Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Sommartid borde avskaffas!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sommartid borde avskaffas!

Skriv ut
Visar inlägg 61 - 75 av 114.
Sidor: < 1 ... 3 4 [5] 6 7 8  > »
Skrivet av Mynta 30 okt 2016 08:49
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Sommartid är bra! Jag behöver den för att jag vill ju inte väcka uppseende med att vara ute för tidigt på väg till Torpet....
Kl.7 är liksom gränsen!
Den inre klockan rår ingen på.

Skrivet av Hola 30 okt 2016 21:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden?

Sovit dåligt, det är fler olyckor och fler dör när tiden ställs om, för att vi "ska få ljusare morgnar" men är bara en tidsfråga innan de är mörka ändå.
Någon sa att färre dör när man ställer om igen, det ska kollas.

Finns FB-grupp/er om saken men är mest aktuellt nu och finns motioner i riksdagen.

Klart trevligt att slippa morgnar utan mörker och hem vill man ändå. Så de flesta vill väl ha vintertiden året runt, för sommaren är väl inget problem?

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden? voto.se/Tidsbyte >>
Uppdaterat: 30 okt 2016 21:37  
Skrivet av Borka 2 nov 2016 12:01
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

söndag 30 oktober 2016, kl 21:16 skrev Hola
Rösta: Illa till mods, ställa om tiden?

Sovit dåligt, det är fler olyckor och fler dör när tiden ställs om, för att vi "ska få ljusare morgnar" men är bara en tidsfråga innan de är mörka ändå.
Någon sa att färre dör när man ställer om igen, det ska kollas.

Finns FB-grupp/er om saken men är mest aktuellt nu och finns motioner i riksdagen.

Klart trevligt att slippa morgnar utan mörker och hem vill man ändå. Så de flesta vill väl ha vintertiden året runt, för sommaren är väl inget problem?

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden? voto.se/Tidsbyte >>

Det verkar inte vara så lätt att slippa ändra klockan 2 gånger om året.

Lite kortfattat:
1/ De som lämnat in motionerna måste få med sig en majoritet av riksdagen för att ett tillkännagivande ska ges.
2/ Regeringen är inte skyldig att följa tillkännagivandet. Vill de däremot gå vidare så har de några problem på vägen.
3/ Det är tydligen en EU-lag och det är bara EU-kommissionen som får lägga fram förslag om ändring, och de tar inte order från ett enskilt medlemsland. Europaparlamentet och ministerrådet lagstiftar och de måste vara överens för att förslaget ska antas.
4/ Sverige måste alltså få med sig både Europaparlamentet och övriga medlemsländer.
5/ Sverige kan visserligen strunta i allt detta och införa sommartid lr vintertid året runt, men då bryter Sverige mot EU-rätten och kan ställas inför domstol och riskera böter eller vite.

P.S. Vi kan ju förstås göra som Storbritannien, men det verkar lite väl drastiskt för att slippa ställa om klockorna.

--
I grunden smålänning
Uppdaterat: 2 nov 2016 12:02  
Skrivet av Bengt 25 mar 2017 22:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är det dags igen!
Citat: Normaltid (vintertid) upphör 26/3 klockan 02.00. Tiden anges då som klockan 03.00 sommartid.
Vi ska alltså ställa om alla klockor inatt klockan 2, ställa fram dem då till 3.

Jag har inte ändrat mig sedan tidigare, jag tycker fortfarande att detta omställande av klockorna två gånger om året ska avskaffas.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 26 mar 2017 04:19
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Behåll normaltiden året om.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 28 okt 2017 16:03
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är det återigen dags! Såhär står det:
Sommartid upphör den 29/10 klockan 03.00.
Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid).

Nu på hösten får vi alltså en timme extra - den timme de stal från oss i våras.
Jag anser verkligen att dessa ändringar av klockorna ska upphöra. Det är fler än jag som tycker så, men det är synd att inte majoriteten tar till sig detta så det verkligen kunde bli en förändring.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 6982 29 okt 2017 01:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Håller med. Hatar det här chakrandet med tiden. Min inre klocka skadas.

Skrivet av dubbeltur 3 nov 2017 19:19
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Gillar inte att det blir mörkt redan kl.16. Jag vill vara kvar i dagen. Oavsett sommar eller vintertid, idag skiftade jag till vinterdäck på min och min frus bil. Det hala väglaget närmar sig.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 1 feb 2018 19:54
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu finns det en öppning för att omställningen sommartid/vintertid kan komma att avskaffas. Läs artikeln: Sveriges Radio: Regeringen: Sommartiden kan försvinna
Det är efter att samma diskussion har kommit upp i Finland som nu svenska regeringen hakar på.
Själv kan jag bara tycka; måtte det gå vägen. Hyvä Suomi!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 feb 2018 09:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag instämmer!
Det är mycket problem för många i samhället med detta fibblande med klockan flera gånger per år.
Vården
gamla (med dåligt minne)
demenssjuka
djuren(kor som ska mjölkas regelbundet)
babys (amningsrutiner)
mfl
Det är bara de som gillar ljust längre antingen på morgonen eller kvällen som bryr sig. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 9900 3 feb 2018 11:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9900

Skrota sommartiden! Så onödigt! Normaltid året om!
Uppdaterat: 3 feb 2018 11:37  
Skrivet av Bengt 3 feb 2018 11:42
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 3 februari 2018, kl 11:35 skrev Iamaria
Skrota sommartiden! Normaltid året om!

Att avskaffa omställningen två gånger om året är alltså det som nu är på gång att tas upp på allvar i EU, på Finlands initiativ. Frågan om det ska vara nuvarande sommartid eller nuvarande normaltid som då ska gälla året om har då genast kommit upp på agendan - men jag tycker det är lite av en pseudodebatt. Vilka tider som ska tillämpas och vad klockan ska stå på kan man ju ta sedan - det primära är ju att avskaffa omställningarna två gånger om året. Idag är det ju också lätt för de flesta att anpassa sina tider själv som man vill - det har ju hänt väldigt mycket på den fronten sedan jag var ung.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 9610 5 feb 2018 18:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9610

Ja,avskaffa sommartid till sol o normaltid...blir kväll för fort o tidig morgon....Rapport 19:30 men egentligen 18:30 hade kunnat vara i trädgård 1timme till..Lägger mej 22:00 men egentligen 21:00..Jobbet 07:00 men är egentligen 06:00 och trött o trafikfarlig dagg halt på gata,våra barn ute 20:00,men i verkligheten är kl:19:00..i mitt kvarter släcks grannars fönster 22:00 men i verkligheten är kl:21:00...Bad platsen töms vid 16:00 men då är kl 15:00......Så vad är sommartid att ha,idioti helt enkelt...Kl:12:00 sol i cenit,men med sommartid är den i cenit kl:13:00 och som starkast...Tänk på det....Delta6.

Skrivet av Citymermaid 6 feb 2018 16:03
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Som vanligt är finländarna mer förnuftiga än vi. Den här tidsomställningen två gånger per år är bara till besvär, inte bara för att jag måste gå till urmakaren varje gång och be honom ställa om mitt armbandsur, som är för krångligt att fixa själv. Men när jag arbetade, kände jag mig som de där korna, som vägrade att mjölkas en timme för tidigt, varje gång jag skulle upp och varken knopp eller kropp var redo ännu. Jag röstar för återgång till den gamla normaltiden, så man slipper fundera över "vad klockan EGENTLIGEN är just nu".

Skrivet av Bengt 8 feb 2018 16:09
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu har frågan varit uppe i EU-parlamentet - och de röstade för en utredning av frågan med 384 röster för och 153 mot.
Det är EU-kommissionen som ska utreda regeln om klockomställningarna och komma med ändringsförslag till EU-parlamentet. Tyvärr tar ju sådana utredningar alltid lång tid, det kan dröja mer än ett år innan något beslut tas. Det verkar dock som att vi kommer att slippa omställningen normaltid/sommartid småningom.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg

Sidor: < 1 ... 3 4 [5] 6 7 8  > »

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18642 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".