Affes statistik är kanske OK men jag ser inte just den sajten som seriös och neutral i invandrarfrågan. Vad som hänt under den korta tid han redovisar är säkert sant men att enbart med detta som bakgrund sia om framtiden funkar inte alls. Invandringen och invandrarpolitiken är tvärs emot hans vision i högsta grad föränderlig.
Som ett komplement till vad jag skrivit tidigare så skrev Aftonbladet om att
invandring lönsam
OK, vi kanske bara ser de där som får bidrag och bor i gettona. Då är det mycket lätt att enbart se det som en stor ekonomisk belastning. Tyvärr så glömmer man lätt bort alla de som lyckats och i många fall väldigt väl. Det borde vara dessa som med sin höga inkomst jämnar ut statistiken och gör den lönsam?
Men att utifrån de gjorda utredningarna säga att alla invandrare var för sig är lönsamma det är ungefär som att säga att alla svenskar har gott ställt. Det finns både fattiga(olönsamma?) och rika(lönsamma?) i båda grupperna.
Men skall vi diskutera invandringens problematik måste vi inte bara se alla utgifter utan även allt som hamnar på pluskontot. Och att diskutera invandring med dess problematik är inte, enligt mig själv, rasistiskt som vissa politiker antyder.