Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Husmanskost

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Husmanskost

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 55.
Sidor: < [1] 2 3 4  > »
Skrivet av evavirg 9 okt 2012 22:20
  Skriv ut Direktlänk

evavirg

(Medlem)

Vi är den sista generationen som lagar husmanskost.

Idag om man skall äta ute så är det mat från Asien, Indien, Pizza gjord av folk från balkan, Kebab....m.m

Det är väldigt sällan man ser en resturang som säljer husmankost om de inte ligger på en arbetsplats.

Det hade varit otänkbart att ha chili i maten före 70-talet.

Nu har man i chili i nästan alla maträtter och tror att alla gillar heta kryddor.
Jag läser på innehållet om maten innehåller chili som jag inte kan äta.

Inte ens en vanlig varm korv får vara ifred för chili idag. Det värsta är att ofta står det bara kryddblandning i innehåll och då vet man inte om det finns några heta kryddor i maten.

Jag åt idag frusen färdig lagad stuvad spenat men den smakade inte alls som i gamla dagar.

Den unga generationen av idag vet inte hur den tradionella maten skall smaka.

Det finns så god husmanskost så som fläskstek med katrinplommon, rotmos, raggmunk, potatisplättar med stekt fläsk ooch lingon, köttfärslimpa, kåldolmar, kalops.....

Tänk när man gick på EPA och TEMPO och åt husmanskost på deras resturanger.

LÄr era barn och barnbarn att laga husmanskost !

Skrivet av dubbeltur 10 okt 2012 23:40
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Håller med dig, god husmanskost det är mat det och billigt!

--
dubbeltur

Skrivet av Anita 14 okt 2012 20:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Medlem)

Alla nationaliteter har ju sin egen husmanskost!Man måste anpassa sig.
Men som svensk slår inget: stekt rimmad sidfläsk med bruna bönor

Skrivet av Inaktiverad 5306 26 okt 2013 12:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Det ena utesluter väl inte det andra. Äter jag ute blir det oftast Thai/Kina-mat för i min närhet finns ingen som serverar bra husmanskost som dagens. I alla fall inte så som jag vill ha den. Gamla lunchrestauranger typ hamnkvarter i Göteborg finns väl inte längre.

Vi, min sambo och jag, tillagar själva mat av olika kategorier och med egen smaksättning. Min kålsoppa med frikadeller är ganska nära originalet men med egen touch. Min kycklingsoppa måste ha både sambalolek och vattenkastanjer för att passa oss. Inte lika stark som Pekingsoppa men minst lika god.

Vad gäller grönsaker så är det bäst om man själv gör i ordning och fryser in dem. Man ser till att smaka på grönsakerna innan så man inte får de där snabbväxta och smaklösa sakerna för de är värdelösa.

Husmanskost måste inte vara på ett visst sätt utan den kan mycket väl varieras. I vårt potatismos har både purjo och vitlök kokat med i potatisen och stöts alltid med honung och riktig grädde. Vår strömmingsflundra har inte kaviar, dill eller persilja emellan sig utan där finns räkor.

Skrivet av Vallmoblomma 28 okt 2013 14:44
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Marinmuseet i Karlskrona har en restaurang som heter "Skeppsgossen". Missa inte den om ni är på besök och vill äta husmanskost! Där finns en buffe med enbart denna kost tex. raggmunk med fläsk, kroppkakor, stekt strömming med potatismos- en enormt populär restaurang!

Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Ofelia 28 jun 2014 16:45
  Skriv ut Direktlänk

Ofelia

(Medlem)

En populär krog i Ronneby, Bergslagskrogen, serverar god hemlagad husmanskost. De som jobbar vill gärna äta mat som de är vana vid. Efter klockan 13 strömmar pensionärer till. Då är det pensionärspris som gäller.

Skrivet av Inaktiverad 6335 17 okt 2014 19:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag gillar mat och även kakor, tack och lov så har det inte satt alltför stora spår :-) jag lagar all mat och bakar så gott som alla kakor, så är det bara.
Tycker att det räcker att titta på innehållsförteckningen på färdigmat för att avstå den.
E-nummer hit och E-nummer dit, fy tusan.
Det tar inte så mycket längre tid att kocka från grunden och då vet du exakt vad det innehåller. Plus att alla goda dofter som fyller huset och sätter igång dom där må-bra hormonerna.

Skrivet av Tezz 18 okt 2014 08:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tezz

(Medlem)

Vad jag tycker mig se är en bristande kunskap i botten men även tidsnöd.Heltidsarbete,dagishämtning,hungriga och trötta barn.Då kommer lätt falukorven och makaronerna på bordet för det går snabbt! Att laga mat är väl som allt annat,du måste träna och åter träna.Du måste ge det tid och intresse.För mig att gå ut och handla en fin högrev och koka min kalops,hitta fin mandelpotatis,rödbetor att koka och lägga in,då njuter jag.Men jag är pensionär,jag har tid, många yngre tar sig ej tiden,men blir gärna mina gäster.

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 okt 2014 09:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

I min ungdom var de flesta mammor hemmafruar men idag är det svårt att få ekomomin och annat att gå ihop plus att kvinnorna som tur är självgående och inte beroende av männen på samma sätt.

Skrivet av Mynta 18 okt 2014 09:47
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Husmanskost självklart!
Jag vill inte äta mig mätt på alla E-kombinationer! Att laga mat verkar nedärvda egenskaper. Barn gör som föräldrarna gör så är det. Just långkok kräver ett minimum av arbetsinsats utan då är det spisen som sliter.
Mina barnbarn har från 2 års ålder varit med vid spisen och och de fixar lätt en hel del rätter nu när de är 9 och 12 år.
Varför betala så dyrt för halvfabrikat i stället för att planera sin tid och i det ingår just långkok.

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 okt 2014 10:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min mamma lagade inte mat, men mormor var ju enorm på matlagning, så lite hämtade jag väl upp där.
Eftersom mormor var jättefattig då hennes barn var små, de fick ibland bara lingon och mjölk till mat.
Så då hon fick det bättre så kunde hon blomma ut i all matlagning som hon älskade.
Vi barnbarn fick ibland ett skrovmål, hungriga som vargar. Vi åt allt vi fick. Det är så gott med husmanskost.
Mormor gjorde även efterrätter som Risalamalta och änglamat.
Änglamat var blötlagda skorpor i grädde och lingonsylt och vispgrädde.....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 okt 2014 10:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Halvfabrikat finns inte på kartan för mig, usch och fy men jag kan förstå att stressade ensamma småbarnsmammor handlar det för att få tiden att räcka till.

Skrivet av Mynta 18 okt 2014 10:16
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Stressad kan de nog vara för skall man sköta Facebook, Bloggar, Mobilen.....ja då finns ingen tid.
Visst har världen ändrats för det har blivit så mycket otryggare att leva. Arbete är inte självklart för alla längre.

Skrivet av Inaktiverad 5648 18 okt 2014 10:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag är tacksam över att jag slipper denna stress idag, jag har inga egna barn iom att mitt ex hade två och det blev som det blev. Jag är sladdis och syrrans barn blev nästan "mina" iom att hon är åtta år äldre och barnen såg mig nästan som storebror och "idol", det var då det, nu är de medelålders föräldrar själva. Tiden går.

Skrivet av blyfot 18 okt 2014 16:59
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Som pensionär så har man ju tiden att laga maten från råvaran. Mildas mat och bakbok, hur du lyckas i köket lär ut alla stegen från råvara till färdig måltid på ett enkelt sätt. Jag äter alltid det jag känner för varje dag. Så det kan bli pizza. hamburgare. Kina eller Thai mat eller något helt annat kanske husmanskost i morgon. Nu i dag har jag ingen aning om vad jag längtar efter i morgon när jag vaknar.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17410 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".