Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Husmanskost

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Husmanskost

Skriv ut
Visar inlägg 46 - 55 av 55.
Sidor: < 1 2 3 [4]  >
Skrivet av Inaktiverad 5306 21 jan 2015 00:15
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Vad då, inte tar sig tid? Det är väl bara att planera allt. Potatisen kan koka medan man gör något annat.

Likadant är det med hela matlagningspaketet. Man säger att man inte har tid att laga mat och att det kanske är billigare att äta ute. Tyvärr så är det här myter så det stänker om det. Att ta sig tid göra storinköp och masskok ger både ekonomisk och tidsmässig vinst.

Du bara plockar ur frysen dagen innan vad Du vill ha och ställer det i kylskåpet. När Du kommer hem dagen efter kör Du produkten i mikron några minuter. Lagom tid det tar att duka och plocka fram eventuella tillbehör.

Ett tips då man vill ha grönsaker all dente alltså med lite lagom tuggmotstånd kan man testa att köra dem i mikron. Ta ett litet kärl lagom för mikron och lägg i grönsaker direkt från frysen. Fyll med vatten så det täcker grönsakerna och kör ett par tre minuter. Brysselkål, Broccoli, minimorötter funkar hur bra som helst och det kan man köra samtidigt med den andra maten man mikrar.

Oftast vet man dagen före vad som händer nästa dag så det borde inte vara några problem att planera morgondagens mat. Vi brukar ha mat så det räcker minst en månad hemma. Inga problem om man blev insnöad. För övrigt så förstår jag inte resonemanget att det inte skulle vara samma klass på Pölsa som Pyttipanna! Det beror ju helt och hållet hur Du själv tillaget det.

Skrivet av Inaktiverad 5647 25 jan 2015 09:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja man har väl blivit lat på äldre dar. Lättare att köpa en -gula ärtkorv- än lägga ärtor i blöt, tärna fläsk och lök.
Men med fyra barn så minns jag storkoken och pannkakshögarna höga som berg. Man stekte i två pannor och barnen hojtade att det var deras tur att få nästa pannkaka.
Men oj så mycket pengar man kan spara på mat om man gör som ni, lagar mycket och fryser in.
Ni borde få tapperhetsmedalj i storkok....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 6735 22 feb 2015 11:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6735

(Medlem)

Det ska ju gå så snabbt nuförtiden. Men jag tycker nog att man kan laga bra mat snabbt, i en enda gryta så får man ju i allt från kött till potatis...

Skrivet av Inaktiverad 6335 22 feb 2015 13:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

söndag 22 februari 2015, kl 11:25 skrev Inaktiverad 6735
Det ska ju gå så snabbt nuförtiden. Men jag tycker nog att man kan laga bra mat snabbt, i en enda gryta så får man ju i allt från kött till potatis...

Och så en slurk grädde :)

Skrivet av Inaktiverad 5306 24 feb 2015 11:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Alla pensionärer med låg pension borde ta det här på allvar och inte bara gå runt och gny över att de har så låg pension.

Det går att leva gott på en låg pension!

Skrivet av Mynta 24 feb 2015 12:04
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Du har alldeles rätt och det är inte inkomsterna som avgör utan utgifterna! Nu låter jag tråkig!
Jag gillar att laga mat och baka!
Nästan som en fix idé för mig att kolla billiga råvaror men med kvalitet.
Äta efter årstid och därför äter jag massor av morötter nu si stället för smaklösa tomater.

Det verkar som om jag inte förstått att jag är en "självbo" minst fem dagar i veckan.

Lergrytan är min vän!
Perfekt även att baka i.

Styckfrysta spättor/torskrygg/lax-ja det passar en "självbo" bra det.

Men det bästa är att låtsas som om man lever i den där stora familjen och frysa in det som blir över!

Skrivet av Inaktiverad 5648 24 feb 2015 12:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag håller med och jag lagar middag varje dag,det går att leva billigt om man har lite koll i hyllorna.

Skrivet av Inaktiverad 6335 24 feb 2015 12:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Koka ett par kilo bringa el. liknande, skiva upp frys in i burkar med lite av kokspadet. Det blir många goda varierade middagar, spadet blir till pepparrot, dill eller persilje- sås med lite mjölk och grädde i. Bra och billig mat.

Skrivet av Inaktiverad 5306 28 feb 2015 22:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Jag har tidigare aldrig lagat rotmos för det jag fått ute på olika matställen har inte alls varit till min belåtenhet. Vattnigt och oftast smaklöst.

Men idag fick jag ett ryck och lagade till ett, som vi båda tyckte, supergott rotmos. Fem knytnävsstora potatisar, 2 stora morötter och en halv lite kålrot kokades mjuka i lagom mängd vatten som tillsats en buljongtärning och en stor pressad vitlöksklyfta. Hällde av allt vatten och stampade ihop det hela med lite laktosfri grädde, flytande smör och några droppar flytande honung. Ihop med en burk bog var detta en suverän middag!

Skrivet av svampskogen 18 jul 2017 11:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Hittade den här gamla tråden och det fanns många förslag om husmanskost. Men mina två favoriter saknades. Ville därför göra ett sent tillägg. Stekt salt sill med löksås och laxpudding. Enkelt att göra och underbart gott.

Sidor: < 1 2 3 [4]  >

* Forumstatistik

Vi har 2146 trådar med 18655 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".