Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Sommartid borde avskaffas!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sommartid borde avskaffas!

Skriv ut
Visar inlägg 76 - 83 av 83.
Sidor: < 1 ... 4 5 [6]  >
Skrivet av Mynta 10 feb 2018 11:34
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Utreda och utreda! Bra så har de något att göra men visst vore det bra om det vore samma tid året om och då vill jag ha just "sommartid"!

Skrivet av Bengt 24 mar 2018 11:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

I natt är det dags igen. Vi ska gå upp kl 2 och dra fram klockorna till 3.
Citat:
Normaltid (vintertid) upphör 25/3 klockan 02.00.
Tiden anges då som klockan 03.00 sommartid.

Man kan ju hoppas att detta är sista gången - men förmodligen tar EU:s utredning så lång tid att det blir en gång till. De handläggarna har inte alltför bråttom.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sommarnattsljuset 18 apr 2018 18:19
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Sommarnattsljuset

Sommarnattsljuset

(Guldmedlem)

torsdag 24 oktober 2013, kl 16:02 skrev Bengt
Nu är det dags på söndag morgon igen. Så här står det i reglementet:
Sommartid upphör den 27/10 klockan 03.00.
Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid).

Det är bara för oss att vara så goda och följa överhöghetens tvång.
I Sverige idag är detta med att ställa om klockan två gånger om året fullständigt irrelevant. Folk har idag de tider för arbete och fritidsaktiveter de vill ha och kan ändra det om de vill, exempelvis under högsommaren. Vi behöver verkligen inte någon påtvingad klockomställning nuförtiden. Det skadar, både människors och djurs dygnsrytm rubbas i onödan. Vinsten är noll, de en gång i tiden uppskattade vinsterna är sedan länge inte alls relevanta.
Slopa sommartiden!

/Bengt

Alltså, det enda argument jag har hört - och som jag då inte heller kan invända något emot - är att vi ställer om klockan för att spara el. Må dä?

--
Sommarnattsljuset
Uppdaterat: 18 apr 2018 18:20  
Skrivet av Bengt 18 apr 2018 18:32
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 18 april 2018, kl 18:19 skrev Sommarnattsljuset

Alltså, det enda argument jag har hört - och som jag då inte heller kan invända något emot - är att vi ställer om klockan för att spara el. Må dä?

Svar: Nej. Det argumentet håller inte alls, det finns inget belägg alls för det när det gäller vårt land i varje fall - det har nog i och för sig inte hävdats heller att det gäller just Sverige, men även för de sydliga länderna inom EU ifrågasätts det argumentet.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sommarnattsljuset 19 apr 2018 22:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Sommarnattsljuset

Sommarnattsljuset

(Guldmedlem)

onsdag 18 april 2018, kl 18:32 skrev Bengt

onsdag 18 april 2018, kl 18:19 skrev Sommarnattsljuset

Svar: Nej. Det argumentet håller inte alls, det finns inget belägg alls för det när det gäller vårt land i varje fall - det har nog i och för sig inte hävdats heller att det gäller just Sverige, men även för de sydliga länderna inom EU ifrågasätts det argumentet.

Tja, inte vet jag och inte bryr jag mig så mycket heller. Men jag tycker som du att det är ett korkat påfund. Däremot håller jag inte med en annan kvinna här, som tyckte att vi skulle behålla sommartiden hela året. För det mest logiska känns ändå att när klockan är 12 på dagen, då ska också solen stå högst på himlen. Fast också det är väl bara en vanesak, antar jag. Ha det gott :)

--
Sommarnattsljuset
Uppdaterat: 19 apr 2018 22:56  
Skrivet av Bengt 9 maj 2018 21:13
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ett steg till mot ett avskaffande av tidsomställningarna togs i dag. Statskontoret i Sverige har nu formellt uppdrag att utreda saken för svenskt vidkommande. Bakgrunden är att EU kommer att avkräva medlemsstaterna ett ställningstagande.
Det Statskontoret ska klarlägga är effekter av tidsomställningen på alla områden, som folkhälsan, jordbruket, energi, transporter, fritidsverksamhet och turism. De kommer att behöva ta ett flertal myndigheter till hjälp med det.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till SVT att han tror att detta kan leda till ett avskaffande av tidsomställningen två gånger om året.

Jag kan tycka att det lite väl mycket "utredande" om en till synes enkel sak - men sådan är byråkratin.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 9 maj 2018 21:42
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Regelverket skall vara så krångligt som möjligt och utredare skall ha något att pyssla med och så alla dessa remissvar! Ojoj så mycket onödig tid det tar då.
Mitt gamla solur bryr sig inte så mycket om vad det är sommartid eller inte och då gör inte jag det heller!
Bäst är väl detta att gamla manuella fickur blir uppdragna så de inte helt slaggar igen.

Sidor: < 1 ... 4 5 [6]  >

* Forumstatistik

Vi har 1751 trådar med 16831 inlägg. 297 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar