Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Skriv ut
Visar inlägg 91 - 105 av 138.
Sidor: < 1 ... 5 6 [7] 8 9 10  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 20 okt 2014 19:04
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

På TV har det varit många föredrag på kanal 2 bla om hur hemskt Romer alltid behandlats.
Samt om falsk mytbildning om tiggarna.
Om attentat de utsätts för, de har ingen trygghet alls i rättssystemet.
Som du så vist påpekar så förföljdes de i alla länder under världskriget och skickades till koncentrationslägren.
Jag lider med detta folk, jag har ingen anknytning alls, men jag är ganska öppen för sanning och ser hur de behandlas.
Man kan aldrig belysa detta nog vad som förekommer i vårt land....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 4552 20 okt 2014 20:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag förstår romernas situation utifrån att jag har samiskt påbrå.
På 50 och 60 talet var alla skolbarn tvungna att prata svenska även på raster och överträdelser bestraffades.
Samer som jojkat på offentlig plats har bötfällts. Samiska barn i nomadskolor ansågs inte mogna att börja skolan innan de var 8 år.

Under en tid skallmättes samer. Jag listan kan göra väldigt lång med vad mina förfäder har fått utstå. Ibland är det svårt att hålla borta tårarna.

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 okt 2014 21:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är väl så att kan man hitta beröringspunkter så är det lättare att förstå Romernas situation.
Själv är jag uppväxt i ett textilarbetarhem, med fabriken som granne där vävstolarna gick hela nätterna, 1rum och kök, men stor gemenskap och alla grannar som hjälpte varandra på alla sätt.
Så byggdes det nya mondäna området, tre rum och kök och badrum, vilken lyx.
I området var de fina grosshandlarvillorna så vi fattiga ungar blev mobbingoffer, en fruktansvärd tid.
Mitt mål inom mig levde starkt som hos alla maskrosbarn.-Ni ska få se-, jag nådde mitt mål på alla plan.
Där startade mitt stora engagemang för de utsatta som jag alltid har stått upp för och kommer göra så länge jag lever. Barn, gamla och utsatta grupper i samhället. Det finns alltid människor som letar svaga för att växa själva. Man måste stå upp mot all elakhet och mobbing. Bara så kan vi bli starka och utvecklas som individer...Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 4552 26 dec 2014 05:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Vi sammanlyser församlingen till en Internationell gudstjänst i Essinge kyrka,6 januari
Stockholm kl 11.00.
Detta år har vi bjudit in Daniel Tan, en romsk pastor att predika. Efter gudstjänsten inbjuds till måltid i församlingsgården. Pastor Daniel Tan kommer att informera om arbete bland romer i Rumänien. Medverkande: Arne Wikström präst, pastor Daniel Tan, musiker Hans Caldaras.

Skrivet av Inaktiverad 6335 26 dec 2014 12:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det är tråkigt att det finns tiggeri och det finns säkert olika sorters tiggande, här i närheten så är det tiggare från förmiddag till senare eftermiddag, då går dom in och handlar och sätter sen in kassarna i bakluckan på sin mercedes och kör iväg.
Vi ser på arbete på olika sätt, vi är nog inte riktigt vana vid det.

Skrivet av Inaktiverad 4552 26 dec 2014 12:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Här i Stockholm finns många aktiviteter för att stödja tiggarna. Kyrkan försöker ordna övernattning. Romerna är de mest förskjutna människorna i Europa. I RUMÄNIEN FINNS INGA JOBB ELLER SÅ FÅR DE INGA JOBB. Många tror ett den relativt nyvalde presidenten kan/vill förbättra romernas situation.
JAG HAR INTE SETT ROMER ÅKA I MERCEDES, MEN JAG KÄNNER TILL flera som har skrothögar till bilar i vilka de övernattar.I min bekantskapskrets finns romer och många andra nationalteter

Skrivet av Inaktiverad 5647 26 dec 2014 13:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tänker på -The Beatles ord- Livet är lätt att leva med stängda ögon och hjärtan-.
Vår lilla tiggerska satt utanför köpcentrat idag, folk handlade fyrverkerier för de stora slantarna och går glatt förbi de lidande.
Vid vår lilla närbutik sitter en liten mager pojke i enorma termovantar. Hans koja gick jag på en dag på promenaden med hunden, granris lite kartonger, plåtskivor.Vi handlar inte där , men svänger in och ger honom pengar alltid.
Mytbildningen får de svara för som sprider dessa rykten, jag ser det som ett empatiskt handikapp, vill inte byta med dom.
God fortsättning förresten.Endast fåglarna och tiggarna ber om smulor från vårt bord....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jan 2015 10:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I vår dagstidning NT så kan man läsa att alla gjort utredningar om ligor bakom tiggeriet. OBS ingen varken polis eller det sociala har funnit något.
Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades, har vi lärt oss något om mytbildning om människogrupper?
Inget är så farligt som orden-jag hörde av en bekant, som hörde av en bekant som hade en bekant som såg, vet, osv- myter tar död på folk. Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5306 27 jan 2015 12:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Tyvärr Sunny3 så får jag göra Dig besviken för tiggeriet är organiserat på många håll. Bland annat så har "våra" tiggare fått betal en tusing var för både hitresa och hemresa till den som transporterar dem mellan Rumänien och Sverige. Om någon är kriminell går inte att säga varken bu eller bä om.

Var inne på NT och läste artikeln om tiggarna och det är så sant som man skriver att det är deras hemländer som skall ta tag i deras situation.

Så det är egentligen inte vi i Sverige som skall ta tag i detta. Enligt uppgifter jag har så har EU gett en massa pengar till bland annat Rumänien men de har inte kommit fram till tiggarna. Nu sägs det att EU har satt hårdare press på Rumänien. Jag hoppas och tror att EU löser det här.

För ungefär 55 år sedan lärde jag mig vad som händer om man börjar ge EN tiggare en slant. Som ung sjöman gick jag glad i hågen iland i Rio de Janeiro i Brasilien. På gatan såg jag en stackars ung tiggare. Tog upp en liten slant ur fickan och gav denne kille den. I samma ögonblick dök det upp en stor flock andra tiggare som också ville ha en slant. De trängde upp mig mot en husvägg och jag blev livrädd. Hur som jag lyckades ta mig ur den knipan. Och det här lärde mig att ger man en så kommer snart alla andra och vill ha lika mycket. Så sedan den dagen har jag inte gett någon tiggare något över huvud taget.

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jan 2015 12:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tror på de som vet och kommer aldrig skämmas för mina gåvor.
Besviken, nej det är de som svälter som är besvikna. Jag gör vad jag vill med mina pengar.
Som jag sade,- jag vet- för en har sagt att en har sagt att det är en som sagt-.
Jag vill behålla min oskuld av att tro gott om människan..../S (läs en gång till, jag vet att de betalar för resan hit, men att ligor åker omkring och hämtar deras mynt, nej bensinen skulle kosta mer mellan tiggarna)

Skrivet av Inaktiverad 6335 27 jan 2015 14:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det kostar mycket pengar som tas från andra verksamheter i kommunerna.
Dessa länkar handlar om en parkering i Jönköping, 50.000 kronor i städnota. Ett ställe i Högdalen ½ miljon i städnota.
Vill man hjälpa till så är det att ta på städrocken och hyra in några bajamajor :)
Arbetare inom kommunen får plocka upp bajs i mass, inget kul men det är bra att någon "vill" göra det.
Människobajs är inte heller kul när hunden har hittat något sådant spännande och rullar sig i det, jag vet :) det blev många schamponeringar utomhus i kallvatten från slangen innan den fick komma in :)

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/35865/tv-har-ar-notan-efter-tiggarna-pa-oset

http://www.mitti.se/121-ton-skrap-stadades-bort-fran-kakstaden/

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jan 2015 15:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Grävlingsbajs är det värsta att få ur pälsen på hund.
Städningen av Bråvallafestivalen kostade flera miljoner här, de hade gjort sina behov i tälten, men ca 100 tält gick att rädda till olika Kollon. Våra ungas välfärdsproblem. Skillnad på skit och pannkaka, som man sade förr skulle man kunna säga.
Det var invandrade som städade efter våra ungdomar även bajamajorna.
Men vilka summor bara efter en enda festival, otroligt. Folk runtomkring får inte sova en natt på veckor. Det fanns folk som gjorde sina behov i andras trädgårdar runt området.
Ja vad ska man skylla på då? Bara undrar.../S

Skrivet av Inaktiverad 4552 27 jan 2015 16:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Det finns inte en sanning. Jag har rumänska vänner som är väl etablerade som arkitekter i Sverige. Vi har samtalat en hel om romernas situation i Sverige. Många tror att den nye presidenten vill arbeta för att förbättra romernas situation. Ett stort problem är att en stor del av romerna som är tiggare har aldrig gått i skola och lärt sig läsa och skriva och vet inte hur man ska få hjälp i sitt hemland.
Att inbjuda socialministern från Rumänien till Sverige för ett gemensamt arbete tror jag är en rätt väg framöver. Här i Stockholm är det många som hjälper romerna på olika sätt som att åka runt och skjutsa den till övernattningsplatser inomhus, gör Hopkok och åker runt med mat, ordnar loppis där pengarna går till vissa romska familjer, bjuder in romer att få duscha och tvätta sina kläder. Själv är jag pensionär och lägger pengar varje vecka i någons mugg.

Skrivet av blyfot 27 jan 2015 17:41
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Alla länder i EU har förbundit sig att sörja för medborgarnas utbildning, försörjning och arbete. Rumänien har fått pengar till detta så det är inte Sveriges befolkning som skall lösa problemet med tiggare. Att skänka pengar är som att vara knarklangare och skapa ett beroende hos mottagarna där barnen går i föräldrarnas spår och följer deras sätt att försörja sig på. Så här tycker Cecilia Magnusson. Att som en av insatserna förbjuda gatutiggeriet är inte att förbjuda fattigdom, utan att det är att ta bort en av de värsta riskerna för att fattigdom permanentas. Det är också en insats som ligger väl i arbetslinjens anda och som jag tror är nödvändig för bevara och öka människors tolerans och öppenhet för personer som behöver komma hit och verka i vårt land. Min slutsats blir därför att gatutiggeri måste förbjudas.

Cecilia Magnusson, riksdagsledamot Göteborg (M)

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jan 2015 17:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja, det finns många som vill hjälpa. Jag har bekantas barn som arbetat som volontärer på Rumänska barnhem, där det var mest Romska barn, alla hade blivit sexuellt utnyttjade, fulla med löss och slagna.
Jag har vänners vänner som åker dit från hjärta till hjärta, Erkshjälpen som åker med hjälpsändningar, jag har sett deras filmer om nöden där i byarna.
Ingen trodde på koncentrationslägren heller. Jag instämmer i dina kloka ord och allt är inte svart eller enbart vitt, gråskalorna är många.
Klart att det finns Romska kriminella som precis i alla andra folkslag, men generaliseringar drabbar bara de längst ned på samhällsstegen, icke skrivkunniga, utfattiga svältande människor. Jag vill föra deras talan då de inte kan själva.
Mvh/Sunny
Nästa inlägg

Sidor: < 1 ... 5 6 [7] 8 9 10  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".