Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Invandringsproblematik?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Invandringsproblematik?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 54.
Sidor: < [1] 2 3 4  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 09:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min tråd om Romska tiggare övergick till att handla om invandring, därför öppnar jag denna tråd istället. Jag vill inte flytta fokus från deras situation....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5648 4 aug 2014 09:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Problemet är att tiggarna drabbas av detta men jag håller med dig. Risken är att det ballar ut om inget görs och det är ett jätteproblem så länge deras hemländer inte gör något trots alla miljarder som EU pumpar in för att hjälpa de fattiga.

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 09:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Bärplockarna och tiggarna ligger mig så varmt om hjärtat, ligor finns av alla nationaliteter.
Alla motorcykelkillar är inte banditer bara för att en del är det. Ungefär så.
Men jag vet för lite om allt som rör EU bidrag, invandring, uppehållstillstånd osv för att delta i den debatten. Jag har själv haft rötägg på klinikerna av olika ursprung, men 99% var Svenska barn.
Jag lämnar tråden fri för de som kan debattera invandringen.
Mvh/Sunny.

Skrivet av Inaktiverad 5648 4 aug 2014 09:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det verkar som regeringen skärpt kollen på de som anställer bärplockare och kräver någon form av garanti för deras löner. Det får inte vara hur slappt som helst.

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 10:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja jag såg det och allt sådant är toppen. Vi lider av värmen, jag såg de små barnen från två år i våra skogar uppätna av mygg, för att vi ska ha billig sylt.De lider också. Vi är för lata att gå i skogen och plocka. Jag erkänner mig skyldig. Jag orkar inte och det gör inte många av bärplockarna heller.
De som städade Bråvalla spydde.
Jag ska gå med Ella innan det blir alldeles för hett ute.
Gubbens första arbetsdag, hans lärlingar var solbrända, flest Syrianer, alla utom en har fått arbete på bra målerifirmor.Några tog full pott på gesällprovet. Kul...Mvh Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5648 4 aug 2014 10:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vad kul att de fått jobb, det är det viktigaste och alla kan inte jobba med TV eller bli "kändisar".

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 21:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tror på lärlingssystemet, ungdomarna lär sig yrket från grunden, att hålla tider, släppa mobilen, nu har han fått en tjej också, hon är duktig. Bra av firmorna att anställa de nya, men de har ju visat framfötterna.
Våra ungdomar måste få känna att de kan lyckas själva utan mammas och pappas pengar.
Kunna skaffa egen bostad, körkort och bil....De får göra en egen lägenhet som examensarbete som sedan bedöms och betygsätts.Vår kommun är bra så med lärlingsplatser...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 4 aug 2014 21:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Förr fanns det lärlingar överallt men nu finns det ingen tid eller pengar att låta någon ta hand om lärlingar, sorgligt och nu ser vi resultatet.

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 aug 2014 13:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Här är tråden om invandrarfrågor . Bara att skriva hett, vitt och brett.Mvh/Sunny

Skrivet av blyfot 20 sep 2014 18:22
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

tisdag 5 augusti 2014, kl 12:41 skrev Farida
Farida är bara en signatur eller ett alias ute på internet. Namnet fick jag på en resa i Egypten för många år sedan och jag tyckte om det och därför använder det som signatur. Håller med dig jag skriver mer om min politiska övertygelse än om allmänmänskligt synsätt. Varför det är mer politiskt från mitt håll är att jag inte gillar hur Sverige förändrats och håller på att förändras i rasande fart på grund av en idiotisk politik och då mest invandrarpolitiken som ingen mer än SD vågar ta upp.... Jag saknar Sverige...och har insett att den är på väg åt sin egen undergång.

Tom Dalai Lama håller med att Sverige är på fel väg och honom kan väl ingen kalla för rasist .....

Dalai Lama: Flyktingarna måste hjälpas på plats
Den massiva invandringen från tredje världen till Europa är inte hållbar. Istället för att fortsätta låta asylsökarna välla in borde de europeiska regeringarna försöka skapa stabilitet i de regioner som människor flyr från, enligt den tibetanske andlige ledaren Dalai Lama.
Under ett besök i ett buddistkloster i Toscana konstaterade fredspristagaren att massinvandringen kan stoppas om man skapar mer långsiktiga lösningar på problemet.

– Italienare och i synnerhet sicilier har visat att de har ett stort hjärta, men för att lösa flyktingproblemet är det nödvändigt att ingripa i dessa länder och försöka få bukt med de krig och konflikter som orsakar utvandringen, sade Dalai Lama enligt ANSA.

Den italienske Europaparlamentarikern Mario Borghezio berömde Dalai Lama för hans uttalande, som han menar var mer insiktsfullt än det som exempelvis påven sagt om problemet.

– Vi som alltid har vördat Dalai Lama som en försvarare av det tibetanska folkets frihet och identitet uppskattar mycket den stora lärdom som denna andliga vägvisare ger oss alla. Även de som, liksom våra nuvarande makthavare, inte låtsas känna till problemet och faran med att urskillningslöst öppna gränserna för invandrare, säger Borghezio i ett uttalande.

Dalai Lama har ofta pekat ut massinvandringen av kineser till Tibet som det största hotet mot nationens identitet.

– Det ohämmade inflödet av kinesiska invandrare till Tibet får som effekt att Tibets distinkta kulturella och religiösa identitet översvämmas och tibetanerna reduceras till en obetydlig minoritet i sitt eget land. Det är inget mindre än ett kulturellt folkmord, sade han under ett tal i samband med 38-årsjubileet av det tibetanska upproret.

I alla andra länder så förstår medborgarna att en svensk invandrar och integrations politik inte fungerar under en längre tid. Även här så lär det vara minst 40% som delar den insikten . Svårt att förstå varför vi skall köra på och blunda för alla problem som uppstår med massinvandring ändå tills hela samhället havererar. Instämmer med din syn.

Uppdaterat: 20 sep 2014 19:29  
Skrivet av Inaktiverad 5648 21 sep 2014 13:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Du får väl fråga dem.

Skrivet av Bengt 21 sep 2014 15:27
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Skrivet av Mixer 21 sep 2014 13:30
... Hjälpen till flyktingar på plats globalt är ½ miljard.
Flyktingar som kommer hit kostar upp till 250 miljarder per år netto, alltså 500 gånger mer!...

Var har du fått den där siffran ifrån? Verkar som du varit in på "fel" sajt och bara tagit ett påstående för given sanning. Siffran "250 miljarder" i sig kan diskuteras, för det finns olika sätt att räkna, och alla räknar på det sätt som gynnar sin sak bäst. Däremot är det ingen tvekan om att "netto" som du påstår är fullständigt felaktigt. Var har du fått "netto" ifrån? Det är endast som bruttosiffra de där nivåerna kan diskuteras. Just netto-kostnaden är mycket omtvistat, och när det gäller den är det verkligen öppet för många olika sätt att räkna och därmed får man helt olika nettosiffror.
Vad gäller sådana kalkyler kan man t.ex. läsa nationalekonomen Joakim Ruists undersökning amed utgångspunkt på den summa SD säger sig kunna spara genom att minska asylinvandringen med 90%: Se Joakim Ruist: invandring och ekonomi
Slutsatsen nationalekonomen drar är att en sådan minskning av asylinvandringen som SD säger att de vill ha ger en besparing om 80 miljarder kronor, medan SD själva påstår, utan att redovisa en hållbar kalkyl, att det ska ge 152 miljarder kronor. En väldig skillnad alltså, mellan SD:s påstående och vad en nantionalekonom kan räkna fram.
Alltså; åsikter får man ha - och troligen vill vissa inte ha någon asylinvandring alls oavsett om de inte kostade något alls - men om man nödvändigtvis ska påstå vissa siffror, då ska de siffrorna vara rätt och verifierade. Annars blir det bara ren desinformation, som á la Sovjetunionen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 21 sep 2014 15:31  
Skrivet av Inaktiverad 5648 21 sep 2014 15:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Om du kollar Sd-sajten Avpixlat som bara debatterar dina bekymmer om invandring och där hittar du nog fler som delar dina åsikter än här.

Skrivet av Bengt 21 sep 2014 16:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Trådens ämne är viktigt att tänka på - vi ska alltid anstränga oss till att hålla oss till respektive tråds ämne. I detta fall är det "Invandringsproblematik?" och faktiskt inte vad folk röstar på osv. (för övrigt kan jag meddela att valet 2014 är över, se framåt).

Skrivet av Mixer 21 sep 2014 15:37
Enligt denna från Regeringen är det minst 55 miljarder per år netto för den offentliga sektorn. Introduktionen förskönar innehållet
ESO: 2009:3 Invandringen och de offentliga finanserna
Utredaren professor Jan Ekberg nämnde 60 häromdagen i radion. ...

Det med "netto" och "brutto" verkar du ha svårt för. Du kanske inte alls förstår det? I så fall är du ursäktad, men det är bäst då att du låter bli att påstå någon siffra alls - skriv din åsikt om frågeställningen "Invandringsproblematik?" om du vill, men trassla inte in dig i matematiken.
Den rapport du refererar till av Jan Ekberg är mycket omfattande och tar upp mycket - den är inte lättläst och man bör som lekman inte ta en lösryckt siffra därifrån som man troligen inte fullt ut förstår vad den står för.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 6335 19 dec 2014 17:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Merith Wager är en person som är insatt och har varit det under lång tid.
Hon är född 1946 i Finland, är en finlandssvensk debattör som innehade uppdraget som Medborgarnas flyktingombudsman, en ideell kommitté grundad på initiativ av Mauricio Rojas. Kommittén skapades år 2002 och lades ner 2007 och Merit Wager blev den enda som hade uppdraget som flyktingombudsman. Wager mottog år 2002 fondförvaltaren Bancos humanpris för sin kamp för en humanare flyktingpolitik.
Hon skriver idag - Ni är genomskådade, varenda politiker som nu börjar komma med ”förslag” på integrationsområdet!
Bla. "Men svenska megalomaner fortsätter med sina pinsamma ansvarskrav på andra länder som har en betydligt mer hanterbar asylinvandring som de klarar av och som har gehör hos landets befolkning. ”Medmänsklig stormakt”? Är det verkligen så Ullenhag ser på Sverige? Ja, kanske ur ett blåögt, storsvenskt perspektiv men knappast ur en verkligt skyddsbehövande asylsökandes dito. Och inte ur ett verklighets- och faktabaserat perspektiv, för verklighet och fakta skyr politiker ofta som pesten. Den verklighet och de fakta som existerar är, trots att det handlar just om verklighet och fakta, i svenska politikers och journalisters ögon ”rasistiska” och ”främlingsfientliga”. Den synen gör att Sverige får en massa mer eller mindre löjliga och helt verklighetsfrämmande ”förslag” på integrationsområdet från fega och/eller rent okunniga politiker.

För i Sverige rasar det in folk som inte har några asylskäl alls (knappast något som andra ansvarskännande EU-länder vill ha) varav 89 procent har inga id-handlingar, och som kanske är personer som de verkligt skyddsbehövande har flytt ifrån. Som vet att det går att snacka omkull svenskar och som vet att om de får avslag så kan de stanna här ändå. Och alla är de lika välkomna i den ”medmänskliga stormakten”, där politiker floskelmässigt kallar alla asylsökande för ”människor som flytt från krig och grymheter”. Välkomna är alltså IS-anhängare som kommit hit på falska handlingar (kanske stulna av kristna som de skurit halsarna av), terrorister, kriminella, ”bidragsinvandrare”, sjukdomsinvandrare, personer som redan har uppehållstillstånd i andra EU-länder. Bland dem ”drunknar” de, som enligt utlänningslagen har asyl- eller skyddsskäl här."
Läs hela på hennes blogg, där finns många intressanta artiklar från miggorna de som jobbar på migrationsverket.

http://meritwager.wordpress.com/2014/12/19/ni-ar-genomskadade-varenda-politiker-som-nu-borjar-komma-med-forslag-pa-integrationsomradet/

Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".