de reagerar på den fattiga kvinnan som tigger i värmen. Vad tänker hon om oss?
Är hon en medmänniska till oss, vi som rullar fram med fulla kundvagnar, är hon och hennes hunger lika stor som alla oss andra som knappast kan gå pga vällevnad?
Hennes sorgsna ögon berör inte många, en del blänger, men de flesta går förbi utan att se henne alls, cynismens ansikte.
Någon väser något elakt-,tack, tack- säger hon. Kanske de enda Svenska ord hon lärt sig?
I går slokade hon i värmen, skinnet är brunt och torrt, i muggen ligger en guldtia och några enkronor, många hjälper gärna till att sprida rykten om tiggarna och rasismen frodas.
En gång kanske deras Romska förfäder drog genom vårt land och kördes bort från plats till plats, vi förfasar oss över hur de behandlades då????? Dessa Romer är lika fattiga som de på 1800-1900 talet.
Jag önskar att de få organisationer som fortfarande hjälper minoriteter kan få till bra hjälpprojekt. Jag känner sorg. -Ecce Homo-, (se människan)Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5128 31 jul 2014 16:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Sunny skriver att grova brottslingar går fria men tiggare visas ut. Stämmer verkligen det? När har några tiggare visats ut från Sverige? Du skriver att knarkhandel och butiksrån är struntsaker var får du sådana idéer ifrån? Jag tror att rättsvårdande myndigheter gör vad de kan mot både knarkhandel och butiksrån, har du några fakta som tyder på motsatsen? Även om man blir känslomässigt engagerad så tycker jag att man måste hålla sig till fakta i en debatt.

Skrivet av Inaktiverad 5648 31 jul 2014 16:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Tiggare bussas hem från flera kommuner men är snart tillbaka, och den fria rörligheten som EU-medborgare gör att tiggeriet ökar och blir bekymmer som är svåra att lösa. Större press på deras hemländer behövs men det händer inte mycket.

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 jul 2014 16:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag skrev att tiggeri förbjuds i våra grannländer och att de då tar sig hit, det ska bli straffbart tex i Danmark att ge dem pengar.
Alltså visas de ut från grannländerna indirekt.
Vore det inte bättre att lägga den tiden på den verkliga brottsligheten. Straffen är låga, här gick alla fria vid två mord utom en person, fast 20 tal var inblandade i dessa släktfejder av slagsmål och misshandel.
Straffen för grova brott är låga, 13% av alla våldtäkter går till dom.De flesta sker i hemmet.
Jag håller med dig fakta är fakta, de finns i varje dagstidning.
Inget jag skrivit strider mot det.
Känslosam ja, medmänniska ja, vore alla det vore fattigdom och krig utrotade och all annan kriminalitet också.
Jag har inga Romska släktingar,är inte Romsk själv, inte en droppe, men det spelar mig ingen som helst roll.Men kanske bäst att påpeka det.
Jag har arbetat inom Kommun , skola, landsting och sett och hört det mesta under nästan 50 år.
Jag samlar på fakta innan jag debatterar....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5128 31 jul 2014 16:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Det är inte fakta; att de förbjuds att tigga i Danmark och de då åker till Sverige kan inte på något sätt kallas utvisning! "vore det inte bättre att lägga den tiden på verklig brottslighet" skriver du, avser du då dansk polis? Att du tycker att straffen allmänt är låga är tyckande och inget fakta och gör inte på något sätt att du kan påstå att butiksrån och knarkhandel är struntsaker. Du tar några enstaka lösryckta fall som bevis för dina teser. Om du tycker att straffen är så låga att de kan benämnas struntsaker visa då vad det gemonsnittliga straffet för butiksrån eller knarksmuggling är. Straffet för grovt rån är från fyra till tio års fängelse, jag tycker inte att det är tecken på att det betraktas som struntsaker. Så jag tycker nog att något av vad du skrivit strider mot fakta.

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 jul 2014 17:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det står dig naturligtvis helt fritt att ha din åsikt liksom jag har min.
Hur många rån klaras upp av åldringar på guldkedjor på stan där de rycks omkull och skadas ill? Alla gruppvåldtäkter,stölder i hemmet av olika lurendrejeri, telefonbluffar mot gamla, ligor och motorcykelgäng, med droger och vapenhandel,vägpirater, osv, osv.
Visst går väl många djupt kriminella fria,som aldrig åker aldrig åker fast?
Våld mot kvinnor med kvinnofridskränkningar ligger mycket lågt i prio.
Jag har kontakt med poliser i bekantskapskretsen och de säger det är bara att skumma på ytan.
Men jag rekommenderar de som lider väldigt av tiggeriet och slåss för förbud att se filmen-de röda stövlarna-.
Bättre tigga än bli en brottsling.Så resonerar de som tigger.
Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 jul 2014 17:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Glömde att jag inte menade att det var struntsaker med grova brott, naturligtvis anser jag det ska ha högsta prio i ett civiliserat samhälle. Men ingen hinner med. Därför blir det så märkligt då man ska förbjuda tiggeri. Förbjud all stöld osv,men se det går inte. För folk skiter i lagen, de tar det de vill ha, de ber inte om det...Mvh/Sunny.
Nästa inlägg

Sidor: < 1 2 [3] 4 5 ... 10  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".