Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tiggarna från Rumänien, Bulgarien och Polen.

Skriv ut
Visar inlägg 61 - 75 av 138.
Sidor: < 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10  > »
Skrivet av Inaktiverad 5648 4 aug 2014 09:07
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Självklart men ett jätteproblem är gängkrigen i bla Gbg som jag följer ganska noga. De som skjuter ihjäl varandra är inte några som heter Svensson eller Johansson plus de som åker ner till Syrien och krigar, detta måste debatteras så att vi får ett slut på eländet.

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 09:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Därför öppnar jag en tråd som handlar om invandring eftersom min tråd förlorar fokus från de Rumänska tiggarna, de kan inte kopplas ihop med invandring, de är nödlidande som försöker rädda sina liv och sina barns liv hemma.
Vill tråden inte ska överge deras hopplösa situation...Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 4 aug 2014 12:45
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Visst har jag bestämt mig för att inte tycka mera angående tiggare men jag kan inte låta bli att göra det!
-Det är inte lilla Sverige som har monopol på att ta detta ansvar.
-Verkligheten är precis som när en äldre dam i skogsområdet jag har fastighet i började på att mata en förvildad katt-jo sen vimlade det av nödlidande katter och det blev helt klart ett stort bekymmer. De blev flera och flera...
-Den som lägger pengar i pappmuggen åtar sig ett ansvar-tror man inte att en tiggare förväntar sig något nästa gång man passerar?
-Jag ger inget men jag gör anspråk på att få vara i fred och slippa gråt och tillrop och faktiskt bli ofredad.

-Jag äger inte problemet det är min hållpunkt-
Det är för min del bättre att ge till Fas 3 människor/sjukskrivna som genom Alliansens försorg hamnat i ett svårt läge.

Min paroll är ju att ta sedan dit man kommer och anpassa sig och varken tiggare eller invandrare verkar dela min paroll.

Jag vill inte ha det så här-jag vill ha det som när HSB i sina nybyggen på 1950 talet var noga med att skruva fast skylten "Bettleri förbjudet" vid ytterdörren.

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 13:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Klart du ska tycka Mynta!
I lördags gick ett program om Romerna på Tv, helt fruktansvärt att se deras lidanden genom tiderna.Jag känner mig inte god då jag ger min slant heller, sist strök jag den magra krakens kind, hon tog min hand och pussade den. Jag vet att hon har mat för dagen. Varför pratar man om hur de hade det förr, när man skiter i hur de har det nu?
Man kan se på det som att Sverige har ett större hjärta än de länder som struntar helt i dessa människor, eller säga att vi är dumma som bryr oss.
Medmänsklighet är för mig att se alla, inte bara oss själva inom en viss uppsatt gräns genom krig.
Jämförelsen med katter eller råttor är otäck i mitt tycke.
Det var så man såg på Judarna, Romerna, sinnessjuka, handikappade under Hitlertiden.
Jag tror de snart kastas ut till en oviss framtid i sina skjul i Rumänien. Men jag kan skicka kläder pengar genom hjälporganisationer som börjat i byarna att hjälpa.
Men visst får man i demokratins namn vilja ha det annorlunda, det är en mänsklig rättighet och även att få uttrycka det i text den SK -tryckfrihetsförordningen-.
Det är bra du skriver Mynta, det känns bra då man uttryckt sin egen åsikt, Mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 4 aug 2014 15:59
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Det är bra att få uttrycka sin åsikt och stå för den och jag gör det.
Det behövs ingen större kunskap i matematik för att förstå att det kostar pengar att ta sig till Sverige och det kan inte ha bärkraft att sitta och tigga på gatan. Ingen skall få mig att tro att det blir några pengar över till att skicka hem-vart nu dessa anser att "hem" är.

Att ge är detsamma som att "inbjuda" flera för ingen tiggare skulle väl komma på tanken att åka till ett land där ingen ger...

Vi har tillräckligt med sociala problem här redan nu och därför är det nog.

Vård, skola och omsorg-det räcker inte till det mest basala och då måste vi inse att vi har nog i båten eller skall vi sjunka!?

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 16:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Klart man ska stå för sin åsikt!
Bra Mynta.
Men pengarna ges av frivilliga som skänker,på samma sätt som man lägger i tex -röda korsets- bössor. Det är fickpengar givna av medmänniskor.
Inget som tas av skattemedel. Jag ger av det lilla jag har kvar istället för att tex köpa vin, cigaretter, chips, spela på lotto.
Jag har bara en kärlek till allt som lider, att jag ger tiggarna utesluter inte att jag ger till UNICEfs vaccinationsprogram, till katthemmet, tagit omplaceringshundar som farit illa, räddar en liten fågelunge, hjälpt familjer med alkoholproblem och just nu stöttar jag några psykiskt sjuka ungdomar över telefon, där ensamheten kan bli total.
Det ena utesluter inte det andra, förr gick jag ut med gamlingar och bjöd på fika.
Jag respekterar dina åsikter Mynta även om jag inte delar dom, för mångfald berikar....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5647 4 aug 2014 20:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Fint Farida att visa uppskattning, en god medmänsklig egenskap. I like....Mvh/Sunny(nu blir Mynta glad och det glädjer mig också)

Skrivet av Mynta 4 aug 2014 22:16
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Glad blir jag inte men naturligtvis fortsätter jag att stå upp för min åsikt och jag har faktiskt en hel del på min meritlista i fråga om socialt engagemang och givande men det är stopp nu!
Nå så här var jag när jag trodde att jag kunde förändra världen!
På barrikaden vid kårhusockupationen och med FNL-märket på.
Demonstrationer i otal. Alternativ jul och jobba på Alltinget i Stockholm, Grupp 8 blev det! Det blev försörjningsansvar och juridisk examen och arbete. Det blev övervakarrollen, kontaktpersonsrollen, det blev engagemang i unga örnar, det blev en socialdemokrat av mig. Det blev mognad och det blev Röda Korset, besöksverksamhet och insamlingar.....ju mer jag mognade så insåg jag att det enda jag kan påverka är att ta hand om just mig själv och min egen familj! Samla i min egen lada för just min familj.
Sparade i pensionsförsäkring för jag anade att det skulle gå åt skogen.....
Nya pensionssystemet känner jag väl till från att det var ett frö till hur det blev. Remissinstans där jag fanns.
Nu är allt historia.

Du gamla Du fria...Upp trälar uti alla stater...

Från att ha varit en revolutionär så har jag nu blivit en mogen äldre kvinna som förstår orsak och verkan och som tänker efter före.
Det tackar jag Livet för.

Skrivet av Edor 4 aug 2014 23:34
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Det finns ett talesätt:
Var du inte radikal när du var ung, så har du inte varit ung.
Är du radikal när du blivit gammal, så har du ingenting lärt av livet.

Skrivet av Mynta 5 aug 2014 05:20
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Just det-att ta sig friheter och gå emot lag och förordning det skall man aldrig acceptera.
Självklart skall inte dessa tältstäder accepteras och det borde inte vara så byråkratiskt noga att riva heller.
Antar att om jag själv skulle fälla upp ett litet vindskydd i någon av stadens parker och plocka fram Trangia köket gick det inte många minuter förrän ordningsmakten "röjt" undan mig.

Ta seden dit man kommer!

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 aug 2014 07:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nu lämnar jag denna tråden åt er som har allt klart med hur allt ligger till och sänder allt gott på färden.
-Goda tankar , goda ord sprida kärlek på vår jord.-Vad världen behöver

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 aug 2014 12:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Alla har skrivit sina åsikter och jag skrev att det var bra. Att du berömde Mynta, skrev jag -I like till-. Men jag har inte mer i ämnet att tillföra och då slutar jag skriva. Dumt att bara återupprepa vad man känner hela tiden.
Att jag skriver mycket är för att jag är ganska låst för socialt umgänge.
Du Farida bor vad jag förstår utomlands vissa perioder av året
som jag fattat det, jag kan max vara borta tre timmar pga sjukdom.
Men jag anser att ni som har mer i ämnet att skriva fortsätter i tråden. Jag har skrivit det jag har att säga utifrån ett allmänmänskligt synsätt, inte politiskt, kanske skiljer det oss där.
Men skriv så pennan glöder,
Farida är det ett Turiskt namn, jag hade barn i skolan som hette Habiba och Farida? Hur som haver ha det gott önskar Sunny...

Skrivet av Mynta 21 sep 2014 10:34
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Min inställning till tiggeriet är helt klar och därför borde jag tiga. Kanske är jag "begåvad" med ett hjärta av stål och tål att möta en blick utan att ändra inställning. Hjälp på plats skulle jag kunna ge några kronor till och i så fall "betala mig fri" för att slippa se eländet som jag nu såg på bussresa till Stockholm. Hur kan det vara möjligt att tiggare som suttit på gatan i Umeå tar bussen till Arlanda och går in för att flyga "hem"? Jag har inte svaret!
Inte heller har jag svaret på varför den tiggare jag såg sitta utanför matbutiken på Söder sen på kvällen sitter på den restaurang vi besökte och till skillnad från oss dricker starköl till maten!
Naturligtvis bytt kläder!

Att det finns så många aningslösa svenskar är ofattbart. Ursäkta jag gör jämförelsen med att mata förvildade kattor-de blir bara flera om det finns mat!

Detta är inte annat än en EU-fråga och våra svenska politiker skall ta sitt ansvar.
Det förväntar jag mig av samtliga partier inkl. S som jag själv röstar på.

SD var det visst 780 000 som röstade på och alla kan inte vara rasister men säkert finns det många som vill värna Sverige och som vill ha en framtid för kommande generationer.
I ett samhälle nära mig här var det 20% och varför?

Admin: Detta inlägg flyttat hit till tråden om tiggare från tråden om invandrare. Detta eftersom EU-medborgare som rör sig fritt inom EU inte ska blandas ihop med begreppet "invandrare".
Uppdaterat: 21 sep 2014 10:49  
Skrivet av Inaktiverad 5648 21 sep 2014 10:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Här i stan har flera vittnat om samma sak, även polisen. Jag vill inte debattera detta med tiggare och EU-medborgare i Sverige eftersom jag inte vet hur det ligger till och det räcker med alla spekulationer och rykten som florerar utan att jag skall bidraga till detta.

Skrivet av Mynta 21 sep 2014 14:56
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Det är helt rätt att jag också borde tiga!
Jag tycker ett och andra tycker något annat och det respekterar jag.
Eftersom vården är så eftersatt här i Västernorrland så får jag väl skylla på att jag spar till min egen vård/omsorg så slipper jag ge något och ändå ha äran i behåll.
I gengäld begär jag inget av någon annan heller.

När jag kommer till Funchal får jag ge till tiggerskan som står vid toaletten på restaurangen och "lurar" mig att hon är anställd för att ta betalt-det gör jag gärna för hon är i sitt land.
När jag åker ger jag rejält till de som städar-de är i sitt land.
Nästa inlägg

Sidor: < 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".