Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Quick-Bergwall-cirkusen

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Quick-Bergwall-cirkusen

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 57.
Sidor: < 1 [2] 3 4  > »
Skrivet av ariosa 3 nov 2013 15:42
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

En annan sak jag har funderat över med Quick Bergwall är namnbytet. Jag kunde ha förstått namnbyte om han var helt frisläppt och skulle ha en chans att börja om efter avtjänat straff utan att belastas av vad som varit. Men som det är nu så har det ju ändå basunerats ut överallt att han bytt namn - och till vilken nytta är det då med detta namnbyte? Är det nån som har förstått nyttan med det namnbyte så skriv gärna ner det. Beror det enbart på media att det nya namnet basunerats ut tillsammans med det tidigare eller är det han själv som velat ha det så?

Skrivet av Inaktiverad 5128 3 nov 2013 17:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Namnbytet hade väl ingenting att göra med någon skyddad identitet, det var ju ett tillbakabytande till sitt egentliga namn (Sture Bergwall)och handlade nog mer om ett försök att få ordning på sitt kaotiska liv. Det handlar nog inte heller om att "leka tittut" och jag kan förstå att han kan upplevas som "obehaglig", det handlar ju om en psykiskt sjuk människa som dessutom är otillbörligt manipulerad och drogad av dem som är satta att vårda och hjälpa. Han fick höga doser narkotikaklassade läkemedel, något som senare avbröts och i efterhand fått mycket kritik av bland annat en docent i rättspsykiatri.

Jag vill också påminna om att resningsansökningarna inte i något fall ledde till en ny rättegång. I samtliga fall bedömdes underlaget för dommarna så undermåligt att han frikändes utan ny rättegång, av ett flertal olika åklagare.

Det är en gåta hur en åklagare, en polis, en terapeut, en psykolog, en "minnesforskare" och hans egen advokat(!) kunde skapa en massmördare. Kommer någon av dem att ställas till svars för vad de gjort? Knappast. Sture Bergwall är ett offer för dessa och kan knappast lastas för vad de åstakom.

För de som är intresserade rekomenderar jag boken "Mannen som slutade ljuga" av Dan Josefsson eller "Fallet Thomas Quick" av Hannes Råstam.

Skrivet av ariosa 3 nov 2013 17:20
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Jag vet inte - jag tycker inte att man enbart kan lasta alla andra människor för att det gick som det gick. Visst är det underligt att så många människor inte genomskådade honom, men trots allt har han en stor aktiv roll själv i att betraktas som massmördare. Det värsta i allt detta är att därigenom gick en annan/flera andra mördare fria och ett hinder för rättvisan uppstod. Visst är han psykiskt sjuk och visst är det många andra människor som har ett ansvar - men varför skulle han inte själv ta en del av det ansvaret?

Skrivet av Laura 3 nov 2013 19:13
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Jag håller med dig, ariosa, människor som blir "oskyldigt dömda" har ibland själva medverkat, det gäller t ex Quick/Bergwall och Christer Pettersson, de ville väl stå i rampljuset på något sätt.
Värre är väl med dem som döms mot sitt nekande, t ex Olle Möller och Jay Rahman. Där kan man tala om rättsskandaler!

Skrivet av Inaktiverad 5128 4 nov 2013 09:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Det är tydligen svårt för vissa att acceptera att en psykisk sjukdom är en sjukdom med allt vad det innebär. När det gäller en somatisk sjukdom så är det lätt för de flesta att tänka sig att det kunde vara jag som fick den sjukdomen, men inte när det gäller en psykisk sjukdom. Vissa psykiska sjukdomar innebär vanföreställningar och ett icke friskt handlande som kan vara svårförståliga om det skulle gälla en frisk människa, vilket det här inte gör.
Det är inget ovanligt med falska erkännande i brottmål men det är ju rättsapparatens uppgift att sortera bort dessa vilket man gravt har misslyckats med här.

Skrivet av tigrib 4 nov 2013 12:55
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Ja här håller jag MED dig Bosse. Man kan inte förvänta sig att en psykiskt sjuk person ska kunna ta ansvar.

Sedan är det ju LÄTT att ha åsikter om andra. Trots att man inte har hela bilden klart för sig.
Jag skulle aldrig våga uttala mig helt säkert om Sture Bergvall, om hans agerande eller om hans sjukdom.
För även de som har behandlat honom verkar ju inte veta om han är frisk eller inte. Hur ska vi andra då kunna veta?
Däremot kan(får) vi ju TYCKA. Vi lever i ett demokratiskt samhälle, tack och lov.

Skrivet av umumba 4 nov 2013 13:40
  Skriv ut Direktlänk

umumba

(Medlem)

Svar till Bosse

Blir bara så tacksam över att det finns kloka människor.

Skrivet av ariosa 4 nov 2013 14:24
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Jag tycker att det vore trevligt om man kunde diskutera och få lov att framföra sin åsikt UTAN ATT bli utsatt för sarkasmer och insinuationer om att man inte accepterar psykiska sjukdomar som sjukdomar. Jag tar direkt illa upp av sådant.

Man måste våga försöka se objektivt på sin omvärld och man måste våga ifrågasätta och undra.

Skrivet av Bengt 4 nov 2013 20:44
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Eftersom jag startade tråden (förutom att jag är admin här) så kanske jag bör lägga mig i? Ariosa: Du behöver inte ta Bosses ståndpunkt så personligt. Detta ämne diskuteras också på många andra ställen än här på Vi Seniorer, och Bosse nämner inga namn utan jag utgår ifrån att hans kritik riktas till ett större antal personer. Det finns överlag två skilda infallsvinklar på detta ämne, "Quick/Bergwall"; den ena är utifrån om mannen är "tillräckligt" psykisk frisk nu för att kunna tolereras i vårt samhälle, den andra är ett rättssäkerhets- och likhet inför lagen-perspektiv. Det är det sistnämnda som berör mig mest, och ur det perspektivet borde Sture Bergwall ha flyttas från Säter till annan anstalt för länge sedan (som jag redan tidigare har sagt). Om han ska gå helt fri utan någon tvångsvård, det är en annan fråga, och undersökningen i Göteborg kommer förhoppningsvis att ge klarhet i det. Ett annat sätt att få likhet inför lagen vore förstås att spärra in tusentals andra personer på samma sätt som Sture Bergwall nu sitter inspärrad - men det kan ni väl ändå inte mena att ni vill?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 4 nov 2013 23:17
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Tycker inte du ska ta åt dig, ariosa, det gör inte jag som höll med dig. Visst, man kan inte kräva av en sjuk person att den ska "ta ansvar" men visst är det också i det här fallet så att den sjuke personen vilselett utredarna, och därmed saboterat utredningen. En del av ansvaret för feldomsluten faller därmed på Quick/Bergwall själv, oavsett om han är sjuk eller inte.

Skrivet av Inaktiverad 3534 5 nov 2013 08:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Självklart måste vi få ha olika åsikter, jag är själv tveksam till om Bergwall kan släppas ut, det får den nya utredningen avgöra. Däremot tror jag inte att Sture Bergwall manipulerat alla med sin historia som seriemördare, han har varit hårt medicinerad och fått "hjälp" av psykologerna på Säter att få ihop denna historia. Det framgår tydligt om man läser den bok som jag tidigare rekommenderat. Kan inte tycka annat än att detta är en rättsskandal, särskilt med tanke på att de verkliga mördarna går fria.

Citerar åter igen:

Om boken:
"Råstam vänder på varje papper i utredningen, granskar förhören och går igenom Sture Bergwalls, som är Thomas Quicks egentliga namn, egna berättelser. Han läser domarna och ser rekonstruktioner på video. Han får också tillgång till mängder av tidigare okänt material journalerna på Säters sjukhus, polismäns dagböcker och undangömda polisrapporter. Ett tvivel börjar växa fram hos honom. Genom att tålmodigt lägga pussel nystar Hannes Råstam upp berättelsen om hur Sveriges värste seriemördare skapades."

Leif GW Persson:
"Det är hemskt, det är sant och det är fullkomligt fenomenal läsning"

Skrivet av Oves 5 nov 2013 13:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oves

(Medlem)

Tyvärr Bosse, en man som begått vedervärdigheter som att sticka en kniv i magen på en annan och sedan vrida om och som samtidigt slänger lystna blickar på barn ska enligt min mening hållas bakom lås och bom. Den åsikt du företräder är så fruktansvärt "korrekt" och ultraliberal. Måhända har du inga egna barn eller barnbarn. Så mycket kan jag tala om för dig att om han hade gett sig på några av de mina hade jag personligen sett till att han fått vad han förtjänar. Du och ni andra som alltid sätter förövarens väl och vem framför offrets, måste våga börja sätta gränser! Om inte vi som är l ite äldre gör det vem ska då göra det? Tiden är ur led. Äckel är och förblir äckel i min värld om så hela sveriges journalistkår ivrigt påhejade av folk som Bosse samstämmig basunerar ut hur hemska vi är som kräver skydd för våra allra minsta.

Skrivet av Oves 5 nov 2013 13:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oves

(Medlem)

....som lök på laxen kan man bara referera till den gode Hasse Aros uppgivna fråga i Efterlys på trean apropå alla skottlossningar i Sverige idag: " Håller hela Sverige på att krackelera? Har ni andra seniorer helt glömt Bob Marleys "Get up - stand up. Stand up for your right!" Eller är det bara - med få undantag - blanka dansbansmänniskor här?

Skrivet av Inaktiverad 5128 6 nov 2013 15:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Jag finner det inte meningsfyllt att gå i svaromål med ”Oves”, låt mig bara få påpeka några missförstånd:

Jag anser att Sture Bergwall har blivit utsatt för ett rättsövergrepp, det är illa och bör snarast rättas till oavsett vem SB är och vad han gjort.

Huruvida han är mogen att skrivas ut tycker jag att den rättspsykiatriska utredningen ska avgöra och ingen annan.

Jag anser att brottmål ska utredas och åtgärdas av rättsväsendet, inte av någon annan. Tyvärr har rättsväsendet gravt fallerat till viss del.

Jag anser att psykiskt (såväl som somatiskt) sjuka människor har rätt till en adekvat vård. Tyvärr har SB till stor del inte fått det.

Skrivet av tigrib 7 nov 2013 13:33
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Oj-oj-oj, nu är man klassad som en blank dansbanemänniska. Det var ett nytt ord för mig, men jag förstår vad som menas :-(

Jag försvarar inte Bergwall, för jag har aldrig satt mig in i allt som rör honom. Det jag ville säga var att 'psykiskt sjuka människor inte kan ta ansvar'.

Sen må Bergwall ha manipulerat sina läkare och terapeuter för att få droger och uppmärksamhet, men det borde dom väl ha genomskådat, eller?

Nästa inlägg

Sidor: < 1 [2] 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".