Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Quick-Bergwall-cirkusen

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Quick-Bergwall-cirkusen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 57.
Sidor: < [1] 2 3 4  > »
Skrivet av Bengt 16 okt 2012 22:28
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Vad tycker ni om och omkring detta så omtalade med en psykpatient som erkände 30 mord och som dömdes för åtta av de morden och som nu steg för steg frias från alla morden, och... ja, cirkusen runt omkring detta?
Tar upp det just nu, för jag såg nyss Leif GW Persson TV-program där han sågade tidigare åklagare vid fotknölarna inför öppen ridå. Jag räknar med att det inte var sista ordet heller, utan att det kommer fler "försvar av sin heder" än de vi redan fått uppleva i denna cirkus. Man blir nästan generad å rättsväsendets vägnar när man försöker att sätta sig in i detaljerna om och omkring detta.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 17 okt 2012 16:28
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Ja jag såg och hörde också Leif GW Persson ....
Och Sture Bergwall lät ju väldigt trovärdig.
Han sa att han själv aldrig pekade ut brottsplatserna.
Han leddes dit. Genant !
Hur ska detta sluta?
De verkliga mördarna måste väl ha tyckt att det var jättebra att "Quick" tog på sig skulden.

Skrivet av Inaktiverad 3534 17 okt 2012 19:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Jag har läst Hannes Råstams mycket läsvärda bok om Tomas Quick.

Om boken:
"Råstam vänder på varje papper i utredningen, granskar förhören och går igenom Sture Bergwalls, som är Thomas Quicks egentliga namn, egna berättelser. Han läser domarna och ser rekonstruktioner på video. Han får också tillgång till mängder av tidigare okänt material journalerna på Säters sjukhus, polismäns dagböcker och undangömda polisrapporter. Ett tvivel börjar växa fram hos honom. Genom att tålmodigt lägga pussel nystar Hannes Råstam upp berättelsen om hur Sveriges värste seriemördare skapades."

Leif GW Persson:
"Det är hemskt, det är sant och det är fullkomligt fenomenal läsning"

Tilltron till rättsväsendet är inte stor efter att jag läst boken!

Uppdaterat: 17 okt 2012 19:37  
Skrivet av Bengt 31 jul 2013 23:21
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Gammal tråd blir som ny - Nu i och med dagens domstolsutlåtande är Sture Bergwall konstaterad oskyldig till alla mord han tidigare dömts för.
Vad tycker ni, anser ni någonting om någonting??
Själv har jag varit tydlig om min åsikt, citat av mig själv; "Man blir nästan generad å rättsväsendets vägnar när man försöker att sätta sig in i detaljerna om och omkring detta.".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 1 aug 2013 00:34
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Åtta mord - kanske åtta olika mördare.

Undrar hur mycket rättsväsendet får 'böta' till Bergwall för alla dessa år han oskyldigt suttit fängslad?

Skrivet av Vallmoblomma 1 aug 2013 06:07
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Skandal 1 = En oskyldig man har dömts
Skandal 2= Skyldiga mördare har gått fria
Skandal 3= Anhöriga till de mördade har inte kunnat få klarhet i vad som hänt.

Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Laura 8 aug 2013 21:59
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Jag tycker det är skrämmande att brottsutredare biter sig fast vid en tilltänkt gärningsman och likt en bulldogg vägrar släppa taget. Vi har Olle Möller, vi har Christer Pettersson, vi har Hans Holmérs envisa PKK-spår, och vi har Thomas Quick. Och vem vet hur många flera? Lever vi verkligen i ett rättssamhälle?

Skrivet av Bengt 8 aug 2013 22:17
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 8 augusti 2013, kl 21:59 skrev Laura
Jag tycker det är skrämmande att brottsutredare biter sig fast vid en tilltänkt gärningsman och likt en bulldogg vägrar släppa taget... ...Lever vi verkligen i ett rättssamhälle?

Att EN enskild brottsutredare kan bli fixerad vid ett visst spår är nog tyvärr något vi får räkna med. Den saken bör dock lösas genom att det finns andra omkring som ser kritisk på vad den fixerade utredaren gör, och inte dansar med. Det behöver nog alltid vara så, att inte EN enda person ges all makt (direkt eller indirekt).
Ja, ändå lever vi ett rättssamhälle - om inte skulle de här sakerna förmodligen aldrig kommit fram och uppdagats - men vi måste nog tyvärr alltid jobba på rättssamhällets detaljer, det blir nog aldrig "färdigbyggt".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 8 aug 2013 22:48
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Jo, jag hoppas och tror att vi lever i ett rättssamhälle, men ibland undrar man. Kan EN enskild brottsutredare bli fixerad och styra utredningen, har vi då verkligen ett rättssamhälle?

Men visst har du rätt, Bengt, att i ett icke-rättssamhälle skulle aldrig sådana här saker komma fram.

Skrivet av Bengt 23 okt 2013 17:06
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Cirkusen rullar vidare från stad till stad...
Idag har Förvaltningsrätten i Falun beslutat att en helt ny rättspsykiatrisk undersökning av Sture Bergwall ska göras, och att den ska göras i Göteborg.
Just att det ska ske i Göteborg som inte tidigare har varit inblandade i något ärende rörande Quick/Bergwall måste jag tycka är rätt. Oberoende, på alla plan, psykiatriker behöver titta på detta - de som är direkt eller indirekt knutna till Säter har idag lågt förtroende i allt som har med denna man att göra i mina ögon. Jag anser för övrigt att Bergwall borde ha flyttats till en annan anstalt för länge sedan.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Oves 31 okt 2013 09:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oves

(Medlem)

Quick-Bergvall är förmodligen knallgalen. Minns en blänkare - tror det var på uppdrag granskning - hur en person berättade hur Quick med iskall blick vridit om kniven i magen på en man, som dock överlevde. Har även hört att han är ökänd pedofil. Därmed inte sagt attt han begått alla mord han tidigare dömts för. Ett sådant där äckel passar nog bäst bakom lås och bom - för evig tid. Falska leenden biter iaf inte på mig.

Skrivet av Inaktiverad 5128 1 nov 2013 11:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Sture Bergvall har ett kriminellt förflutet som han är dömd och fått mentalvård för, visst men han har utan tvekan blivit utsatt för ett rättsövergrepp som är gravt. Huruvida han är mogen att skrivas ut tycker jag att den rättspsykiatriska utredningen ska få avgöra. Att påstå att han är "knallgalen" och "en ökänd pedofil" på grund av en hörsägen, liksom att han är ett "äckel" som borde låsas in för evigt tycker jag säjer mer om skaparen av inlägget än om Sture Bergvall.
Det kan väl inte vara så svårt att komma ihåg att det rör sig om en medmänniska som periodvis varit sjuk och som säkert inte haft det så lätt här i livet. Kritiken i det här fallet borde kanske riktas mot psykiatrin och inte mot Sture Bergvall, med det är naturligt vis lättare att sparka mot den som redan ligger.
Jag har just köpt boken "Mannen som slutade ljuga" av Dan Josefsson. Det ska bli en intressant läsning.

Skrivet av Inaktiverad 3534 1 nov 2013 14:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Håller helt med dig Bosse i dina synpunkter!

Sture Bergwall har suttit av sitt straff. Han var på väg att skrivas ut när hela den här historien som seriemördare satte igång. Att han numera betraktas som oskyldig till alla mord är väl helt klart. Att det är en rättsskandal är väl också helt klart. Jag har inte läst Dan Josefssons bok än, men däremot den numera avlidne Hannes Rådstams bok om Thomas Quick. Ett gediget journalistiskt arbete. Jag rekommenderar en läsning Ove!

Det finns en stor risk för att Sture Bergwall är söndervårdad och måste slussas varsamt ut i samhället, bra då att en ny utredning görs av icke tidigare inblandad instans.

Att en rättsskandal är begången råder det ingen tvekan om från min sida! Dessutom går de skyldiga till morden fria!

Skrivet av ariosa 2 nov 2013 16:04
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Jag är kluven i denna frågan. Jag är inte insatt i alla detaljer och det gör det förstås svårt att uttala sig tvärsäkert. Det jag mest undrar över är varför ingen förstod den gången han erkände alla morden att detta är en man som gör allt för att söka uppmärksamhet. Han sökte och fick och får den fortfarande och för mig har det där något av en bismak. Jag tycker inte att det är okej att leka tittut med rättsväsendet och sen bara få allas sympatier flera år senare när man allt har stillat sig och man behöver ny uppmärksamhet.

Sen tycker jag däremot att vi behöver ett säkrare rättsväsende där inte såna här saker kan hända, hoppas att någon granskar detta också

Skrivet av dubbeltur 2 nov 2013 20:23
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Håller med dig ariosa. Kan inte hjälpa att jag känner ett obehag varje gång jag ser och hör honom. Kan inte förklara varför jag inte litar på honom.

--
dubbeltur
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".