Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Skriv ut
Visar inlägg 106 - 120 av 138.
Sidor: < 1 ... 6 7 [8] 9 10  > »
Skrivet av Inaktiverad 4552 29 jan 2015 07:42
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag vill inte använda ordet tiggare.De är fattiga människor, EU medborgare eller rumäner, bulgarer m.fl.
Jag var på Romska kulturdagar igår där minister Ali Bah Kunke invigningstalade.
Fler av de deltagande vittnade om det osynliga rasismen och det är normalitet för många. Så den svenska tryggheten har aldrig gällt för alla. http://www.svtplay.se/video/2630770/uutiset/uutiset-uutiset-31

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jan 2015 08:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej det är inget ord som är så fint, är, eller har varit. Man får skriva upp ordet. Det beror på hur det sägs också, med ömhet eller omsorg.Jag säger det med värme.
Bedjare, mottagare,en utsträckt hand, vädjare, hungrande,nödlidande,(men ordet tigga kommer tyvärr in). Kanske ska man kalla dom för bedjare eller vädjare?
Hur som helst, det viktigaste att är att man ser dom som våra medmänniskor och förstår deras situation.
Jag hälsar då jag kommer till köpcentrat och då jag går därifrån ger jag slanten och önskar trevlig helg. Tar alltid ögonkontakt och ler. Så gör mina vänner också, vi har pratat igenom det på våra fikastunder.....Mvh/Sunny..

Skrivet av Hola 2 apr 2015 06:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Tiggare ingår inte i ämnet asyl och ofta vill de inte ha något att äta.

Admin: Helt korrekt, fattiga EU-medborgare som kommer hit har INGET med asyl att göra alls. Inlägg flyttat hit från tråd om asyl.
Uppdaterat: 2 apr 2015 11:08  
Skrivet av Inaktiverad 4552 2 apr 2015 10:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag har inte mött någon tiggare som inte tar emot pengar eller mat. Jag beundrar alla människor som skapar tillfällen för att stödja fattiga EU medborgare och människor som flytt hit undan krig och elände. Vinternatt och Hopkok är olika grupper som verkar i Stockholm för att stödja behövande människor.

Skrivet av Hola 5 maj 2015 05:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Här ställs grupper emot varandra som man inte får göra menar en del.Vem bryr sig om hemlösa svenskar?

Skrivet av Inaktiverad 4552 5 maj 2015 07:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

I Stockholm där jag bor säljes på gator tidningen Situation Stockholm..Den köper jag så fort ett nytt nummer kommer men också de tidningarna som romer säljer.
Om man har ett öppet sinne så kan man stödja människor i marginalen. När jag slutade mitt arbete efter 43 år sade jag att jag inte vill bli avtackad istället kunde de skicka pengar till Stockholms stadsmission.

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2015 09:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja nu läggs bilder ut på deras läger för att vi ska se hur de stökar till det.
Men gå ut med en kamera dagen efter studenten till en större park, eller dagen efter en festival tex Bråvalla här i stan. Det tog tre månader att städa upp där.
Min väninna som ger liksom jag en slant till tiggarna, hade en väninna i släptåg en dag efter en kurs.
På hemvägen vid den lilla butiken satt en liten tiggarpojke som brukar sitta där.
Väninnan började knuffa min vän i sidan. -Kolla nu sitter den där och tigger, fy nej hem med packet-. Vadå vad menar du sade min väninna-,ja du menar väl inte Anna att du ger dom pengar?- Jo det gör jag - sade Anna.- Ja du har ett gott hjärta, men är-, så gjorde hon tecken med ett snurrande finger mot huvudet.
-Så du menar att man är oklok om man ger en slant-, jaa svarade väninnan.
Så det är så att de som inte ger är obarmhärtiga och oempatiska då- svarade min vän. Eftersom hon sagt att min vän hade ett gott hjärta.
Dessutom har hon en mycket hög utbildning, den andra har arbetat som butiksbiträde hela livet.
Jag beundrar min vän som sade,- det är lätt att skänka pengar på galor och insamlingar till folk långt bort, men inte se de som sitter vid vår dörr. Jag håller med henne fullständigt...../Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6335 5 maj 2015 16:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det handlar om inkomster och utgiftet, du ser till inkomsterna men vem tycker du skall ta hand om utgifterna. Det är inte kul som markägare eller allmänhet och se all skit, för att inte tala om att ta bort allt.Det nya Sverige

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2015 18:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Att städa Bråvalla tog tre månader, de får väl ta ur samma kassa som de städar upp allt annat, klotter, fimpar, skräp och hundbajs. Skit är skit oavsett..../S

Skrivet av Inaktiverad 4552 5 maj 2015 20:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Tur att det finns gott om människor som vågar ta ställning för det goda samhället. Sven Hovmöller är kemiprofessor som startat FÖRENINGEN HEM.
Han är med och flyttar romer till olika tillfälliga platser och han hjälper romer att lära sig svenska.
http://www.expressen.se/nyheter/avhysning-pa-flera-platser-i-stockholm/

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2015 21:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Visst blir man glad. Romerna står ju lägst på alla samhällsstegar så allt som görs för dom värmer extra gott i hjärtat.
Hoppas man gör en gala för de fattiga byarna i Rumänien också. De små barnen springer i bara linnen mitt i vintern på de leriga sluttningarna i Rumänien. Konstigt att de alltid glöms bort?...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 maj 2015 10:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Idag fanns bilder på nerskräpningen i Norrköping. Äntligen!
Ungdomar skräpar ner mest. Gå gärna in på- NT Opinion-där är ändå inte det värsta jag sett i parkerna.
Vi fick lära oss som barn att inte skräpa ner då vi var barn. Någonstans brister det i uppfostran.
Att visa Romernas läger som en företeelse för just Romer som folkslag är missvisande. Men spott faller alltid nedåt..../S

Skrivet av Inaktiverad 5647 9 maj 2015 13:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hon satt där på sin plats vid köpcentrat och i muggen låg 8kr.
Jag gav henne min slant, då pekade hon på sin mun och visade sina svarta undertänder och en svullnad. Så pekade hon på min väska och i sin hand och in i munnen med fingret för symbol för värktablett.
Jag hade som tur var Alvedon Forte i väskan efter min operation.
Så gick jag in efter vatten vid ICA kiosken så hon kunde ta tabletten.
Jag tänkte på all hjälp jag fått med min tumör i ansiktet, bandage, tabletter, vänlighet i vården.
Där sitter hon ca 35-37 år gammal med maskätna tänder och blir jublande glad över en Alvedon.
När vi handlat klart gick jag förbi, då nickade hon, det var lite bättre.
Ja de håller ca sex timmar. En stund av frid för en
medmänniska som borde ha det lika bra som jag.
I en storstad borde finnas en tandläkare som kunde ge en timme i veckan till tiggarnas tänder. För visst är det så -att många bäckar små, gör en stor å-? Att små droppar holkar ur den hårdaste sten-? Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 jun 2015 09:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Idag har en belysande undersökning gjorts om myterna om tiggarna i vår dagstidning- NT-,det är en faktabelagd artikel som jag tycker man bör läsa.
Kanske inte passar ihop med vårt firande och denna stress i midsommartid, men ur medmänskligt hänseende så kan vi konsumera fakta också.
Men trevlig helg tillönskas alla! Mvh/Sunny.

Skrivet av Brigitte 20 jun 2015 14:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Brigitte

(Medlem)

Tack Sunny för dina inlägg! Underbart att höra en klok och empatisk person tala.
Nästa inlägg

Sidor: < 1 ... 6 7 [8] 9 10  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".