Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Invandringsproblematik?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Invandringsproblematik?

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 54.
Sidor: < 1 [2] 3 4  > »
Skrivet av Inaktiverad 6335 19 dec 2014 18:34
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag läste alla inläggen här och det kommer snart en bok om invandringen och kostnader av Tino Sanandaji forskare i nationalekonomi. Det tog 3 dagar att få ihop 400 tusen så det är många som är intresserade av detta. Boken kommer ut på Svenska och Engelska, utländsk press är intresserade hur det står till i Sverige, den kommer även att kunna läsas på nätet.

http://www.tino.us/2014/12/hjalp-mig-med-fundraising/

Skrivet av Inaktiverad 3466 19 dec 2014 20:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

All heder åt detta forum där alla får framföra sin åsikt utan censur!
Jag förstår inte varför de etablerade partierna är så rädda för debatt om invandrarfrågan? Att det kostar massor av pengar, men även
tryggheten i samhället, Jag som "gammal gaggig gubbe" är skrämd av
samhällsutvecklingen , med rån och stölder som tidigare var tabu
även för de värsta Svenska kriminella.
MVH Sven

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 dec 2014 21:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Våldsproblematiken måste man först arbeta med, det går att komma undan med ganska mycket och få under tio års fängelse. De tre sista styckmördarna -Svenska- är under 25 år alla tre.
Allt blir grymmare och hårdare. Våldet tar nya former, hur kan en ung hästtjej stycka en vän av svartsjuka.
Vissa borde aldrig släppas ut mera.
Jag tycker att alla brottslingar ska ha straff som gör nytta ,även unga brottslingar. Arbeta i skogarna i Norrland, arbeta för maten och lära sig lagar och regler.
Uppfostras på nytt, inget barn blir hjälpt av dalt och normlöshet. De blir som jättebabysar som ställer till det för andra, men de kan inte knyta skorna? Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5306 19 dec 2014 22:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Något som hittillsvarande debattörer missat är att invandringen är inte bara kostnader. Nej det finns till och med de som påstår att invandringen genererar vinst. Tyvärr kan jag inte just nu ge länken men den går att googla fram.

Invandringen har under min livstid förvandlats från arbetskraftsinvandring då man hämtade busslast med Italienare till bland annat SKF i Göteborg. Irakiska ekonomiska flyktingar och alla olika före detta Jugoslaver och så de som kommer nu.

Jag minns problematiken på slutet av 1900-talet då jag hade nära kontakt med bland annat Jugoslaver, Somalier och Iranier. Regeringen hade då ingen beredskap för hur man hanterade de högutbildade inkommande högutbildade jurister. Man placerade då ut invandrarna i stora då lediga områden som idag kan liknas vid getton.

Jag bodde då själv i ett av de mest omtalade dito i Göteborg. Och hade mycket utbyte både med dåvarande grannar och invandrarvänner.

Invandrarproblematiken bör man se från flera håll. T.ex. hur fördelas kvoterna inom Europa, Sverige och i våra Kommuner? Skall alla länder i EU ta emot lika många var? Eller skall det vara i proportion till innevånarantalet i landet man placerar flyktingarna/invandrarna? Kan man sätta en kvot att så många invandrare/flyktingar måste respektive Kommun ta emot? Eller är det Kommunens ekonomi som skall styra antalet flyktingar/invandrare man tar emot?

Eller skall vi bara ta emot så många flyktingar/invandrare som vi har bostad och jobb till?

Hur länge är humant för att vänta på uppehållstillstånd och om man får stanna i Sverige.

Om vi nu tar emot ett visst antal invandrare/flyktingar hur skall vi hantera det efter det de kommit hit? Hur validerar/översätter vi deras kunskap och utbildning till svenska förhållanden. För vi tycker väl inte det är bra att högutbildade tvingas städa på järnvägsstationen eller ta annat lågstatusjobb? Har de hög utbildning och vi inte tar vara på den då slösar vi i Sverige med invandrarkapitalet.

Just det vi kan inte bara se det som en belastning utan det är ju också en resurs. En resurs som i initialskedet kräver ekonomiskt understöd till bland annat bostäder. Men för att sköta allt omkring invandringen skapas ju också hela tiden ett antal jobb. Hur många fler anställda har inte Bert Karlsson fått anställa sedan man började med flyktingboenden?

Detta var en del av de problem som kan finnas vad gäller invandringen. Genom att man tidigare inte ens diskuterat problemet med Sverigedemokraterna så har de "ägt" frågan och på så sätt fått massor av sympatier från svenska folket.

Skrivet av Mynta 19 dec 2014 23:07
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Naturligtvis har många i detta landet Sverige levt i villfarelsen att vi alltid skulle ha tillväxt och ha det bra och tryggt och inte behöva dela och framför allt inte få det sämre för att andra länders folk skulle komma hit!
Rekordlång mening!
Nu tillhör vi EU och nu som alltid är det krig i världen...

SD har ägt frågan och gissningsvis kommer de att äga den framgent också.

Under 1960-talet kom många finländare till min barndoms skogsby och det mottagandet de fick skulle föra allt för långt att berätta.
Det var ett icke-mottagande men skogsbolaget behövde arbetskraft och finländarna behövde arbete.
- Hur många generationer skall det gå innan man blir svensk då? Jag har mina anor i Savolax och är en svedjefinne i 15 generationen -är jag en svensk?

-Vi saknar resurser till att ge alla de som kommer den start som skulle vara nödvändig för att så snabbt som möjligt komma in i samhället och generera intäkter i stället för som nu kostnader.

Arbetskraftsinvandringen från Finland fungerade och till stor del var det nog för att de som kom ville bli som vi var på byn med den skillnaden att finländarna byggde bastu och vi blev renare!
Detta var småskaligt och hanterbart.

Lösningen är inte enkel men entreprenörerna gnuggar händerna och tjänar pengar på situationen.

Visst kan det vara vinst men hur inhumant vore det inte om russin plockades ur kakan-man valde attraktiva arbetsgrupper och struntade i resten.

Det är väl nog illa nog att i detta "välfärdsland" finns inga resurser till att ta hand om sjuka åldringar så de får vara kvar på sjukhuset och uppta platser och stoppa operationsköerna.

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 dec 2014 08:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tyvärr är mitt minne, ett minne blott. Men jag hörde intressanta siffror för några dagar sedan. Var tredje läkare var invandrare, osv inom varje yrkeskår. Den skatt de betalade var högre än alla kostnader för invandring. Så sa de mycket mer intressant som tyvärr försvunnit i glömskans hav. Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 6335 20 dec 2014 14:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det kan man kalla skatt, 250 miljarder per år :)

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 dec 2014 20:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Inom Taxinäringen, hemtjänsten, sjukvården, fabrik, arbetar det mest invandrare.De betalar väl skatt till hela samhället som alla andra?Samt att de då ska ha samma förmåner som sjukvård, Arbetslöshetsunderstöd osv? Alla Svenska medborgare oavsett härkomst har väl samma skyldigheter som förmåner.
Vad vore en stad utan en Pizzeria, Kinakrog, Kebabbar osv?
Deras företag ger arbetsplatser och skatt?
Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5306 20 dec 2014 21:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Skrev i förra inlägget om att invandringen eventuellt till och med kunde vara lönsam. Här en länk lönsam invandring?

Jag har mött många exempel på då svenska samhället haft mycket svårt att på grund av nitisk byråkrati inte klarat av att hjälpa invandrare som är utanför ramarna. Som t.ex. mannen som sprang runt på arbetsförmedlingen med en egentillverkad stol och ville ha hjälp. Han kom till oss på facket och var helt förtvivlad för Arbetsförmedlingen kallade på polis och han blev utkastad. Min kollega och jag slog våra huvuden ihop och ringde ett visst projekt och förklarade situationen. Mannen med stolen fick omedelbart komma in i projektet. Och ja...senast jag hörde av honom hade han en verkstad med flera anställda och renoverade gamla fina möbler åt det rika folket!

Det var ett exempel, men det finns fler där invandrarna tar de jobb svenskarna ratar. Titta t.ex. på alla grönsakshandlare i Göteborg och många marknadsstånd styrs idag av invandrare. Så att de skulle ta jobben från svenskarna är nog en myt...

Skrivet av Inaktiverad 5648 20 dec 2014 21:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Så är det men alla har inte fattat detta.

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 dec 2014 09:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Bra inlägg -honom-, du skriver allt jag tänker.
Vad jag vet är att inom hemtjänsten så är de flesta invandrare, som om de svenska ungdomarna skulle vilja göra nedre toalett på de gamla?
När jag gick min utbildning i sjukvården fick vi lära oss steg för steg hur man tvättade patienter-övre och nedre toalett, löständer och munvård.
Hur man bäddar rent utan att patienten behövde gå upp. Allt var rent och fräscht, både rummen och patienterna.Vi var unga flickor som aldrig sett en man naken, men det fanns inget som hette -jag vill inte-,man var vänlig och förstående mot de sjuka, vi ville hålla rent på sjukrummen. Vi skrubbade och mördarbakterier hade ingen hört talas om.
Vi var färre personal då mot nu, patienterna kunde ligga i månader om de inte var botbara.
Man lärde sig om livets villkor.
Då var vi där för patienternas skull, nu är man där för lönen.
Många utlandsfödda har en större känsla för gamla. Vi har en vana att inte själva ta hand om våra gamla.
Fram för fler lärlingsprojekt, min gubbe har ett och fått ut så många grabbar i arbete, både Svenska och invandrare. De har gjort sina gesällprov och fått jobb. AF är jättenöjda.
Att gå bredvid en äldre hantverkare och lära sig från grunden ger en gedigen utbildning.Jag tror det är det bästa inom hantverksyrkena.
Men han får fostra också, tider,hur man uppför sig på arbetsplatserna, noggrannhet och livserfarenhet.....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 6335 21 dec 2014 11:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Samhället har förändrats, landet förändras hela tiden människorna blir alltmer självcentrerade, värderingar ändras.
Så är det. Att fler utlandsfödda jobbar med gamla beror nog på var du bor även om det jämnar ut sig efter hand.
En bild av hur det är och blir.
Klicka på kommun och år.
http://statistics.heliohost.org/prognos2050/

Skrivet av Inaktiverad 5306 21 dec 2014 11:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Affes statistik är kanske OK men jag ser inte just den sajten som seriös och neutral i invandrarfrågan. Vad som hänt under den korta tid han redovisar är säkert sant men att enbart med detta som bakgrund sia om framtiden funkar inte alls. Invandringen och invandrarpolitiken är tvärs emot hans vision i högsta grad föränderlig.

Som ett komplement till vad jag skrivit tidigare så skrev Aftonbladet om att invandring lönsam

OK, vi kanske bara ser de där som får bidrag och bor i gettona. Då är det mycket lätt att enbart se det som en stor ekonomisk belastning. Tyvärr så glömmer man lätt bort alla de som lyckats och i många fall väldigt väl. Det borde vara dessa som med sin höga inkomst jämnar ut statistiken och gör den lönsam?

Men att utifrån de gjorda utredningarna säga att alla invandrare var för sig är lönsamma det är ungefär som att säga att alla svenskar har gott ställt. Det finns både fattiga(olönsamma?) och rika(lönsamma?) i båda grupperna.

Men skall vi diskutera invandringens problematik måste vi inte bara se alla utgifter utan även allt som hamnar på pluskontot. Och att diskutera invandring med dess problematik är inte, enligt mig själv, rasistiskt som vissa politiker antyder.

Skrivet av blyfot 21 dec 2014 12:43
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Ja det skiljer sig mycket mellan olika kommuner hur man lyckas med integrationen, beroende på hur många som kommer och hur många jobb det finns. Andelen utrikes födda eller inrikes med utrikes födda föräldrar var 2010 här i Säffle 8,5% av befolkningen och andelen som var i arbete 45%. Filipstad som tagit emot fler 12,1% utrikes födda hade 38,2% i arbete så man kan väl tänka sig att den kommun som tagit emot 1 utrikesfödd har 100% i arbete.Men den utrikes födda gruppen har många trasiga människor med ett stort vårdbehov och redan nu så har en del kommuner 4 års väntetid till tandvården.Så många kommuner har redan i dag stora problem med att klara välfärden så man kan inte bara lösa problemen genom att sticka huvudet i sanden och bara lyfta ena sidan på det positiva, negativa. Ser man framåt så är dagens problem med skola, bostäder, arbete i många kommuner väldigt små jämfört med hur det ser ut om 4 år om utvecklingen fortsätter som i dag. Förmodligen så börjar många politiker i alliansen inse detta så debatten om invandringen kommer att lyftas fram till nyvalet från den sidan och därför vinner dom valet.

Skrivet av Inaktiverad 6335 21 dec 2014 17:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag börjar undra om det inte är större än vad det verkar.
Det var en artikel i BBC i somras om Peter Sutherland som är chef i FN:s forum för migrationsfrågor och särskild representant i migrationsfrågor utsedd av FN:s generalsekreterare. Han är också styrelseledamot i Goldman Sachs och före detta ledamot i British Petroleum.
Han tycker att massinvandring är mycket viktigt för ekonomisk tillväxt och att EU skall undergräva homogenitet i länderna.
Sverige har hoppat på tåget till fullo med skillnad från andra länder i EU men så har många höjdare också deltagit på Bilderbergarnas möten.
Det börjar verka utstuderat.
Det är nog mer pengar än människor det handlar om, men det är ju inte så ovanligt :)
http://www.bbc.com/news/uk-politics-18519395
Nästa inlägg

Sidor: < 1 [2] 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".